Zakup kontrolowany juz dotyczy też elektryków

Bronek

Pionier e-mobilności
Wczoraj oglądałem jak wybierano pomiedzy Audi Etron , BMW IX, Kią i Teslą Y performance .
Wygrala u obu Panów Tesla
Facet niby z odpowiednią kasą , ale kupil BMW I3 od,sąsiada poza programem, co nie jest głupie jakmchce się przekonać jak żyć z EV itd...I3 jest moim zdanie ponadczasowy .
Ale obiecal Miastu i Światu że kiedyś kupi albo Tesle albo BMW.
Dwa wnioski jakie sie nasuwają ,że w mediach juz konczy sie faza hejtu ze strachu lub sponsorowanego..
, bo wydźwięk programu byl pozytywny bez zlosliwych wstawek
Po drugie pojawila sie Tesla , raczej omijana marka gdy sie tylko dało i też bez wielkich złośliwości .

Czyli i tu a szczegolnie na stronie EW raczej pozostaną znane nam jedynie Nicki kilku zawodowych hejterów, bo jak media się przestawiają to i Naród również ..
Może wzorem ostatniej pojawi się Ustawa zakazująca szkalowania elektryków , nawet jak któryś z nich popieści kierowcę .....prądem ?
 

Michal

Moderator
6000 raczej nie wytrzyma. Badania były robione w laboratorium w idealnej temperaturze ok 24C.
W samochodzie dochodzi jeszcze czas i temperatury.
10-20 lat zrobi swoje.
Baterie degradują szybciej w niskich temperaturach (blisko 0C) (źródło: https://www.osti.gov/pages/servlets/purl/1650174).
Już kilka razy widziałem wykresy z tej pracy ale... no cholera coś mi się nie zgadza.. Wiesz co?
Ano to, że:
  • mam baterię Panasonic NCA,
  • przejechałem do tej pory w 2 lata i 4 miesiące 57 000 km nie zwracając za bardzo uwagi na warunki
  • parkując w nieocieplanym wolnostojącym garażu - temperatura taka jak na dworze
  • ładując około 30% na DC.
To oznacza około 57000 * 250 Wh/km (licząc już z tym co doładowuje rekuperacja przy zwalnianiu) ~ 14 MWh, a to daje jakieś 200 pełnych cykli, zatem według tej publikacji powinienem mieć jakieś ~85-90% SOC, a mam 98% (jak ostatnio sprawdzałem chyba w styczniu)... No nie wiem, co ja robię źle...
To samo @ELuk tutaj: https://forum.elektrowoz.pl/threads/tm3lr-zuzycie-energii-akumulator-zasieg.3327/
Zrobione 40 000 km w dwa lata co też powinno dać już pewnie z 10% utraty pojemności, a jemu też wychodzi 2%.
No to ja już nie wiem, jak możemy się z tymi naukowcami zgadać, żeby powtórzyć ich wyniki :p
 

Lupus

Posiadacz elektryka
Nawet na tym ostatnim wykresie na 200 cykli wyszło im ok 95%.
Oni też ładowali prądami 1C, a Ty w praktyce wolniej.
Inaczej też pewnie w laboratorium sprawdzają te procenty, a inaczej może je liczyć samochód.

Poza tym wiadomo, testy są w laboratorium, na pojedynczych ogniwach. Jedne podają liczby rzędu 200-1200 cykli, inne po 5000.
Kiedy wklejam jakieś artykuły, to tylko żeby zaznaczyć jakiś trend, np:
- w zimnie ogniwa degradują szybciej
- pierwsze 15% degraduje dużo wolniej niż kolejne
itp
 

vwir

Pionier e-mobilności
Kiedy wklejam jakieś artykuły, to tylko żeby zaznaczyć jakiś trend, np:
- w zimnie ogniwa degradują szybciej
No nie. To jest nie trend tylko wskazówka dla osób piszących soft do BMS-a, żeby odpowiednio podgrzać ogniwa zanim poda się im duży prąd. Właśnie po to, żeby nie degradowały. Nawet leaf ma grzanie baterii, dokładnie w tym celu. Tak bym rozumiał całą tą pracę: jakie dać temperatury, jaką krzywą, jaki bufor, etc. żeby ogniwa przedwcześnie nie degradowały. Przy czym ogniwo a ogniwo to może być zupełnie inna bajka. Wystarczy, że są inne proporcje N do M i C.
 

Lupus

Posiadacz elektryka
No, z leafem złomnika też nie gra. Po ponad tysiącu cykli ma 84%.
Nie powiedziałbym że nie gra. Na wykresach są takie wyniki.
Poza tym, nie wiadomo jak auto oblicza to 84%.

Jedna sprawa: na ostatnim wykresie ta najlepsza wiązka po 1000 cykli ma ok 87% (na oko). Natomiast po 1300 właściwie umarła (<40%).
Jest taki trend, że pierwsze 15% ucieka wolniej, czyli np 100-85% to może być 1000 cykli, ale potem 85-70% to już tylko 300, a potem śmierć baterii.
 

vwir

Pionier e-mobilności
Nie powiedziałbym że nie gra. Na wykresach są takie wyniki.
Poza tym, nie wiadomo jak auto oblicza to 84%.

Jedna sprawa: na ostatnim wykresie ta najlepsza wiązka po 1000 cykli ma ok 87% (na oko). Natomiast po 1300 właściwie umarła (<40%).
Jest taki trend, że pierwsze 15% ucieka wolniej, czyli np 100-85% to może być 1000 cykli, ale potem 85-70% to już tylko 300, a potem śmierć baterii.
No widzisz - może i im się tak zachowała ich bateria. A w leafach spokojnie możesz jeździć mając SOH na poziomie 70%. Ba - pomiędzy 80 a 70 SOH spada wolniej niż 100-90% SOH. Wszystko dokładnie odwrotnie.
 

Lupus

Posiadacz elektryka
No nie. To jest nie trend tylko wskazówka dla osób piszących soft do BMS-a, żeby odpowiednio podgrzać ogniwa zanim poda się im duży prąd. Właśnie po to, żeby nie degradowały. Nawet leaf ma grzanie baterii, dokładnie w tym celu. Tak bym rozumiał całą tą pracę: jakie dać temperatury, jaką krzywą, jaki bufor, etc. żeby ogniwa przedwcześnie nie degradowały. Przy czym ogniwo a ogniwo to może być zupełnie inna bajka. Wystarczy, że są inne proporcje N do M i C.
Zgadzam się.
Ale jak ruszamy samochodem w zimie, to bateria jest zimna. Wiele aut chyba nawet nie podgrzewa specjalnie baterii do jazdy.
 

Michal

Moderator
Nie wiem o których wykresach piszesz, bo dużo ich się robi, zwłaszcza w tej pierwszej pracy, którą przesłałeś.
Te ostatnie wykresy też pokazują jakieś głupoty... Że niby DOD 100 degraduje baterie wolniej niż DOD 75? I to dwukrotnie wolniej? No weź.
 

vwir

Pionier e-mobilności
Zgadzam się.
Ale jak ruszamy samochodem w zimie, to bateria jest zimna. Wiele aut chyba nawet nie podgrzewa specjalnie baterii do jazdy.
Ale może nie pozwolić silnikowi osiągnąć pełnej mocy. No i ogranicza rekuperację.
 
Top