Porównanie Tesli Model Y i Volkswagen ID.4

rogeer

Zadomawiam się
Witam,

Czytam to forum od dłuższego czasu ale dopiero teraz nadszedł moment, że postanowiłem się zarejestrować ponieważ potrzebuję konsultacji.
Od dawna marzyłem o aucie elektrycznym ale zawsze te samochody były za drogie albo nie nadawały się na jedyne auto w rodzinie albo były pilniejsze potrzeby typu dom, dzieci itp.
Teraz nastała wreszcie ta chwila gdzie ceny samochodów są akceptowalne, zasięgi odpowiednie a ja akurat mogę sobie na taki zakup pozwolić.
Ale do meritum.
Warunki wstępne:
  • jedyne auto w rodzinie (2+2+pies)
  • WLTP 500-600 km - stawać na trasach i tak stajemy bo dzieci i pies
  • nie chcę więcej mocy, nie potrzebuję, chce zasięgów więc patrzę tylko na LR RWD
  • na codzień prawie nie jeździmy, głównie miasto i też nie za dużo. Rocznie do tej pory robiliśmy jakieś 10-12k km.
  • bagażnik > 470L - teraz taki mam i żona na nic mniejszego się nie zgadza a wręcz ma być większy
  • auto kupuję prywatnie (oboje UoP) wspomagając się kredytem
  • nienawidzę kupować samochodów i chce kupić raz, dobrze i na 10 lat mieć spokój
Po długich analizach (tak dobre pół roku albo i więcej) wybór padł na dwa auta: Nową Teslę Model Y LR RWD oraz VW ID.4 Plus 77 kWh .
Pod koniec zeszłego roku zdecydowałem sie na Teslę ale chciałem zaczekać na facelift Tesli, jak już nadszedł i wyglądał dobrze to zaczeła się burza wokół Elona więc zacząłem się przyglądać bardziej ID.4. Ogólnie kupno Tesli teraz by mi troszkę ciążyło na sumieniu ale zawsze można sumienie zagłuszyć odpowiednią ilością oszczędzonych pieniędzy.
Ceny w konfiguratorach wyraźnie wskazywały na przewagę Tesli. Po wyrównaniu wyposażenia (pompa ciepła, panoramiczny dach itp. Tesla jest tańsza o jakieś 30k pln. Pojechałem do salonu VW, dostałem ofertę i się okazuję, że od ceny z konfiguratora na dzień dobry jest 25k rabatu do tego kredyt z VW jest na RRSO 6.34% gdzie na stronie Tesli jest RRSO 11.5%. Przy tej samej wpłacie własnej po 4 latach robi się z tego coś koło 22k PLN na korzyść VW.

Z analizy samych samochodów na papierze wyszło mi, że Tesla ma przewagę technologiczną ale nie aż taką jakby się mogło zdawać.
ID.4 w zeszłym roku został mocno poprawiony i wg. ev-database.org rzeczy typu zasięgi, moc są już porównywalne z Teslą. ID.4 2021 a 2024 to w zasadzie inne auto. Jazd testowych nie odbyłem ale się umawiam się na weekend.

To co ma Tesla Model Y a nie ma ID.4
  • minimalnie lepszy zasięg
  • fotele przednie wentylowane
  • tylne fotele podgrzewane
  • elektrycznie składane tylne oparcia
  • sentry mode
  • ekran z tyłu
  • brak kosztów przeglądów
  • większy bagażnik
  • jest gadżetem
To co ma ID.4 a nie ma Tesla Model Y
  • asystent parkowania (Tesla ma ale za dodatkowe 19k pln)
  • zdalne parkowanie (j.w.)
  • kamera 360
  • android auto/car play
  • bardziej standardowe auto
  • bardziej komfortowe zawieszenie (ale przy nowym Modelu Y chyba jest podobnie)
  • jest mniejszym autem a mam nieduży garaż więc u mnie to akurat na plus
  • mogę zrezygnować z niektórych opcji typu panoramiczny dach, 3 strefa klimatyzacji i uzyskać niższą cenę
Ogólnie ze względu na finansowanie skłaniam się ku VW ID.4 ale tutaj chciałem zapytać szanowne grono ekspertów o opinię.
Czego ze wspomnianych rzeczy w samochodach używacie? Czy coś z tych różnic warte jest różnicy w cenie?
Coś o czym zapomniałem? Przeoczyłem?

Będę bardzo wdzięczy za wszelkie podpowiedzi, sugestie i opinie.
 

solik

Pionier e-mobilności
  • asystent parkowania (Tesla ma ale za dodatkowe 19k pln)
  • zdalne parkowanie (j.w.)

totalnie bezuzyteczne funkcje, w miescie cie strabia zanim auto zakonczy manerw a na parkingu bedzie to wygladalo jak emeryt z porazeniem

pod katem dlugoerminowym Tesla ma dzialajace aktualizacje oprogramowania, czasem cos zepsuja, czasem poprawia ale sa i dzialaja

w praktyce brak AA/CarPlay jest na plus w Tesli - wbudowany system jest na tyle dobry ze nie potrzeba parowac telefonu i drenowac dodatkowo jego baterii albo nagrzewajac niepotrzebnie latem podczas trasy
 

rogeer

Zadomawiam się
Na złość babci odmrożę sobie uszy . Co ma Musk do zakupu samochodu , który Tobie odpowiada? Czy Mercedesa też nie kupisz bo przywódca z Austrii nimi jeździł?
A to ma do tego, że nie lubię wspierać swoimi pieniędzmi ludzi z którymi się fundamentalnie nie zgadzam a to tego uważam, że działają na szkodę mojego kraju. Dla różnych osób ten argument ma różną wagę. U mnie też ma znaczenie ale gdybym miał zapłacić pełną cenę za VW to brałbym Teslę pomimo Muska. Wtedy bym nie odmrażał sobie uszu na złość. Natomiast jak są to samochody porównywalne cenowo i jakościowo ale jeden ma tą zaletę że jest produkowany przez europejski koncern (pewnie przy dużym współudziale kooperantów z Polski) a drugi jest w jakiś sposób obciążony moralnie osobą CEO no to biorę pierwszy.
I rozumiem, że dla Ciebie to może nie mieć żadnego znaczenia i spoko. Dla mnie jednak jakieś ma i jeśli wybiorę Teslę to niestety ale częściowo radość z kupna nowego świetnego auta zabierze mi Elon swoimi szaleństwami.
Do tego pomijając kwestię mojego sumienia to z tyłu głowy gdzieś siedzi taka myśl, a co będzie jak trafię na jakiegoś idiotę, który uzna fakt jazdy Teslą za niezgodny z jego sumieniem i wybije mi szybę czy porysuje auto. W Polsce takie rzeczy jeszcze nie mają miejsca ale teoretycznie by mogły i owszem miałbym nagranie z sentry z gębą idioty ale z naprawami bym się sam musiał męczyć.

Tutaj właśnie chciałem się upewnić, że te samochody faktycznie są porównywalne cenowo/jakościowo i jakie są subiektywne odczucia osób posiadających te samochody, żeby biorąc jako jeden z aspektów moralne obiążenie wybrać najbardziej optymalnie.
 

camel

Fachowiec
Na złość babci odmrożę sobie uszy . Co ma Musk do zakupu samochodu , który Tobie odpowiada? Czy Mercedesa też nie kupisz bo przywódca z Austrii nimi jeździł?
No właśnie ma i to sporo, w ostatnich dniach sam Elon to zauważył płacząc w swoich tweetach nad aktami wandalizmu. W UK chyba nawet zrzutkę na bilbordy i anty reklamy robią ( https://x.com/JFJ15561913/status/1901719184658079923?t=ieWOiI_P7jqHYgxQsFDHng&s=19 ).
W Niemczech też doszło do podpaleń.
 

Esiak

Fachowiec
Pojechałem do salonu VW, dostałem ofertę i się okazuję, że od ceny z konfiguratora na dzień dobry jest 25k rabatu do tego kredyt z VW jest na RRSO 6.34% gdzie na stronie Tesli jest RRSO 11.5%. Przy tej samej wpłacie własnej po 4 latach robi się z tego coś koło 22k PLN na korzyść VW.
Poproś o wycenę dilera, bo preferencyjny kredyt od nich nie łączy się z rabatem 25k od ceny katalogowej, przy Kredycie jak abonament liczone było od ceny katalogowej...
https://cenniki.volkswagen.pl/Cennik-ID-4.html
 

solik

Pionier e-mobilności
Natomiast jak są to samochody porównywalne cenowo i jakościowo

ID4 jest zdecydowanie gorzej wykonany niz Y Juniper, w Juniperze praktycznie nie znajdziesz miejsca widocznego golym okiem ktore by nie bylo obite jakims przyjemnym materialem / nie mialo fajnej fakturki

nie ma co porownywac z poprzednim Y
 

rogeer

Zadomawiam się
klasyczny z RRSO 6,34%...?
no takie coś dostałem. To chyba standardowa oferta nie?
1742406807162.png
 
Top