SuC w Polsce

blazej

Pionier e-mobilności
Ciekawe, że tak wszyscy narzekają na Orlen. Ja trzykrotnie ostatnio wjechałem na Orlen i choć nie musiałem, to sobie te parę kWh dołożyłem bez nawet drobnego problemu za każdym razem. Podobnie Greenway - no problem. Elocity - no problem. Czas obsługi podłączenia należałoby tutaj liczyć w sekundach, a nie minutach. Mam też takie spostrzeżenie, że na ten dłuższy postój (obiad) lepiej jest wybrać 100kW max, a przy wysokim naładowaniu >35% to nawet 50kW. Generalnie ceny na trasie są niestety wysokie, zwłaszcza Orlen przegina, dlatego żałuję, że SuC dosłownie żaden na moje trasy nie jest nawet rozważany.
 

piotrpo

Pionier e-mobilności
Nie ma co zaklinać rzeczywistości. Jak ktoś jeździ Teslą, to SuC jest dla niego technicznie i ekonomicznie najlepszą opcją.
1. Wpinasz i generalnie działa.
2. Jest 2x tańsze niż Orlen, Ionity, GW (tak, wiem abonamenty są i można trochę taniej)
3. Nawigacja Tesli nie planuje trasy po konkurencyjnych ładowarkach, a ręczne dodawanie jest jednak trochę upierdliwe. W dodatku nie wiadomo, czy przygotuje baterię, czy nie.
4. Ew. wyłączone ładowarki są widoczne w nawigacji.

Tylko w PL z SuC nie bardzo da się korzystać, ponieważ jest ich mało. Od Warszawy na południe coś tam się jeszcze trafia, ale północ to już jeden wielki ugór. Jest Ciechocinek 4 stanowiska z mocą 75 kW (realnie), jest Szczecin, który patrząc przez pryzmat ruchu wakacyjnego już w tej chwili jest na styk. Jest też Białystok, fajnie, tylko ilu z nas jechało przez Białystok?

Z punktu widzenia kogoś, kto mieszka w Trójmieście (nie, żeby to było centrum wszechświata, po prostu tak mieszkam):
Trasa na zachód - mogę naładować w domu i dojechać do Szczecina i dalej nach Berlin - super, czasami skorzystam. Ale już skoczenie 200km i powrót wymaga korzystania z czegoś innego, bo Koszalin, Słupsk, Świnoujście - null.
Trasa na wschód - null, bo Elbląg, Olsztyn, Ostróda, coś tam na Mazurach - null
Trasa na południe (A1):
Dojadę do Ciechocinka, będę czekał nie wiadomo ile na słupek 75 kW, bo tyle daje V2 przy pełnym obłożeniu, a to pełne obłożenie jest tam w okresach "turystycznych" bardzo częste.
Dalej mam Lucimierz, ale tu już trzeba sporo nadłożyć + z tego co czytam, obłożenie tych słupków też bywa spore, więc ciężko powiedzieć, czy trafi mi się 250 kW, czy 75 kW i ile będę musiał czekać.
Katowice - bez sensu, za daleko, za słabe. Ok, w Krakowie podładuję się podobno szybko i sprawnie.

Południe, przez Warszawę - jakiś SuC w centrum (czyli tranzytowo bez sensu...) + Ząbki. Ząbki również wymagają jakiegoś tam nadłożenie drogi, ale przynajmniej parę tych słupków jest.

Osobiście nie mam problemu z brakiem SuC w Trójmieście - bo własne gniazdko, a na darmowe kilometry się nie załapałem. Pewnie chciałbym mieć, gdybym ładował się na publicznych ładowarkach, bo wiadomo, taniej, chociaż też dyskusyjne, czy chciałbym jeżdzić np. 20km w jedną stronę po to, żeby mieć trochę tańszy prąd.

Jak na razie, dla mnie sieć SuC, to taka ciekawostka. Jak akurat się trafi, to skorzystam, trasy planuję w oparciu o innych operatorów.
 

AntoniFerdynand

Posiadacz elektryka
Najgorsze jest to, że na dzień dzisiejszy wystarczyłoby postawić kilka habów po kilkanaście stanowisk i dałoby się jako tako jeździć po Polsce korzystając tylko z suc Tesli. Najbardziej cierpi północ, Trójmiasto obligatoryjnie powinno mieć hub na kilkanaście stanowisk nierozumiem dlaczego do tej pory jest to nie załatwione, Koszalin, Ostróda i już byłoby w miarę ok.
Kiedyś liczyłem, że wystarczy 25-30 lokalizacji w Polsce aby można było się w miarę swobodnie poruszać po Polsce czyli podwojenie dzisiejszego dobrostanu.

Trudno odnieść się do kwestii sprzedaży Tesli vs sieci SuC bo nie znamy modelu biznesowego sieci SuC. Jeżeli głównym celem biznesowym SuC jest napędzanie sprzedaży aut przy zerowej rentowności ładowania to rzeczywiście może nie być uzasadnienia. Jeżeli jednak sieć ładowarek sama docelowo generuje zyski to już nie rozumiem tak słabej sieci. W Polsce SuC zasadniczo mają wysoką zajętość (może poza hotelem regent w Warszawie) - nieporównywalnie większą niż w większości lokalizacji w Europie zachodniej. Tam mamy często 20 stanowisk i 2-3 punkty zajęte max.
 

AntoniFerdynand

Posiadacz elektryka
Nie jesteśmy dla nich istotnym rynkiem. Smutna prawda, ale niestety prawda. Zgadzam się, że Jakieś 10 przyzwoitych, szybkich i dobrze umiejscowionych SuC rozwiązałoby problem, ale.... mają nas w dupie.
Nawet jestem w stanie to zrozumieć, bo biznes jest biznes i nie są jedyną firmą, która swoich klientów w PL traktuje jak drugą kategorię, ale jednak wkurza mnie, że płacę za towar usługę tyle samo, albo i więcej niż inni i w zamian mam gorszą usługę, gorszy towar, gorszą obsługę klienta, mniej treści w streamingach, brak języka polskiego w jakichś tam serwisach itd.
Jeszcze bardziej wkurza mnie takie typowe dla nas stanie w kącie, jak ten biedny i głupi krewny i szukanie usprawiedliwień typu "ale to UDT", "ale to energetyka". Jeżeli ten odbiór UDT trwa pół roku (a nie trwa), to wybudowane w styczniu SuC dzisiaj byłyby gotowe do użytku. Z energetyką podobnie - OK, może trzeba poczekać na przyłącze, ale najpierw trzeba się ustawić w kolejce. Zamiast tego, na forum jest "no Tesla dobra, Tesla by chciała, ale źli bojarzy nie pozwalają".
w 100% się zgadzam - taki GW i kilka innych sieci też ma nad sobą UDT i energetykę i jakoś jest w stanie stawiać kilkanaście razy więcej szybkich ładowarek.
 

zibizz1

Pionier e-mobilności
Jak się popatrzy na SuC w PL to do tej pory to było tylko takie zeby na mapce bylo widać ze są. A dopiero ostatnio dostawiane sa takie już normalne (Ząbki, Szczecin). GW ma bardzo dużo punktów ale często są to punkty typu ile akurat się da np 2x65kW.
Za 2 lata naprawdę będzie w PL 30+ lokalizacji średnio po 10 wtyczek 250kW bo szkoda żeby się 10mln EUR zmarnowało
 

zibizz1

Pionier e-mobilności
Jasne, tylko podejście "10 szt. po 250 kW albo nic" kończy się jak widać. Wolę jednak na MOPie 2x150 kW niż 10x250 kW obok trasy za 3 lata.
Ale 2x50-150kW na MOPie już jest. Za 2 lata albo zjedziesz na GreenWay gdzie sa 2 wtyczki i często będą zajęte albo na SuC gdzie bedzie kilkanaście i tylko 2x w roku jest szansa że wszystkie będą zajęte
 
Top