Drugie tanie EV do jazdy po mieście

Michal

Moderator
Musi być czysty EV - żadnych extenderów.

Co byście polecili tak powiedzmy w okolicy 40 000 zł? Jak dobra okazja, to może być trochę drożej ale nie chciałbym przekroczyć 60 000 zł, bo to już się robią okolice Tesli Model 3 za 100 000 zł :p

Proszę o wypowiedzi osoby posiadające dane auto, a nie takich co się zastanawiają albo myślą, że wiedzą.

Powinien mieć:
  • Auto powinno być krótsze od Tesli Model 3 - tak znacząco - z 40-50 cm. Chcę odzyskać trochę garażu. Dlatego niestety odpada raczej klasyczny Ioniq, choć bardzo bym się ku niemu skłaniał
  • Miejsce dla 4 osób - długo nastawiałem się na Smarta 2 osobowego, ale chyba jednak muszę mieć awaryjnie miejsce na 2 foteliki.
    • Dobrze by było 2x isofix
  • Zasięg >= 100km
    • do pracy mam w dwie strony jakieś 50 km
    • żebym mógł go trzymać na jakiś 70-80% naładowania na co dzień. Niby mogę się ładować pod biurem, ale wolałbym na to nie liczyć i drogo tam.
  • Regen do zera, najchętniej taki jak w Tesli, czyli mocny, bez łopatek itp.
  • Złącze ładowania Type2 - nie potrzebuję CCS ale nie chcę Type1
  • Mam 199 cm wzrostu ale jeździłem kilka lat Clio z 1996, Trabantem Polo 1991, ... Przejadę 50 km każdym autem ale jednak jeśli mam wybierać, to wolałbym nie siedzieć z kolanami zatykającymi uszy.
  • Tak ze 4 gwiazdki Euro NCAP
  • Odpadają: Peugeot iOn, Citroën C-Zero, Mitsubishi i-MiEV, BMW i3 i jakieś wynalazki

Nie boję się:
  • Sprowadzania z zagranicy, przy czym jeśli auto o małym zasięgu, to pewnie laweta, która jednak zwiększa koszt, więc trzeba to wliczyć w cenę.
  • Przebiegu w okolicy 100 000 km,
  • 8-10 letniego auta
  • Zarysowań itp. - "Niemiecki ksiądz nie musi płakać sprzedając"
Skłaniam się ku:
  • Kia Soul
  • Nissan Leaf
  • VW e-up / Seat Mii / Skoda Citygo-e - @nabrU nie udław się herbatą :D - głównie ze względu na małą długość.
 

nabrU

Moderator
  • VW e-up / Seat Mii / Skoda Citygo-e - @nabrU nie udław się herbatą :D - głównie ze względu na małą długość.

Czytałem po śniadaniu, więc niczym się nie oblałem :ROFLMAO: Eee tam, jakbym spoglądał na samochody przez pryzmat backgroundu firmy lub jego właściciela / CEO to bym Tesli nie kupił :p

Ale do rzeczy (i oczywiście będę stronniczy) bo mowa o trojaczkach od VAG:

Powinien mieć:
  • Auto powinno być krótsze od Tesli Model 3 - tak znacząco - z 40-50 cm. Chcę odzyskać trochę garażu. Dlatego niestety odpada raczej klasyczny Ioniq, choć bardzo bym się ku niemu skłaniał

✅ check

  • Miejsce dla 4 osób - długo nastawiałem się na Smarta 2 osobowego, ale chyba jednak muszę mieć awaryjnie miejsce na 2 foteliki.
    • Dobrze by było 2x isofix

✅ check - Mii EV jest rejestrowany tylko na 4 osoby. Co do Isofix to chyba ma ale potwierdzę, bo nasze 'dzieci' dorosłe już i swoich dzieci się jeszcze nie dorobiły, więc Isofix nie był nigdy w użyciu.

  • Zasięg >= 100km
    • do pracy mam w dwie strony jakieś 50 km
    • żebym mógł go trzymać na jakiś 70-80% naładowania na co dzień. Niby mogę się ładować pod biurem, ale wolałbym na to nie liczyć i drogo tam.

Letni zasięg to ok 220-250 km, zima (ok. 0*C) to 160 - 180km

Tutaj trochę o tym: https://forum.elektrowoz.pl/threads/nasz-maly-seat-mii.1970/page-3#post-192502

  • Regen do zera, najchętniej taki jak w Tesli, czyli mocny, bez łopatek itp.

Mii ma tryb B, który prawie hamuje do zera. Tyle, że hamulec postojowy w trojaczkach jest ręczno-oldskulowy więc kompletnie bez użycia hamulca nożnego lub ręcznego to się nie zatrzyma, ale według mnie jest blisko OPD.

  • Złącze ładowania Type2 - nie potrzebuję CCS ale nie chcę Type1

Oba obecne, choć CCS to realnie ok 30kW (w teorii do 40kW)

  • Mam 199 cm wzrostu ale jeździłem kilka lat Clio z 1996, Trabantem Polo 1991, ... Przejadę 50 km każdym autem ale jednak jeśli mam wybierać, to wolałbym nie siedzieć z kolanami zatykającymi uszy.

Mam 179 cm więc 20 cm mniej, ale mam wrażenie, że przy regulowanym na wysokość siedzeniu spokojnie się zmieścisz. Mogę realnie zmierzyć dodając te 10 cm nad głową (bo wzrost to nie tylko tułów i głowa ;))

  • Tak ze 4 gwiazdki Euro NCAP

I tu jest szkopuł, bo jest tylko ***, głównie stąd, że trojaczki nie posiadają wielu systemów wspomagania kierowcy: jest tylko Lane Assist i to tyle. Zero radarów, adaptacyjnych tempomatów (jest zwykły).

Cenowo i wyposażeniowo, najtaniej będzie chyba Skoda, potem Seat i najdrożej wyjdzie VW.

Mii jak na takiego oldskulowego malucha ma grzane przednie siedzenia, grzaną (przednią!) szybę, automatyczną jednostrefową klimę, radyjko DAB i nawet sensowną apkę z podstawowymi informacjami (i można klimę zdalnie odpalać - dobre zarówno w zimie jak i lecie). Poniżej masz angielską broszurkę, ale poza kierownicą po innej (pewnie złej :p) stronie inne wyposażenie powinno być takie same:


Plus dane z EV Database:


W EV database jest jednakowoż błąd bo samochód potrafi ładować 7,4kW z jednej fazy (no ale trzeba prąd 32A). Tak to właśnie jest u nas. Przy 3 fazach też jest max. 7,4kW

Bateria to chyba to samo co e-Golf więc w razie jakichś kłopotów pewnie 'towar' do dostania. Reszta 'normalnych' części pewnie w dużym procencie ta sama co w wersjach ICE więc też w razie 'W' powinny być osiągalne.

Najtańsze Mii chodzą u nas po tyle:

1732303337055.png


Najtańsze e-UP po tyle: (w porównaniu do Mii, e-UP ma dodatkowo kamerkę cofania i przyciski na kierownicy):

1732303416787.png


Chociaż w sumie są jeszcze starsze e-UPy te z baterią 18,7kWh, choć na ich temat się nie wypowiem

P.S. Patrząc na zainteresowanie tego typu 'toczydełkami' zrobiłbym całkiem niezły biznes, gdybym naszego mógł Wam sprzedać :p
 
Last edited:

lookash_c

Pionier e-mobilności
Mieliśmy iOna, że go skreślasz rozumiem :-]

Mieliśmy też 2 lata Twingo ZE i tu IMO warto rozważyć propozycję, uwzględniając, że:
- to dość "analogowy" samochód - ma fizyczny kluczyk z grotem, który trzeba przekręcić w stacyjce, żeby pojechać, mechaniczny hamulec ręczny, dźwignię biegów PRND,
- ładowanie tylko AC, za to 22 kW,
- akumulator ma 21 kWh i zimą przy garażowaniu pod wiatą przyjmowałem 1% na 1 km (przy jeździe podmiejsko-miejskiej, po mieście jest oszczędniej), generalnie latem ze zużyciem jest dużo lepiej niż zimą (co najmniej 50% lepiej),
- wzrostu jesteśmy zbliżonego i jak na tak małe auto jest IMO naprawdę dobrze (fotel daleko się odsuwa, a nawet wtedy 9-letni syn mieścił się za mną),
- w teście Euro NCAP wersja spalinowa dostała 4* (ale to było w 2014 roku),
- nie ma OPD, oprócz trybu "D" są 3 tryby rekuperacji (B1-B3), ale nawet na B3 nie hamuje szczególnie mocno (i żadne małe auto z uwagi na relatywnie niewielką moc silnika tak nie będzie miało, zwłaszcza przy wysokim SoC),
- nie ma opcji ustawiania poziomu naładowania, są tylko (działające) harmonogramy ładowania,
- z tyłu są 2 isofixy,
- oparcie fotela pasażera się składa - można przewieźć coś długiego,
- rewelacyjna zwrotność (średnica zawracania 8,6 m),
- jest aplikacja z dość podstawową funkcjonalnością (przygotowanie kabiny - grzeje/chłodzi bodaj do 18 stopni i nie da się tego zmienić), ładowanie też o ile pamiętam da się z aplikacji w(y)łączyć.

Twingo pożyczyliśmy kiedyś znajomemu na czas naprawy jego samochodu. Niedługo później go od nas kupił, a elektromobilność wciągnęła go na tyle, że teraz ma Borna w wynajmie, a Twingo bardzo mało jeździ, więc chce je sprzedać. Gdybyś był zainteresowany - prześlę więcej szczegółów.
 

Michal

Moderator
Twingo może bym brał pod uwagę jeśli miałoby OPD.

Zaczynam myśleć o tym BMW i3 jednak, bo ma OPD - to dla mnie takie auto zabawka i bez sensu wycenione, bo strasznie drogie jak na oferowane cokolwiek... Ale może cos się trafi tanio jak poczekam.
Kilka pytań do znających auto:
  • Da się ustawić limit naładowania na np. 80%?
  • Jak to jest z dostępem przez aplikację - działa? Piszą w necie, że modemy 3G wyłączali, ale to chyba w USA. Planuje podłączyć sobie do Home Assistant, więc musiałoby działa BMW Connected Drive. Czy to serio jest płatne?!
  • Na jakieś wersję trzeba uważać, bo są awaryjne?
Odezwałem się do jakiegoś delera czy jest szansa wypożyczyć od nich na miesiąc.
 
Last edited:

vwir

Pionier e-mobilności
Twingo może bym brał pod uwagę jeśli miałoby OPD.

Zaczynam myśleć o tym BMW i3 jednak, bo ma OPD - to dla mnie takie auto zabawka i bez sensu wycenione, bo strasznie drogie jak na oferowane cokolwiek... Ale może cos się trafi tanio jak poczekam.
Kilka pytań do znających auto:
  • Da się ustawić limit naładowania na np. 80%?
  • Jak to jest z dostępem przez aplikację - działa? Piszą w necie, że modemy 3G wyłączali, ale to chyba w USA. Planuje podłączyć sobie do Home Assistant, więc musiałoby działa BMW Connected Drive. Czy to serio jest płatne?!
  • Na jakieś wersję trzeba uważać, bo są awaryjne?
Odezwałem się do jakiegoś delera czy jest szansa wypożyczyć od nich na miesiąc.
Z małą baterią bez problemu mieści się w założonym budżecie. Tylko że z małą baterią to zasięg w okolicach 100-110km. To co wiem i od razu podpowiem: dużo ich jest ze stanów. Ja bym nie brał z powodu type1 (czasami ktoś ma przerobione na type2) i z powodu problemów z amerykańskim oświetleniem. Wiem, że wczesne wersje z małą baterią miały problemy z BMSem i pokazywały dużą degradację ogniw. Była chyba jakaś akcja serwisowa na to. No i z tego co wiem to stan akumulatora możesz sprawdzić bez żadnych interfejsów.
 

neqs

Zadomawiam się
Nie hamuje do zera. Miałem przez 4 lata, raczej wiem co piszę. Dopiero w Leafie II zrobili OPD. Też miałem. Też przez 4 lata ;) Tryb B to mocniejsza rekuperacja, ale Leaf I nie tylko nie ma OPD, ale nie ma nawet autoholda. Więc gdy zatrzymasz hamulcem to potem ruszy po puszczeniu hamulca.
Na filmie też nie widzę żeby gość mówił, że zatrzymuje się do zera. Właśnie wtedy gdy miałem dwa Leafy (I i II) to irytujące było przesiadanie się z Leafa II do I, bo ten drugi nie miał OPD. Po tym doświadczeniu już wiedziałem, że kolejne auto MUSI mieć OPD.
Mam teraz LEAF II i jest dokładnie jak piszesz, ale widziałem na grupie FB, że mamy już magików w Polsce, którzy robią to samo w LEAF I - coś w formie chiptuningu w elektryku, więc jeśli to miało by być dla kogoś powodem odrzucenia no to warto o tym wiedzieć, pomijam inne tematy typu type1, wygląd itp :D ale sam e-pedal można mu "programowo" wrzucić, mogą zmienić przy okazji rzeczy takie jak: softowy v-max czy delikatnie poprawić przyspieszenie z tego co czytałem - ale to już chętny by musiał dopytać/doczytać szczegóły.
 

Michal

Moderator
Mam teraz LEAF II i jest dokładnie jak piszesz, ale widziałem na grupie FB, że mamy już magików w Polsce, którzy robią to samo w LEAF I - coś w formie chiptuningu w elektryku, więc jeśli to miało by być dla kogoś powodem odrzucenia no to warto o tym wiedzieć, pomijam inne tematy typu type1, wygląd itp :D ale sam e-pedal można mu "programowo" wrzucić, mogą zmienić przy okazji rzeczy takie jak: softowy v-max czy delikatnie poprawić przyspieszenie z tego co czytałem - ale to już chętny by musiał dopytać/doczytać szczegóły.
No to by było idealnie... Najchętniej kupiłbym właśnie tę żabę brzydką, która tak naprawdę była pierwszym sensownym EV :) no i wycena tego durnego i3 jest po prostu żartem... W zasadzie musiałbym wydać 60 000 zł na auto z 2017r żeby nie mieć najmniejszej baterii.
 
Top