Instalacja wallboxa w garażu podziemnym

Anderus

Zadomawiam się
Cześć wszystkim, czy ktoś ma do polecenia firmą inną niż Bezszelestni (zauważyłem coraz więcej złych opinii tj. bardzo długi czas oczekiwania i olewanie klienta) do całego procesu doboru oraz instalacji ładowarki do samochodu elektrycznego w garażu podziemnym?
 

kantosPL

IONIQ 5 2025
Cześć!

Jestem na starcie swojej drogi posiadania ładowarki do 11kW na miejscu postojowym w hali garażowej wspólnoty mieszkaniowej. Troszkę już tutaj posiedziałem na forum i poczytałem, ale chyba nie znalazłem takiego przypadku. PS. Podziwiam jak niektórzy są wytrwali ;)

Jestem właścicielem lokalu mieszkalnego w bloku wielorodzinnym(> niz 3 lokali). W bloku jest hala garażowa z miejscami postojowymi. Jestem właścicielem miejsca postojowego, które ma swoją księgę wieczystą.

Szkopuł w tym, że każdy właściciel miejsca postojowego w hali garażowej ma udział w samej hali garażowej jako lokal. Jest to 16 współwłaścicieli.

Biorąc pod uwagę jak będzie przebiegać istalacja elektryczna do mojegou punku ładowania EV, to oczywiście będzie przechodzić przez cześć wspólną.

Zarządca wspólnoty wymaga ode mnie zebrania podpisów wszystkich współwłaścicieli hali garażowej czyli inaczej mówiąc osób, które posiadają prawo własności do miejsc postojowych.

Na logikę ma to sens, pytanie czy ustawa o elektromobilności uproszcza tą kwestie.

Pozdrawiam,
Mateusz
Niech zarządca poczyta Ustawę i nie pinkoli głupot
 

Kierowca23

Posiadacz elektryka
Niech zarządca poczyta Ustawę i nie pinkoli głupot
Podobno są już prowadzone prace nad nowelizacją tej dziurawej Ustawy, i doprecyzowaniem zapisów, tak żeby więcej nie było że zarząd/administracja blokuje cały proces swoim oporem i brakiem podejmowania decyzji.
Może za rok już będzie odrobinę bardziej normalnie ...

To jest tylko mały fragment instalacji elektrycznej w budynku (projektowany i zabezpieczany według najostrzejszych wymagań - sam widziałem) a nie jakiś podziemny CPN - jak chyba niektórym decydentom się wydaje :LOL:
 

Electro_one

Nowy na Forum
Niech zarządca poczyta Ustawę i nie pinkoli głupot
Niestety, to ja się troche wygłupiłem bo okazało się hala garażowa to jest jeden wielki lokal (jedna KW,mam wskazane miejsce postojowe, z którego mogę korzystać tzw. roszczenie opisane w III KW) a deweloper sprzedał nam udziały. Musiałby zebrać podpisy pod zgodą od wszystkich współwłaścicieli.
 

kalbi

Nowy na Forum
Cześć,

Potrzebuję porady doświadczonych formowaczów w znalezieniu optymalnego rozwiązania jeśli chodzi o najlepszy sposób podłączenia ładowarki w garażu podziemnym.

Trochę info - otrzymałem już zgodę od Zarządu wspólnoty na "elektryfikację" podziemnego miejsca postojowego. Jedynym warunkiem jest osobny licznik i następcze przekazanie dokumentacji z całego procesu - by była pewność, że wszystko jest zgodnie ze sztuką.

Początkowo (jeszcze nie siedząc w temacie) myślałem o stacjonarnej ładowarce o mocy 7,4 lub 11 KW. Teraz widzę, że dużo osób poleca mobilne ładowarki pod siłę. Byłoby to super rozwiązanie, gdyż 1-2 razy w miesiącu jadę do rodziców/teściów i dobrze by było gybym miał jedno mobline urządzenie do wszystkiego.

Czy dużo z Was korzysta z takich rozwiązań ? Jeśli ktoś ma do polecenia z Warszawy lub okolic firmę lub po prostu elektryka, który jest w stanie ogarnąć ten proces i doradzić to również byłbym wdzięczny za takie informacje.
 

elmartines

Zadomawiam się
Cześć,

Potrzebuję porady doświadczonych formowaczów w znalezieniu optymalnego rozwiązania jeśli chodzi o najlepszy sposób podłączenia ładowarki w garażu podziemnym.

Trochę info - otrzymałem już zgodę od Zarządu wspólnoty na "elektryfikację" podziemnego miejsca postojowego. Jedynym warunkiem jest osobny licznik i następcze przekazanie dokumentacji z całego procesu - by była pewność, że wszystko jest zgodnie ze sztuką.

Początkowo (jeszcze nie siedząc w temacie) myślałem o stacjonarnej ładowarce o mocy 7,4 lub 11 KW. Teraz widzę, że dużo osób poleca mobilne ładowarki pod siłę. Byłoby to super rozwiązanie, gdyż 1-2 razy w miesiącu jadę do rodziców/teściów i dobrze by było gybym miał jedno mobline urządzenie do wszystkiego.

Czy dużo z Was korzysta z takich rozwiązań ? Jeśli ktoś ma do polecenia z Warszawy lub okolic firmę lub po prostu elektryka, który jest w stanie ogarnąć ten proces i doradzić to również byłbym wdzięczny za takie informacje.
Zobacz czy Twoja ekspertyza dopuszczalności montażu stacji ładowania pozwala w ogóle na użycie mobilnej ładowarki. Ja np. miałem zapis, że nie mogę takiej użyć.
 

Vientro

Nowy na Forum
Niestety, to ja się troche wygłupiłem bo okazało się hala garażowa to jest jeden wielki lokal (jedna KW,mam wskazane miejsce postojowe, z którego mogę korzystać tzw. roszczenie opisane w III KW) a deweloper sprzedał nam udziały. Musiałby zebrać podpisy pod zgodą od wszystkich współwłaścicieli.
Ale to nie ma znaczenia.
Bez względu na to czy macie indywidualne miejsca postojowe z własną KW i wpólny dojazd do nich
czy jedna współną halę i wyznaczone miejsca. Po to jako własciciele i współwłasciciele powołaliście uchwałą zarząd, żeby tą współwłasnością w Waszym imieniu zarządzał.

Instalacja punktu ładowania na podstawie ustawy o elektomobilności jest czynnością zwykłego zarządu tak jak zatrudnienie firmy sprzątajacej, konserwatora czy posadzenie nowego drzewka na patio. O ile Zarząd nie przychodzi do Ciebie za kazdym razem byś wyraził zgodę na te czynności jako współwłasciciel tak samo nie może wymagać zgody współwłaścicieli na instalację punktu ładowania.

Nie daj się zbyć. Ciśnij
 

kalbi

Nowy na Forum
Zobacz czy Twoja ekspertyza dopuszczalności montażu stacji ładowania pozwala w ogóle na użycie mobilnej ładowarki. Ja np. miałem zapis, że nie mogę takiej użyć.

Zarządca wskazał, że w moim przypadku znajduje art. 12b ust. 6 ustawy o elektromobliności

"Sporządzenie ekspertyzy nie jest wymagane w przypadku budynków, w których została zaprojektowana i wykonana instalacja elektryczna przeznaczona do zasilania punktów ładowania. W takim przypadku przy instalacji punktu ładowania uwzględnia się przyjęte rozwiązania dotyczące instalacji elektrycznej, w szczególności jej parametry techniczne oraz zastosowane środki zabezpieczeń."

Blok został oddany w 2023 r. więc pewnie przewidzieli to rozprowadzając instalację.
 

elmartines

Zadomawiam się
Zarządca wskazał, że w moim przypadku znajduje art. 12b ust. 6 ustawy o elektromobliności

"Sporządzenie ekspertyzy nie jest wymagane w przypadku budynków, w których została zaprojektowana i wykonana instalacja elektryczna przeznaczona do zasilania punktów ładowania. W takim przypadku przy instalacji punktu ładowania uwzględnia się przyjęte rozwiązania dotyczące instalacji elektrycznej, w szczególności jej parametry techniczne oraz zastosowane środki zabezpieczeń."

Blok został oddany w 2023 r. więc pewnie przewidzieli to rozprowadzając instalację.
W takim razie brak przeciwwskazań :)
Osobiście w tej sytuacji widzę 2 argumenty przeciwko mobilnej ładowarce:
1. Wygoda - wyciąganie i chowanie ładowarki z bagażnika przy każdym ładowaniu
2. Kontrola dostępu do Twojego złącza siły (chyba że zamkniesz je jakoś w skrzynce na klucz - wtedy czynności z pkt. 1 jeszcze bardziej upierdliwe ;)
To oczywiście drobnostki i da się z tym żyć.
 

Ev3

Pionier e-mobilności
Osobiście w tej sytuacji widzę 2 argumenty przeciwko mobilnej ładowarce:
1. Wygoda - wyciąganie i chowanie ładowarki z bagażnika przy każdym ładowaniu
Przecież nie musi robić tego za każdym razem.
Ja wrzucam evse do frunka kilka razy w roku, gdy przewiduję ładowanie się z AC podczas dalekich podróży.

Ale wtedy jakaś zamykana skrzynka, zarówno do złącza jak i evse byłaby pożądana.
Choć pewnie i tak mu nikt kabla nie odetnie, a evse jest blokowane przez samochód podczas ładowania.

2. Kontrola dostępu do Twojego złącza siły (chyba że zamkniesz je jakoś w skrzynce na klucz - wtedy czynności z pkt. 1 jeszcze bardziej upierdliwe ;)
Jakiś bezpiecznik pewnie gdzieś jest, albo może być, można nim sterować zasilaniem gniazda, jeśli jest indywidualny.
 

Electro_one

Nowy na Forum
Ale to nie ma znaczenia.
Bez względu na to czy macie indywidualne miejsca postojowe z własną KW i wpólny dojazd do nich
czy jedna współną halę i wyznaczone miejsca. Po to jako własciciele i współwłasciciele powołaliście uchwałą zarząd, żeby tą współwłasnością w Waszym imieniu zarządzał.

Instalacja punktu ładowania na podstawie ustawy o elektomobilności jest czynnością zwykłego zarządu tak jak zatrudnienie firmy sprzątajacej, konserwatora czy posadzenie nowego drzewka na patio. O ile Zarząd nie przychodzi do Ciebie za kazdym razem byś wyraził zgodę na te czynności jako współwłasciciel tak samo nie może wymagać zgody współwłaścicieli na instalację punktu ładowania.

Nie daj się zbyć. Ciśnij
Hej,
Problem jest taki że hala garażowa nie została przekazana do zarzadcy wsplnoty . Jest to osobny lokal bez cześci wspólnych - według KW.

Przewodnik PSPA dotyczacy Instalacji Ladowarki Budynki_Wielorodzinnych wskazuje moją sytuacje
1753095477847.png


Łatwiej będzie mi namówić ludzi na powierzenie zarządu halą garażowa do wspólnoty mieszkaniowej niz zebranie wszystkich zgód..
 
Top