Apka - darmowe strefy parkowania dla EV

refi1234

Posiadacz elektryka
Znak D-18 oznacza parking a parking wylaczony jest z dróg publicznych

Niestety to nie tak o czym pisano juz wcześniej w tym watku.
Znak D-18 jak wszystkie znaki o oznaczeniu D ma funkcje informacyjną i wskazuje miejsce na parking zarówno na drogach publicznych jak i niepublicznych, a na drogach publicznych powinien występować w duecie ze znakami poziomymi opisanymi wczesniej.

Nie powinien on mieć ŻADNEGO wpływu na to czy płacisz czy też nie, za wyjątkiem:
- gdy obok niego jest regulamin i nie ma tam wpisanych zwolnień dla BEV - z duzym prawdopodobieństwem trzeba płacić
- gdy wczesniej widziałes znak D-44 lub znasz rozkład strefy SPP i wiesz że w niej jesteś - wtedy nie płacić

A precyzyjniej:

Znak D-18 stosuje się do oznaczenia początku odcinka chodnika, na którym dopuszczono postój pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 2,5 t. W razie potrzeby wskazania określonego sposobu parkowania pojazdów na drodze, pod znakiem D-18 umieszcza się odpowiednią odmianę tabliczki T-30 podającą sposób ustawiania pojazdów

Ma on też rózne wielkości (załącznik 1) i jest to sprawdzone (załacznik 2 - przykład darmowego dla BEV miejsca na drodze publicznej w strefie SPP):
 

Attachments

  • Opis.jpeg
    Opis.jpeg
    118,3 KB · Liczba wyświetleń: 17
  • P2.jpeg
    P2.jpeg
    484,5 KB · Liczba wyświetleń: 24
Last edited:

AntoniFerdynand

Posiadacz elektryka
Niestety to nie tak o czym pisano juz wcześniej w tym watku.
Znak D-18 jak wszystkie znaki o oznaczeniu D ma funkcje informacyjną i wskazuje miejsce na parking zarówno na drogach publicznych jak i niepublicznych, a na drogach publicznych powinien występować w duecie ze znakami poziomymi opisanymi wczesniej.

Nie powinien on mieć ŻADNEGO wpływu na to czy płacisz czy też nie, za wyjątkiem:
- gdy obok niego jest regulamin i nie ma tam wpisanych zwolnień dla BEV - z duzym prawdopodobieństwem trzeba płacić
- gdy wczesniej widziałes znak D-44 lub znasz rozkład strefy SPP i wiesz że w niej jesteś - wtedy nie płacić

A precyzyjniej:

Znak D-18 stosuje się do oznaczenia początku odcinka chodnika, na którym dopuszczono postój pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 2,5 t. W razie potrzeby wskazania określonego sposobu parkowania pojazdów na drodze, pod znakiem D-18 umieszcza się odpowiednią odmianę tabliczki T-30 podającą sposób ustawiania pojazdów

Ma on też rózne wielkości (załącznik 1) i jest to sprawdzone (załacznik 2 - przykład darmowego dla BEV miejsca na drodze publicznej w strefie SPP):
W takim razie nie mam już istotnych wątpliwości bo to była ostatnia kwestia
 

Szaruś

Peugeot e208, 10.2022
A tak na mnie arginesie czy wiecie w których krajach Europy w 2024r są / będą podobne przepisy krajowe dotyczace darmowego parkowania EV w strefach płatnych (publicznych). Temat wywołany wyżej słusznie dotyczy szczegółów i tego czy to miejsce prywatne czy publiczne a ja pytam o ten drugi przypadek. Czy w Berlinie, Paryżu, Pradze czy Rzymie trzeba płacić parkując przy np ulicy lub ogólnie czy np do takiego Rzymu ogólnie można wjechać elektrykiem (spalinowe były zarezerwowane wyłącznie dla mieszkańców)?
W Pradze za darmo, ale trzeba się wcześniej zarejestrować (https://parking.praha.eu/en/parking-options-in-prague/parking-for-electric-vehicles/). Za rejestrację pobierają 100 CZK, i zezwolenie jest ważne przez rok.
 

Szaruś

Peugeot e208, 10.2022
I jeszcze jedno. W Pradze są dwie rodzaje stref: niebieska (tylko dla mieszkańców) i fioletowa (dla mieszkańców i przyjezdnych). Może być tak, że kawałek ulicy jest niebieski, i kawałek trochę dalej fioletowy. Ja parkowałem (przez tydzień) tylko w różnych strefach fioletowych, i obeszło się bez żadnej kary. Nie wiem co by było, gdybym parkował w strefie niebieskiej. Używałem aplikacji EasyPark, aby znaleźć odpowiednią strefę (pokazuje strefy niebieskie/fioletowe w Pradze).
 

Szaruś

Peugeot e208, 10.2022
W Niemczech musisz mieć naklejke E z tyłu.
Dopiero wtedy jestes traktowany jak auto elektryczne.
Czyli rozumiem, że muszę mieć dwie naklejki: zieloną z przodu, i niebieską z tyłu. Z tyłu mam przyciemniane szyby - czy coś będzie w ogóle widać?
 

refi1234

Posiadacz elektryka
Czyli rozumiem, że muszę mieć dwie naklejki: zieloną z przodu, i niebieską z tyłu. Z tyłu mam przyciemniane szyby - czy coś będzie w ogóle widać?

Tak, dokladnie tak. Z przodu zielona z tylu niebieska.

Co do widocznosci - nie wiem. Tył to jedyne wskazane miejsce. Rejestrowane w Niemczech samochody elektryczne oznaczone są litera E na końcu nr rej.
Samochody pozostałe aby korzystac z przywilejów musza mieć naklejkę - nawet Tesla :)
 

Szaruś

Peugeot e208, 10.2022
W Niemczech musisz mieć naklejke E z tyłu.
Dopiero wtedy jestes traktowany jak auto elektryczne.
Na https://www.e-plakette.eu/pl znalazłem:

Dniu 25.09.2015 weszło w życie w Niemczech 50 rozporządzenie o zmianie przepisów prawa o ruchu drogowym. Celem jest wyposażenie pojazdów elektrycznych w dodatkowe korzyści, tak aby szybko osiągnęły one w Niemczech wyższą ilość rejestracji. Przy tym krajowe e-pojazdy (a więc zarejestrowane w Niemczech) mogą otrzymać specjalny e-numer, tak aby te pojazdy zostały w widoczny sposób oznakowane. Zagraniczne samochody - czyli pojazdy niezarejestrowane w Niemczech - mogą natomiast otrzymać e-plakietkę, tak aby także te pojazdy elektryczne mogły skorzystać z korzyści i uprawnień w Niemczech. Podstawą jest tutaj dyrektywa UE 2007/46/WE.

Szybko przeleciałem tę dyrektywę, ale nic tam szczególnego nie znalazłem (może za szybko przeleciałem). No i pytanie, czy jeżeli np. w Polsce elektryki mogą parkować w SPP i jeździć buspasami, to odnosi się to do wszystkich elektryków zarejestrowanych w UE?
 

gim-kg

Pionier e-mobilności
6/ Nierozstrzygniete jest to czy znak D-52 (Strefa Ruchu) świadczy o tym iż jest to droga niepubliczna i nie obowiązuja tam zasady jak na drogach publicznych czy tez że jest to droga publiczna i tam nasze zwolnienie także obowiązuje.
strefa ruchu ustanowiona może być tylko na drodze niepublicznej. W takiej strefie obowiązują przepisy ruchu drogowego jak na drogach publicznych.

Zarządzanie ruchem na drogach wewnętrznych, w tym w strefie ruchu i strefie zamieszkania należy do podmiotu zarządzającego tymi drogami. W myśl przepisów art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2023 r. poz. 1047), nadzór nad zarządzaniem ruchem na drogach wojewódzkich, powiatowych, gminnych, publicznych położonych w miastach na prawach powiatu oraz drogach wewnętrznych położonych w strefach ruchu lub strefach zamieszkania sprawuje właściwy wojewoda.

Z pism do zarządców dróg wewnętrznych położonych w strefie ruchu lub w strefie zamieszkania na których ustalono parkingi płatne, których kopie dostałem do wiadomości wojewoda wylicza i wzywa do usunięcia następujących niezgodności:
1. zastosowanie na parkingu oznakowania pionowego znaku: D-44 „strefa płatnego parkowania”. W przypadku dróg niepublicznych zastosowanie znajduje znak D-18 „parking” z adnotacją „płatny” w prawej dolnej części tarczy znaku,
2. brak oznakowania poziomego miejsc postojowych na parkingu, w tym brak oznakowania poziomego miejsc postojowych dla osób z niepełnosprawnościami,
3. brak czytelnego regulaminu parkingu.

Jeszcze chciałem zwrócić uwagę dotyczącą braku widocznego regulaminu parkingu. Prawną podstawę funkcjonowania parkingów prywatnych stanowi art.384 Ustawy Kodeks Cywilny a postanowienia regulaminu wiążą stronę, jeżeli zostały jej przedstawione przed zawarciem umowy (art. 384 par.1 k.c.) bądź, jeżeli strona mogła z łatwością poznać ich treść (art.384 par.2 k.c.). W przypadku prywatnego parkingu jego teren powinien zatem odpowiednio oznaczony, zaś treść regulaminu powinna być łatwo dostępna dla zainteresowanych, tak aby wjeżdzający tam kierowcy byli świadomi, że parkując zawierają stosunek umowny z zarządcą parkingu.
 

gim-kg

Pionier e-mobilności
Na drodze wewnętrznej, przepisy Ustawy Prawo o ruchu drogowym obowiązują w zakresie wynikającym ze znaków i sygnałów drogowych - czyli D-44, jeżeli jest tu ustawiony - to ma zastosowanie jak na drodze publicznej.
No nie prawda. Nie można sobie postawić ot tak znaku. Znak postawiony niezgodnie z przepisami nie ma mocy prawnej.

Zapytałem ministerstwo infrastruktury o ich interpretację dotyczącą używania znaku D-44 w odniesieniu do parkingów prywatnych znajdujących się na drogach wewnętrznych i otrzymałem następującą odpowiedź:

Szanowny Panie,
w odpowiedzi na korespondencję elektroniczną z dnia 15 maja 2023 r., dotyczącą oznakowania prywatnych płatnych parkingów znakami D-44 "strefa płatnego parkowania", Departament Transportu Drogowego przedstawia poniższą informację.
Zgodnie z przepisami pkt 5.2.50 załącznika nr 1 do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach (Dz. U. z 2019 r. poz. 2311, z późn. zm.) - znak D-44 „strefa płatnego parkowania lub śródmiejska strefa płatnego parkowania” stosuje się w celu oznaczenia
wjazdu i początku strefy płatnego parkowania lub śródmiejskiej strefy płatnego parkowania, w której w określone dni, w określonych godzinach lub całodobowo jest pobierana opłata za postój pojazdu samochodowego. Na znaku obok napisu „Postój płatny” wskazuje się sposób wnoszenia opłaty za postój pojazdu samochodowego przez umieszczenie symbolu parkometru lub napisu określającego ustalony sposób wnoszenia opłaty. Jeżeli obowiązek wnoszenia opłaty za postój pojazdu samochodowego dotyczy określonych dni lub godzin, pod napisem „Postój płatny” umieszcza się informację określającą zakres stosowania znaku D-44.
Znak D-44 umieszcza się w przekroju drogi położonym na granicy strefy ustanowionej na podstawie art. 13b ust. 3 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych, na wszystkich ulicach doprowadzających ruch do obszaru, na którym została ustalona strefa płatnego parkowania lub śródmiejska strefa płatnego parkowania. Znak D-44 umieszcza się również na połączeniu strefy płatnego parkowania i śródmiejskiej strefy płatnego parkowania. W strefie oznaczonej znakiem D-44 miejsca postoju pojazdu samochodowego wyznacza się znakami pionowymi określonymi w pkt 5.2.18 oraz znakami poziomymi określonymi w załączniku nr 2 do rozporządzenia w pkt 5.2.4, 5.2.5, 5.2.6 i 5.2.9.2.


Także jak widzisz znaku D-44 nie można umieszczać na takich parkingach. Dodatkowo, art. 85a Kodeksu Wykroczeń (DZ.U. 2022, poz. 2151 ze zm.) przewiduje: „Kto narusza przepisy dotyczące znakowania dróg wewnętrznych, podlega karze grzywny. Tej samej karze podlega ten, kto zlecił wadliwe wykonanie tej czynności”.

Zastosowanie do parkingu prywatnego oznaczenia będącego w istocie kalką tego, jakie wynika z ustawy o drogach publicznych w zakresie postoju pojazdów samochodowych w strefie płatnego parkowania, ewidentnie wprowadza w błąd użytkowników tego parkingu, co do podstawy prawnej pobieranej opłaty za postój, trybu jej nakładania oraz ewentualnych środków jej zaskarżenia. Kwestie sporne związane z opłatami uregulowanymi w ustawie o drogach publicznych roztrzygane są bowiem na drodze administracyjnej, a parkingu prywatnego na zasadach cywilnoprawnych.

Podsumowując, jeżeli parking prywatny jest oznaczony znakiem D-44 a ty tam zaparkujesz bez opłaty, to zarządzający parkingiem aby otrzymać od Ciebie opłatę dodatkową (zakładam że nie zapłacisz jej dobrowolnie) będzie musiał wystąpić na drogę postępowania cywilnego. Czy będzie mu się chciało dla 250 zł, wiedząc o tym że oznakowaniem wprowadził ciebie w błąd co na pewno sąd weźmie pod uwagę. Różnica jest taka, że w przypadku samochodu spalinowego ciężko udowodnić, że nie było twoim celem uniknięcie płatnośc, a w przypadku EV wiedząc że w SPP jesteś zwolniony z opłaty, łatwo udowodnić że przez znak D-44 zostałeś wprowadzony w błąd. Warto jedynie pamiętać aby nie wpadać w panikę gdy dostaniemy wyrok nakazowy a po prostu się odwołać od niego. W opisie takiego wyroku jest napisane jak to zrobić.
Nie mam nic przeciwko, żeby ktoś na swoim terenie pobierał opłaty za parkowanie, ale niech robi to zgodnie z przepisami.
 
Top