Zasięg NIRO EV - testy, filmy i doświadczenia kierowców.

Tompor

Zadomawiam się
To zależy od temperatury, stylu jazdy, jak auto prognozuje zasięg. Nie mam statystycznych danych, ale teraz w zimie to ok 25-30%, w lecie to jest 20%. Nie jeżdżę długo elektrykiem i ciągle jeszcze często spoglądam na stan baterii. Może z czasem będę jeździł swobodniej (jak spalinówką) ale teraz dokładnie planuję sobie dłuższe trasy, punkty ładowania tak by mieć możliwość dojazdu do kolejnego, gdyby któryś był niesprawny. Jak odbierałem samochód w Gdańsku (lato) i miałem dojechać do Wrocławia, to byłem zestresowany, wyłączyłem wszystko, klimę, radio, co się tylko dało. Udało się, jedno ładowanie 38 minut. Teraz już trochę wyczuwam i jeżdżę z radiem, ogrzewaniem itd.
 

KierowcaEV

Zadomawiam się
Jadąc 110 km/h zużycie miałem 18,5 kW/100 km. Jadąc 123 km/h było 21,5 kW/100 km.
Mam nadzieje że już za 2-3 miesiące napiszę "coś" więcej z własnego doświadczenia.
 

Cav

Pionier e-mobilności
Jadąc 110 km/h zużycie miałem 18,5 kW/100 km. Jadąc 123 km/h było 21,5 kW/100 km.
Ale nie przyzwyczajaj się za bardzo do tych wartości.
One takie były, ale w tamtych warunkach.
Jak warunki się zmienią, to i wartości mogą MOCNO ulec zmianie, w obie strony.

Wystarczy zmienić jeden parametr, np.:
siła wiatru, kierunek wiatru, temperatura, nagrzanie baterii, naładowanie baterii, ciśnienie w oponach, wilgotność, obciążenie pojazdu, kierunek jazdy (może być np. lekko pod górę, lub z góry), opady atmosferyczne, stan nawierzchni, rodzaj asfaltu (szorstkość), zużycie opon, łożysk, gęstość ruchu drogowego dookoła, czyli też dzień tygodnia i milion innych pewnie.

W efekcie przy tej samej prędkości 120 km/h na tempomacie, możesz mieć zużycie od 18 do 28 kWh (to z moich własnych odnotowanych odczytów, bo pewnie rozbieżności mogą być jeszcze większe).
 

KierowcaEV

Zadomawiam się
Ale nie przyzwyczajaj się za bardzo do tych wartości.
Oczywiście że nie można się do tych wartości przyzwyczajać.
Tamtego dnia było 21 stopni i pomiary były na przeszło 10 km (tylko) jeden po drugim.
Różnica 3 kW przy różnicy 13 km/h to dość dużo ale o tym już było wiele mówione. Prędkość wyższa od 110 km/h to spory wzrost zużycia.
Teoretycznie różnica około 50 km całkowitego zasięgu w tamtych warunkach:
110 km/h= 350 km
123km/h = 300 km
 

Cav

Pionier e-mobilności
Różnica 3 kW przy różnicy 13 km/h to dość dużo ale o tym już było wiele mówione. Prędkość wyższa od 110 km/h to spory wzrost zużycia.
Teoretycznie różnica około 50 km całkowitego zasięgu w tamtych warunkach:
110 km/h= 350 km
123km/h = 300 km
A zimą max. 250...
 

KierowcaEV

Zadomawiam się
A zimą max. 250...
Masz rację. Oto kolejny test Niro EV na niemieckich autostradach.



P.S.
Zastanawiałem się dlaczego podczas testu Krisa Rifa na 610km, ładowanie trwało aż przez 84 minuty.
Może wystarczyło by ładować za pierwszym i następnym razem do max okolic 45% i jechać dalej?
Na filmie mowa o pierwszym ładowaniu do 65% (szacuje okolice 34 minut). Drugie ładowanie to krótkie ładowanie na ładowarce 50kW. Trzecie od 8% do przeszło 65% (około 30 minut?) Wychodzi 20 minut na 50kW :)

Ładowanie z okolic 5-10% do okolic 40-45% zajmuje 15 minut. Dystans 45% = od110 km max 150 km :)
3 x 15 minut = 45 minut.
Sprawdzę to kiedyś i zweryfikuję :)
 

Karol_w-wa

Zadomawiam się
> Na filmie mowa o pierwszym ładowaniu do 65% (szacuje okolice 34 minut). Drugie ładowanie to krótkie ładowanie na ładowarce 50kW. Trzecie
> od 8% do przeszło 65% (około 30 minut?) Wychodzi 20 minut na 50kW :)

W e-Niro ładowanie na GreenWayu 90 kW- pobranie 54,3 kWh trwało 1h09 , 61 kWh - 1h21 . W obu przypadkach musiałem dobić minimum do 90% (dalsza trasa 280 km z jedną problematyczną możliwością doładowania).

E-Niro i Niro EV mają fatalne szybkości ładowania - Ameryki nie odkrywam ;-)

Ale jak na najszybszej dedykowanej ładowarce trzeba kwitnąć ponad godzinę i jeszcze dopłacać za dodatkowe minuty powyżej godziny, to się robi naprawdę słabiutko.
 

Cav

Pionier e-mobilności
> Na filmie mowa o pierwszym ładowaniu do 65% (szacuje okolice 34 minut). Drugie ładowanie to krótkie ładowanie na ładowarce 50kW. Trzecie
> od 8% do przeszło 65% (około 30 minut?) Wychodzi 20 minut na 50kW :)

W e-Niro ładowanie na GreenWayu 90 kW- pobranie 54,3 kWh trwało 1h09 , 61 kWh - 1h21 . W obu przypadkach musiałem dobić minimum do 90%
Dlatego lepsze jest robienie postojów krótszych, ale częściej.
Zwłaszcza że od 60% już ta ładowarka 90kW nie robi różnicy, bo ładowanie jest wolniejsze niż 50 kW.
 

Karol_w-wa

Zadomawiam się
Wiem, że sporo osób woli stawać częściej, za to na krócej. Per saldo te zsumowane postoje wyjdą jednak wtedy dłużej (niewiele, ale zawsze).

Knajpa i obok wolna ładowarka 90 kW , to dla mnie optymalny zestaw dla e-Niro. ;-)

Niestety, i tak wychodzi ZA DŁUGO.

Ps. Byłem święcie przekonany, że w Niro EV radykalnie poprawią czas szybkiego ładowania. No cóż, myliłem się... :(
 

KierowcaEV

Zadomawiam się
Facet ma kilka specyficznych filmów na temat Niro EV. Tym razem tematem jest rekuperacja i jej wielkość na poszczególnym poziomie.
Dużo francuskiego ale test zaczyna się od 4:38.

 

pbr

Zadomawiam się
Srednie zużycie po ~5 miesiącach wrzesień-styczeń. Zasięg w zimie na trasie mieszanej Wrocław-Wieruszów lub Wrocław-Jelenia Góra to 330-345. We wrześniu było to 410-430. We wrześniu po Wrocławiu i okolicznych miejscowosciach zasięg potrafił być 500km teraz koło 400.

Ładowanie rzeczywiście szybkie nie jest ale z drugiej strony przez 6 miesiecy tylko raz trafiłem na "szybką" ładowarkę a reszta to niestety 50tki których jest najwięcej w PL. Niemniej fajnie gdyby jakąś aktualizacją poprawili tą krzywą by te 80-70 trzymała do 70-80%

Folder z testami Bjorna https://drive.google.com/drive/u/0/mobile/folders/1HOwktdiZmm40atGPwymzrxErMi1ZrKPP?pli=1 są tu krzywe ładowania i zasiegi

Krzywe ładowania dla Kii na fastned https://support.fastned.nl/hc/en-gb/articles/4408899202193-Kia

Norweski test zimowy zasięgu pokazał 343km https://nye.naf.no/bilguiden/bilmodell/kia-niro/rekkeviddetest-kia-niro-ev prze 321 było jeszcze 10% https://www.motor.no/bil/tesla-rekord-i-rekkeviddetesten-vinteren-2023/241590 z ciekawostek to najlepszy wynik dla samochodów do 500tys NOK.
 

KierowcaEV

Zadomawiam się
Test przy kilku prędkościach na niemieckiej autostradzie na dystansach 20 km. 100 oraz 120 wygląda całkiem nieźle przy 12 stopniach.
 

Maciek525

Zadomawiam się
Test przy kilku prędkościach na niemieckiej autostradzie na dystansach 20 km. 100 oraz 120 wygląda całkiem nieźle przy 12 stopniach.
A i tak wszystko zależy od warunków. Dzis jechałem 120 km/h na tempomacie równo 70 km bez specjalnego zwalniania, wyprzedzania itp. i w jedna stronę wyszło 17,4 kwh a w drugą 20,8 kwh. Wystarczy niewielki wiatr w jakimś kierunku i wyniki są zupełnie różne. Także fajne są testy jak robią pomiary w obu kierunkach ze średnią na koniec. To dopiero daje jakiś obraz.
 
Last edited:

Karol_w-wa

Zadomawiam się
Test przy kilku prędkościach na niemieckiej autostradzie na dystansach 20 km. 100 oraz 120 wygląda całkiem nieźle przy 12 stopniach.
[link]

No ludzie! Co to w ogóle za testy? Śmieszny dystans zaledwie 20 km po autostradzie i to jeszcze z zaniżonymi prędkościami 100 i 120? Na co to komu potrzebne?, zwłaszcza w DE, gdzie poza 1/3 autostrad z ograniczeniami jeździ się ile kto chce (ale na pewno nie 100! chyba że przy spowolnieniu ruchu przez korki).

Ja ostatnio przejechałem się ekspresówką Koszalin - Kołobrzeg - Koszalin, jest kompletnie pusta, więc nieliczni kierowcy grzeją tam kompletnie bez umiaru. Zastosowałem się do ogólnego trendu i pojechałem ok. 170 km/h w obie strony (odległość 43 km i tyle samo z powrotem). Zeżarło połowę baterii, zużycie coś koło 27 kWh. Temperatura była 12-14 stopni.

I teraz wnioski. Nawet w DE, z szybkimi ładowarkami co krok, e-Niro się do jazdy z takimi prędkościami NIE NADAJE. 40 minut jazdy i 40 minut ładowania????
 

lookash_c

Pionier e-mobilności
No nie nadaje się do takiej jazdy. Śmiem twierdzić jednak, że znakomita większość takiej jazdy nie potrzebuje.

P.S. Przypomniał mi się cytat: "Osoby używające więcej niż 3 wykrzykników lub pytajników to osoby z zaburzeniami własnej osobowości" - Terry Pratchett :p
 

Cav

Pionier e-mobilności
I teraz wnioski. Nawet w DE, z szybkimi ładowarkami co krok, e-Niro się do jazdy z takimi prędkościami NIE NADAJE. 40 minut jazdy i 40 minut ładowania????
Dlatego jeździ się 120 i ładuje rzadziej...
Inna opcja po prostu nie ma sensu.
 

vwir

Pionier e-mobilności
Aż sobie policzyłem. 43km z prędkością 170km/h: 15min. 43km z prędkością 120km/h: 21min. Całe 6 minut różnicy. Więcej czasu zajęło napisanie tego komentarza.
Tak naprawdę to nawet mniej niż 6 minut, bo jadąc 170km/h bardzo ciężko jest utrzymać wysoką średnią (wolniejsze pojazdy, tiry, etc), więc średnia była pewnie w okolicach 140km/h. Przy 120km/h spokojnie można osiągnąć średnią 110km/h, bo znacznie rzadziej i mniej trzeba zwalniać. A to daje różnicę w czasie przejazdu na poziomie 3 minut. Ot - taka ciekawostka.
 

Karol_w-wa

Zadomawiam się
Aż sobie policzyłem. 43km z prędkością 170km/h: 15min. 43km z prędkością 120km/h: 21min. Całe 6 minut różnicy.

Ekhem, jednorazowo różnicy wielkiej owszem nie robi, ale wyobraź sobie, że jeździsz codziennie te 43 km do roboty (w DE już w czasach pradawnych, gdy tam b. często bywałem, jazda codziennie do roboty po autostradzie powyżej 50 km w jedną stronę nie była niczym szczególnym). Btw ponieważ codziennie odwożę rano dzieciaka do szkoły, to na własnym przykładzie mogę powiedzieć, że 6 minut to w tych porannych okolicznościach sporo.

Tak naprawdę to nawet mniej niż 6 minut, bo jadąc 170km/h bardzo ciężko jest utrzymać wysoką średnią (wolniejsze pojazdy, tiry, etc), więc średnia była pewnie w okolicach 140km/h.

Nie, tam nie było żywego ducha. Można grzać ile wlezie (o ile z przyczajki nie łapią, byłem tam gościnnie, więc nie wiem jak na codzień sytuacja wygląda, ale btw skoro na forum pojawił się swego czasu "miszcz" zachwalający podróż z Koszalina do Poznania naookoło ekspresówkami na Szczecin, to znaczy, że "da się" - wyliczyłem, że aby temu chłopinie się to opłacało, powinien stale grzać coś koło moich wartości)

Przy 120km/h spokojnie można osiągnąć średnią 110km/h, bo znacznie rzadziej i mniej trzeba zwalniać. A to daje różnicę w czasie przejazdu na poziomie 3 minut. Ot - taka ciekawostka.

Przy normalnym ruchu drogowym.
 
Top