Jakie EVSE / Wallbox dla TM3?

gim-kg

Pionier e-mobilności
U mnie taki zestaw:
E36B383C-9FDD-4D0C-9D3B-33ABB6069A3F.jpeg
 

Michal

Moderator
Dla baterii chyba z definicji, to im mniejszy prąd ładowania, tym lepiej ale nie popadajmy w skrajności... Ładuj tak jak Ci wygodniej, bo to pewnie jest różnica 2 cykli w życiu baterii (z 500-1000).
Tym bardziej, że ładując 3f 16A masz znacznie mniejsze straty energii podczas ładowania niż przy 1f (Bjorn miał o tym kiedyś filmik).
 

ELuk

Pionier e-mobilności
Ja mam założonego w garażu Teslowego Wallboxa V3. Guziczek rządzi. 👍😉
Ale i tak ładuję obniżoną mocą, bo jeszcze nie zwiększyłem mocy przyłącza.
A jak słońce mi na fotowoltaikę ładnie świeciło to nawet obniżałem do wartości produkcji, mniej więcej. Ale to raczej taka zabawa była parę razy, jak mi się akurat chciało.

Tego jednofazowego początkowo używałem do normalnego ładowania, ale jak na wakacje go zabrałem do auta, to już został w bagażniku, a kupiłem tego Wallboxa i jego używam.

Rozważałem kupno 3fazowego przenośnego evse, ale ten 1fazowy sprawdził się.
Ładowanie na wakacjach ze zwykłego gniazdka, w domku we Francji, przez czas gdy auto nie jeździło, spokojnie wystarczało na wycieczki.
A w trasie i tak SC.
Jedynie w takiej sytuacji warto zadbać o przejściówki z gniazdka w danym kraju, a naszym(francuskim) typem wtyczki. Oczywiście pamiętając, żeby ta przejściówka miała minimalną obciążalność 13A.
 

Trydent

Zadomawiam się
Odbierałem moją Teslę SR+ końcem września. Też dostaliście taki kabel? I czy dobrze rozumiem, że z obu stron on jest 3 fazowy i 32A
 

Attachments

  • 2.jpg
    2.jpg
    3,1 MB · Liczba wyświetleń: 81
  • 3.jpg
    3.jpg
    3 MB · Liczba wyświetleń: 92
  • 1_11zon.jpg
    1_11zon.jpg
    938,1 KB · Liczba wyświetleń: 83

Michal

Moderator
Odbierałem moją Teslę SR+ końcem września. Też dostaliście taki kabel? I czy dobrze rozumiem, że z obu stron on jest 3 fazowy i 32A
Tak, ale ten kabel ma jeszcze dodatkowe piny na "dane" o mocy ładowarki. Bez tych danych Ładowanie nie wystartuje, jeśli coś sobie z tym kombinujesz :)
 

Trydent

Zadomawiam się
Tak, ale ten kabel ma jeszcze dodatkowe piny na "dane" o mocy ładowarki. Bez tych danych Ładowanie nie wystartuje, jeśli coś sobie z tym kombinujesz :)
Czyli coś jeszcze potrzebuję do tego, żeby się ładować z gniazda 3 fazowego w garażu?
 
Last edited:

slack

Fachowiec
Tak, potrzebujesz czegoś co zwie się EVSE i o czym jest ten wątek, niektórzy nazywają to niepoprawnie ładowarką.
Ten kabelek co pokazywałeś przydaje się właściwie tylko na trasie do "ładowarek" AC, chyba że kupisz do domu EVSE bez kabla, z samym gniazdem typu 2.

Te informacje o maksymalnej obciążalności kabla typu 2 są zakodowane w prosty sposób - odpowiedni rezystor między stykami PE i PP.

Jeszcze co do strat przy ładowaniu, ma na to wpływ kilka czynników:
-instalacja za licznikiem, w najgorszym przypadku raczej maksymalnie 5% strat, gdy długie kable o małym przekroju i po drodze dużo osprzętu (w rozdzielni) i połączeń (np. w puszkach/szeregowych gniazdkach),
-temperatura baterii i procesy chemiczne, czyli sprawność samej baterii, tu pewnie do 10%, ale to tylko mój strzał,
-zużycie prądu, który nie idzie do baterii (pompka cieczy chłodzącej, elektronika samochodu), tu większe straty przy małej mocy ładowania,
-sprawność ładowarki pokładowej, nie jestem specem od elektrotechniki, ale chyba największe znaczenie ma tu przetwornica DC-DC, testy Nylanda pokazują, że przy porównywalnej mocy 1 fazowa jest sprawniejsza od 3 fazowej, zastanawiam się tylko dlaczego. Gdzieś na Youtubie znalazłem, że po wyprostowaniu 3 faz 400V zmiennego wychodzi ok. 700V prądu stałego, czyli większa różnica (do 400V) na przetwornicy niż po wyprostowaniu 230 V (tu ma być właśnie koło 400V), może jest tu jakiś spec od elektrotechniki? Generalnie straty na ładowarce do 8%.
ADAC robił testy i wyszło mu 10-25% strat na ładowaniu, najwięcej miała Tesla 3, ale Niemcy od dawna robią złą prasę Muskowi.
Testy tutaj, trzeba kliknąć elektro w tabelce:
Sam muszę to sprawdzić, bo nie uwierzyłem, mam Zencara z pomiarem, zobaczymy co z tego będzie...
 
Last edited:
Top