Tesla kamery vs lidar - test

Michał spod Krakowa

Pionier e-mobilności
Zawsze jadąc teslą w gęstej mgle żałuję że nie ma RaADARu/LiDARu. Ten test to potwierdza ze kamery w większości przypadków dają rade ale we mgle niestety nie.
Lidar nie działa we mgle.
Wiesz, co działa doskonale w mgle? Kamery bez filtra podczerwieni (jeszcze tańsze, niż zwykłe kamery z filtrem)
 

qb4hkm

Pionier e-mobilności
A dla równowagi filmik amatorski z Chin jako komentarz do "profesjonalnego" testu. Fakt, że FSD. Ale.. za to w nocy, tylko na światłach mijania, nie długich (sic!). Zwłaszcza ostatni test przy 100 km/h robi wrażenie (choć tu nie wiem czy też było na mijania). Czyli tak jak napisano w filmiku: przy 102 km/h system rozpoznaje oponę (na drodze), ale osoba jest kompletnie niewidoczna - w nawiązaniu do testu Marka, w warunkach dziennych. Moim zdaniem, film sponsorowany przez firmę od lidarów po raz kolejny potwierdza, że przy odpowiednich parametrach (i odpowiednio złej woli) wszystko da się udowodnić.

Pozostaje podziękować UE, bo w końcu dzieki nim jesteśmy bezpieczniejsi bez tego ułomnego FSD ;)

Ależ klnie ten chińczyk :ROFLMAO: "wo cao" to takie nasze "ja pier..."

Ostatnio jechałem w nocy w deszczu i bardzo ładnie sobie radził, normalnie jazda była by dla mnie męcząca, a tak czułem się prawie jak pasażer.
 
Last edited:

Ratt

Posiadacz elektryka
Ależ klnie ten chińczyk :ROFLMAO: "wo cao" to takie nasze "ja pier..."

Ostatnio jechałem w nocy w deszczu i bardzo ładnie sobie radził, normalnie jazda była by dla mnie męcząca, a tak czułem się prawie jak pasażer.
Też już parę razy tak miałem. Zamiast wypatrywać sobie oczy daję ciężarek na kierownicę i wielki spokój.
 

ClassicGOD

Leaf on the wind
Jakieś źródło tej rewelacji?
Wejdź na stronę dowolnego chińskiego producenta i poczytaj o pakiecie technologicznym w jego samochodach.
Nie istnieje pojęcie "cienia" w kontekście lidarów. Algorytm nic tu nie da, bo z pustego i Salomon nie naleje.
Tak bo brak odbicia w danym miejscu jest przez algorytmy olewany i samochód sobie ślepo pojedzie w taką dziurę.
Właśnie z tego powodu samochody "autonomiczne" z lidarami (np. Waymo) jeżdżą tak wolno, a pomimo tego także miewają różnego rodzaju zdarzenia drogowe.
Waymo używa też kamer. Jeżdżą powoli bo to jeden z pierwszych w pełni autonomicznych systemów dopuszczony do jazdy na drogach publicznych.
Jeszcze innym problemem przy użyciu lidarów w pojazdach jest to, że lidar nie podpisuje swojej wiązki pomiarowej a diody laserowe są produkowane dla kilku ściśle ustandaryzowanych długości fal. Zatem lidar na dachu będzie zakłócał ten na przedzie pojazdu.
Inżynierowie firm jak Nio by się nie zgodzili biorąc pod uwagę że każdy ich samochód autonomiczny ma kilka lidarów.
Podobnie jak lidar w samochodzie A będzie zakłócał ten w nieopodal jadącym samochodzie B.
Analysis of Interference between Two LiDAR Sensors in Autonomous Driving Scenario "We found that there is negligible impact of cross-talk." "Our results verify the importance of LiDAR sensor for safe transportation system."
 

jarqu

Posiadacz elektryka
Lidar nie działa we mgle.
Wiesz, co działa doskonale w mgle? Kamery bez filtra podczerwieni (jeszcze tańsze, niż zwykłe kamery z filtrem)
jak nie działa lidar jak, ten test pokazuje ze w dymie i podczas deszczu działa dobrze, to czemu ma nie działać we mgle?
 

Michał spod Krakowa

Pionier e-mobilności
jak nie działa lidar jak, ten test pokazuje ze w dymie i podczas deszczu działa dobrze, to czemu ma nie działać we mgle?
Przecież pisałem, że ten test to manipulacja :)

Może producentowi lidarów uwierzysz:
 

Ratt

Posiadacz elektryka
I wtedy wchodzi całe na biało nowe volvo ex90 z kamerami i lidarem
To Volvo ? :)

"Wygląda na to, że pierwsza grupa nabywców, którzy otrzymają swoje elektryczne SUV-y EX90, otrzyma samochód elektryczny z niekompletnym pakietem oprogramowania. Lista funkcji, które "mogą być opóźnione" w EX90 obejmuje Apple CarPlay, szereg funkcji bezpieczeństwa opartych na LiDAR oraz funkcje zarządzania baterią i ładowania."
 

jarqu

Posiadacz elektryka
Przecież pisałem, że ten test to manipulacja :)

Może producentowi lidarów uwierzysz:
dzięki no ma to sens, dym to nie mgła tak jak w tym filmie.
 

Michał spod Krakowa

Pionier e-mobilności
I wtedy wchodzi całe na biało nowe volvo ex90 z kamerami i lidarem
Ani kamery ani lidar nie zapewniają ani autonomii ani nawet wsparcia kierowcy. To oprogramowanie zapewnia te funkcjonalności - korzystając z sensorów. Gdy oprogramowanie jest dobre, jedna kamera wystarczy (patrz comma.ai), choć nie do wszystkich manewrów. Z kolei beznadziejne oprogramowanie może mieć wszystkie sensory świata , a nigdzie nie pojedzie.
 
Top