Instalacja wallboxa w garażu podziemnym

Anderus

Zadomawiam się
Cześć wszystkim, czy ktoś ma do polecenia firmą inną niż Bezszelestni (zauważyłem coraz więcej złych opinii tj. bardzo długi czas oczekiwania i olewanie klienta) do całego procesu doboru oraz instalacji ładowarki do samochodu elektrycznego w garażu podziemnym?
 

vwir

Pionier e-mobilności
To są akademickie dyskusje, ale dobra napiszę swoje zdanie:)
Wallbox to nie ładowarka (ładowarka AC jest w aucie) ani stacja ładowania.
Stacja ładowania jest opisana w projekcie i składa się z opisu WLZ i wymaganych zabezpieczeń.
U mnie w projekcie w ogóle nie ma wallboxa, ani nawet gniazda CEE.
Czyli to co podepnę na końcu pomiędzy stacją ładowania a autem to moja sprawa, może być wallbox, mobilna "cegła". Teoretycznie można pewnie podpiąc auto jakąś przejściowką z CCE na type 2. To są urządzenia zamienne, ja mam wallboxa 22kW podpietego do CEE 16A, który mogę zdjąć w 1 minutę.
Doprowadzając do absurdu i idąc tokiem Twojego rozumowania to auta z pokładową ładowarką 11kW tez nie można ładować w warunkach ustawy "mniej niż 11kW", bo ładowarka jest 11kW, a 22 kW jak w Audi to już w ogóle:)
Ej, ale przeczytaj ustawę zanim będziesz komentował. Serio, bez złośliwości. Tam nikt nie pisze o żadnej ładowarce. Ani stacji ładowania.
 

Rozwrot

Fachowiec
Ej, ale przeczytaj ustawę zanim będziesz komentował. Serio, bez złośliwości. Tam nikt nie pisze o żadnej ładowarce. Ani stacji ładowania.
Czepiasz się słówek, stacja ładowania-punkt ładowania. U mnie w projekcie użyto sformułowania "stacja ładowania", tak samo mam w "warunkach przyłączenia" i umowie ze STOEN. Pewnie dlatego tak napisałem.
Chodzi o to samo. Nie zmienia to faktu, że wallbox jest całkowcie pominięty w obu tych dokumentach.
 

vwir

Pionier e-mobilności
Czepiasz się słówek, stacja ładowania-punkt ładowania. U mnie w projekcie użyto sformułowania "stacja ładowania", tak samo mam w "warunkach przyłączenia" i umowie ze STOEN. Pewnie dlatego tak napisałem.
Chodzi o to samo. Nie zmienia to faktu, że wallbox jest całkowcie pominięty w obu tych dokumentach.
Ładowarka i dziwny przykład z Audi też? Nie, po prostu gram adwokata diabła, bo gdy widzę jakie tutaj ludzie potrafią mieć przeboje ze wspólnotami to jestem w stanie sobie wyobrazić, że ktoś będzie próbował podważyć taką decyzję na podstawie wspomnianego wpisu o mocy "poniżej 11kW".
 

testowy

Zadomawiam się
Idąc ścieżką zgodnie z Dz.U. o elektromobilności, to jest to zgoda "na instalację i eksploatację punktu ładowania o mocy mniejszej niż 11 kW"

"punkt ładowania o normalnej mocy - punkt ładowania o mocy mniejszej lub równej 22 kW, z wyłączeniem urządzeń o mocy mniejszej lub równej 3,7 kW zainstalowanych w miejscach innych niż ogólnodostępne stacje ładowania, w szczególności w budynkach mieszkalnych;"

Więc formalnie, na podstawie takiej zgody - nigdy na takim miejscu nie można ładować z mocą 11kW. Nie ma tu rozróżnienia na cegły, wallboxy i ładowarki samochodu.

Co prawda nikt nie zabroni podpisać umowę z operatorem na moc 16kW, ale już do wallboxa 11kW można się przyczepić.
 

ca5tor

Zadomawiam się
u mnie jest Zarządca /nowy budynek 2 lata- czujniki dymu, spryskiwacze, i inne bajery w garażu podziemnym zamontowane przez wykonawcę/. Wystąpiłem z pismem, mówiąc że takie wydanie zgody może on sam jako zarządca wydać - jednak gość postanowił przepchnąć to przez uchwałę całej wspólnoty -i z ponad 51 % poparciem uchwała przeszła. Ekspertyza ppoż + elektryka po mojej stronie. Całość czasowo może 3 miesiące. Można ? można - trafiłem na młodych otwartych ludzi w bloku. 2 takie przyłącza już mamy i 2 są naszykowane - właściciele na przyszłość sobie zamontowali
 

Attachments

  • IMG_2936.jpg
    IMG_2936.jpg
    1,2 MB · Liczba wyświetleń: 45

Kierowca23

Posiadacz elektryka
u mnie jest Zarządca /nowy budynek 2 lata- czujniki dymu, spryskiwacze, i inne bajery w garażu podziemnym zamontowane przez wykonawcę/. Wystąpiłem z pismem, mówiąc że takie wydanie zgody może on sam jako zarządca wydać - jednak gość postanowił przepchnąć to przez uchwałę całej wspólnoty -i z ponad 51 % poparciem uchwała przeszła. ... Całość czasowo może 3 miesiące. Można ? można - trafiłem na młodych otwartych ludzi w bloku.
Gratuluję postępowego Zarządcy u Ciebie i otwartych sąsiadów (ludzi dobrej woli) którzy zagłosowali za tą uchwałą :) Oraz szybko zrealizowanej inwestycji - niech Ci służy długo i niezawodnie!

To dowodzi, że co Wspólnota, to inna historia.
A przecież mieszkamy w tym samym kraju, gdzie (teoretycznie) obowiązują te same przepisy :unsure:
 

Kierowca23

Posiadacz elektryka
Idąc ścieżką zgodnie z Dz.U. o elektromobilności, to jest to zgoda "na instalację i eksploatację punktu ładowania o mocy mniejszej niż 11 kW"

Więc formalnie, na podstawie takiej zgody - nigdy na takim miejscu nie można ładować z mocą 11kW. Nie ma tu rozróżnienia na cegły, wallboxy i ładowarki samochodu.
Dlatego we wniosku o zgodę na montaż punktu ładowania warto wpisać "o mocy do 11 kW", tak jak wskazuje praktyka oraz interpretacja Ministerstwa Klimatu.
Dlaczego wpisać "mocy do 11 kW" a nie "o mocy 11 kW" ? Bo moc ładowania zależy od czasu i od typu auta, więc wnioskujący nie jest w stanie zapewnić, że punkt ładowania zawsze będzie pracował z jakąś konkretną mocą.

Dopiero jeśli wspólnota faktycznie odmówiła by zgody uzasadniając, że jest wpisane "do 11 kW" , trzeba uruchamiać ten plan B z redukcją poniżej 11 kW (zworkami, ustawieniami, zabezpieczeniami, itp). I złożyć skorygowany wniosek. Nie ma zgody na 11 - no trudno, w takim razie poproszę 10,95 :p

Uważam że nie sensu dzielić włosa na czworo. Jeśli wspólnoty nie mają chęci, to znajdują dziesiątki innych powodów do odmowy, niż ta nieścisłość "do 11" / "mniej niż 11", która ma różne wykładnie i interpretacje (nawet po stronie Władzy).
 

testowy

Zadomawiam się
u mnie jest Zarządca /nowy budynek 2 lata- czujniki dymu, spryskiwacze, i inne bajery w garażu podziemnym zamontowane przez wykonawcę/. Wystąpiłem z pismem, mówiąc że takie wydanie zgody może on sam jako zarządca wydać - jednak gość postanowił przepchnąć to przez uchwałę całej wspólnoty -i z ponad 51 % poparciem uchwała przeszła. Ekspertyza ppoż + elektryka po mojej stronie. Całość czasowo może 3 miesiące. Można ? można - trafiłem na młodych otwartych ludzi w bloku. 2 takie przyłącza już mamy i 2 są naszykowane - właściciele na przyszłość sobie zamontowali
Idealne warunki!

A tak od strony praktycznej: na czas ładowania to gniazdo 3f i inne będą ogólnodostępne? Można sobie podejść i odpiąć EVSE lub podpiąć odkurzacz? :)
 

ca5tor

Zadomawiam się
Idealne warunki!

A tak od strony praktycznej: na czas ładowania to gniazdo 3f i inne będą ogólnodostępne? Można sobie podejść i odpiąć EVSE lub podpiąć odkurzacz? :)
Na dzień dzisiejszy w hali garażowej zostałem jedynym "elektrykiem" ;-) Nie miałem jeszcze problemu z sąsiadami - nikt nic nie odpina i nie podłącza się :) zresztą jakby poprosili o możliwość odkurzenia samochodu, to pewnie sporadycznie bym pozwolił ;-). Hala jest monitorowana i akurat kamera jest na moje miejsce postojowe. W skrzynce są bezpieczniki- na początku je wyłączałem- teraz tego nie robię.
 
Top