Elon i jego kamery…

Michal

Moderator
@Michal proszę czytaj ze zrozumieniem. Ja napisałem że
...
Czyli właśnie dokładnie to że na zwykłym tempomacie. autopilot chyba na tej prędkości nie działa.
Ale jestem pewien że jak zobaczył samochody na tempomacie (nie autopilocie) to nagle trzymał się w pasach.
No to nie rozumiem, chcesz, żeby tempomat trzymał cię pomiędzy liniami? Ale od tego chyba jest AP.
Sądziłem, że po prostu mylą Ci się terminy i myślisz, że jedziesz na AP, a jedziesz na tempomacie. Tempomat nie trzyma pasa ruchu. Czytanie znaków działa z upy - zgadzam się. Niestety wszystkie siły tej firmy są rzucone na FSD i dlatego AP nie dostaje updatów. Mam nadzieję, że nadejdzie taki moment, kiedy Elon się opamięta i rzuci jakiś ochłap nam z AP. Bo oni mają już bardzo fajne rozwiązania czytające znaki i dostosowujące prędkość wcześniej ale po prostu ich nie integrują z AP, tylko z FSD, a tego nam w EU zakazuje jakieś prawo UN :(
Audi korzysta z jakiegoś rynkowego rozwiązania (pewnie MobileEye) i to pewnie działa całkiem nieźle, bo stoi w Izraelu cała firma, która rozwija tylko ten kawałek kodu i na tym jest skupiona.

Sam jestem zawiedziony rozwojem AP i przerzuceniem tych wszystkich sił na FSD, chociaż chyba bardziej prawem UN, bo kupując auto sądziłem, że FSD będzie miało u nas jakiś sens i chciałem je dokupić i teraz miałbym fajnie działający system kierowania.
Niemniej nadal uważam, że poza czytaniem ograniczeń prędkości, AP działa świetnie, a Ty wymyślasz jakieś niestworzone scenariusze, że niby ma działać na tempomacie tak jak na AP, bo Ty byś tak chciał żeby tylko udowodnić, że działa źle :p
Ciekawe jak Audi poradziłoby sobie w przypadku, który opisuje @6a8?

Żeby nie było .. tak mocno 'opluwane' na tym forum Audi
Ja nic nie mam to technologii Audi, ani jakości wykonania itp...
Opluwam tylko, to że grupa VW latami truła ludzi, żeby wrobić sobie nieuczciwą przewagę konkurencyjną, za co w EU nie została ukarana, a w PL można powiedzieć, że nawet nagrodzona, bo ludzie bez kręgosłupa moralnego kupują ich auta nie zwracając uwagi na to co zrobili.
Dla mnie to tak jakby przyszedł do Ciebie teraz pies putin i powiedział, że ma tanio pralkę do opchnięcia, bo ukradł Ukraińcowi, a Ty byś kupił, bo za pół ceny i w sumie to nowa :p
Przypomnę jeszcze, że Porsze/VW jest firmą, która wyrosła na produkowaniu uzbrojenia dla Niemców podczas II WW rękoma niewolniczej pracy obozów koncentracyjnych przygotowanych specjalnie dla nich. No tutaj można dyskutować, że niby zrobili jakiś fundusz, z którego płacili, tym którzy przeżyli. Jednak ja wolę pamiętać, że wcześniej bardzo się starali, żeby zostało ich jak najmniej.
Jak dla mnie to ich auta mogą robić w trasie loda, a i tak nie zobaczą ode mnie złotówki i będę im życzył upadku.
Ludzie muszą zacząć głosować swoimi pieniędzmi na to co jest ważne, a nie na to co jest wygodne, zwłaszcza jak ich na to stać.
 

cooler

Pionier e-mobilności
No to nie rozumiem, chcesz, żeby tempomat trzymał cię pomiędzy liniami? Ale od tego chyba jest AP.
Michał, mylisz pojęcia: AP trzyma środka pasa, w miarę OK, chyba że jak napisałem zakręt, bo wtedy się gubi.
Ale ja mam ustawionego asystenta pasa, który wcześniej na tempomacie reagował korektą gdy zjeżdżałem ze swego pasa i wracał mnie łagodnie z powrotem. Potrafił się tak odbijać, ale zapobiegał zjazdom z pasa, tak jak jest to testowane w NCAP.
Tyle że po ostatnim upgrade pomimo ustawionego asystenta w ogóle nie reaguje na zjazd np z lewego pasa na prawy i odwrotnie. Tzn czasem reaguje ale większość moich testów gdy to odkryłem w ogóle nie zwraca uwagi na zjazd z pasa oraz drogi. Wcześniej musiałem pamiętać o kierunkowskazie, bo przy zmianie pasa się ze mną siłował, teraz ma to w dupie.
Idzie to w złym kierunku, wygląda na to że NCAP powinien testować asystentów po każdym upgrade softu, bo w Tesli jest cofanie się w rozwoju.
 

viallos

Pionier e-mobilności
AP działa świetnie, a Ty wymyślasz jakieś niestworzone scenariusze, że niby ma działać na tempomacie tak jak na AP, bo Ty byś tak chciał żeby tylko udowodnić, że działa źle :p
Ja nic nie wymyślam, samochody za połowę albo i mniej ceny mają aktywne tempomaty i utrzymanie pasa ruchu.
To samo Elon nazwał niby AP i wielkie halo, a tak naprawdę to okazuje się że to nic nadzwyczajnego. Może FSD zmieni reguły gry, na filmikach ze stanów wygląda imponująco.

I jak widać nie tylko ja mam takie zdanie .. będzie więcej zawiedzionych jak ja.
Nie nadążysz odpisywać... gwarantuję. 😉
 

Michal

Moderator
Michał, mylisz pojęcia: AP trzyma środka pasa, w miarę OK, chyba że jak napisałem zakręt, bo wtedy się gubi.
Ale ja mam ustawionego asystenta pasa, który wcześniej na tempomacie reagował korektą gdy zjeżdżałem ze swego pasa i wracał mnie łagodnie z powrotem. Potrafił się tak odbijać, ale zapobiegał zjazdom z pasa, tak jak jest to testowane w NCAP.
Tyle że po ostatnim upgrade pomimo ustawionego asystenta w ogóle nie reaguje na zjazd np z lewego pasa na prawy i odwrotnie. Tzn czasem reaguje ale większość moich testów gdy to odkryłem w ogóle nie zwraca uwagi na zjazd z pasa oraz drogi. Wcześniej musiałem pamiętać o kierunkowskazie, bo przy zmianie pasa się ze mną siłował, teraz ma to w dupie.
Idzie to w złym kierunku, wygląda na to że NCAP powinien testować asystentów po każdym upgrade softu, bo w Tesli jest cofanie się w rozwoju.
Muszę przyznać, że kompletnie nie jeżdżę na tempomacie i nie mam pojęcia jak on pracuje. Jedyne chwile kiedy go używam, to wyprzedzanie, bo przy zmianie pasa, AP przełącza się w tempomat.

Jeśli chodzi o zakręty na AP, to pisałem już kiedyś [tutaj], że ja mam stały odcinek testowy do sprawdzania jak sobie radzi. Nie byłem tam chyba jeszcze po zmianie na vision only, więc nie wiem czy coś się zmieniło ale wątpię, bo przepisy UN się nie zmieniły, a to one powodują problemy na zakrętach, bo ograniczają w durny sposób możliwą siłę odśrodkową działającą na auto, więc samochód ma do wyboru, albo jechać strasznie wolno albo skręcać mniej niż musi, żeby się wyrobić... Na starym AP, tak jak pisałem w podlinkowanym poście, przejeżdża z prędkością około 30-40 kmh, a to jednak jest dość ostry zakręt.

Ja nic nie wymyślam, samochody za połowę albo i mniej ceny mają aktywne tempomaty i utrzymanie pasa ruchu.
To samo Elon nazwał niby AP i wielkie halo, a tak naprawdę to okazuje się że to nic nadzwyczajnego. Może FSD zmieni reguły gry, na filmikach ze stanów wygląda imponująco.
No chyba trochę wymyślasz, bo chcesz, żeby aktywny tempomat, trzymał Cię w środku pasa, a z definicji to nie jest jego rola. Jego rolą jest trzymacie się prędkości i odległości od poprzedzającego auta, a to, że obok jest włączony inny system odbijający od brzegu jezdni, to zupełnie nie powiązana sprawa i może nawet lepiej, że mocno odbija, bo obudzi śpiącego, bo to ma mieć chyba mniej więcej taką rolę :p

I jak widać nie tylko ja mam takie zdanie .. będzie więcej zawiedzionych jak ja.
Nie nadążysz odpisywać... gwarantuję. 😉
Pamiętasz jak Ci pisałem, żebyś nie kupował, bo będziesz zawiedziony :p Jak człowiek się nastawi na zawód, to znajdzie i nawet pod najmniejszym kamieniem powód do potwierdzenia swojej tezy. Jak się człowiek nastawi na zadowolenie, to będzie zadowolony [klik].

Ps. Już raz tutaj na forum komuś napisałem, że musi dwa razy klepnąć lewą wajchę w dół i okazało się, że rzeczywiście klepał raz - dziwił się, że auto mu zjeżdża na boki i twierdził, że AP nie działa :p
Nawet znalazłem wpis:
Przeglądam jeszcze tamten wątek i widzę, że ludzie tam piszą o BMW i VW (takich w miarę nowych z 2020), które niby podążają za znakami, ale odczytują ograniczenia 30 kmh z bocznych uliczek i zwalniają na środku drogi - brzmi naprawdę podobnie :p
 
Last edited:

viallos

Pionier e-mobilności
No chyba trochę wymyślasz, bo chcesz, żeby aktywny tempomat, trzymał Cię w środku pasa, a z definicji to nie jest jego rola.
Michał ja tego nie chcę, chcę żeby mnie odbiło od lini, a nie zjeżdżał na sąsiedni pas... bardzo dobrze wyjaśnił Ci to @cooler.

Pamiętasz jak Ci pisałem, żebyś nie kupował, bo będziesz zawiedziony
Z samochodu jako takiego jestem bardzo zadowolony. Sprawia mi frajdę.
Nie kupiłem go dla autopilota, bo jak pisałem jazda w tym stylu nie sprawia mi żadnej satysfakcji.
Jedyne czego oczekuje to zapewnienia mi minimum bezpieczeństwa, jakim jest utrzymanie się w pasie ruchu ... nie konieczniepo srodku ... ale jak zauważyłem ... nie tylko ja ... ma z tym problem.
Poza tym sprawdzam te wodotryski którymi niektórzy się podniecają i po prostu opisuję swoje doświadczenia.
 

viallos

Pionier e-mobilności
Już chyba wiem dlaczego raz działał raz nie. Wystarczy przeczytać instrukcje i na pamięć nauczyć się tych konkretnych zakresów prędkości. 😀

Funkcja unikania opuszczenia pasa ruchu działa przy prędkościach jazdy w zakresieod 64 do 145 km/h na drogach o wyraźnie widocznych oznaczeniach pasów drogowych

Na pocieszenie dodam że w temacie autopilota i asystentów te zakresy co rusz się pojawiają i mają inne wartości prz różnych opcjach.

OMG to chyba jednak ponad moje siły żeby jeszcze pamiętać w jakim zakresie prędkości jaka funkcja w jaki sposób będzie działać.
Pewnie z każdą aktualizacja ich zakres może się zmieniać.. jak to było ostatnio z AP.

Faktycznie bardzo to przewidywalne.
 

ciastek

Pionier e-mobilności
Już chyba wiem dlaczego raz działał raz nie. Wystarczy przeczytać instrukcje i na pamięć nauczyć się tych konkretnych zakresów prędkości.
Z konfiguratora Audi e-tron GT:
System ostrzegający przed opuszczeniem pasa ruchu (...) Zakres działania od ok. 60 km/h do maksymalnie 250 km/h.
Asystent omijania przeszkód (...) działa przy prędkości jazdy między 30 km/h a 150 km/h.
Asystent skrętu (...) Przy ruszaniu lub podczas jazdy z prędkością do 10 km/h
Tempomat z regulowanym ogranicznikiem prędkości (...) Tempomat utrzymuje żądaną prędkość między 20 km/h a 250 km/h (...) Ogranicznik prędkości można ustawić na dowolną prędkość między 30 km/h a 250 km/h.
Asystent skrzyżowań (...) System działa do prędkości 30 km/h, szarpnięcia hamulców następują przy prędkości mniejszej niż 10 km/h.
Asystent ruchu przecinającego tor jazdy z tyłu (...) przy cofaniu z prędkością do 10 km/h
Wiele Autopilotowi można zarzucić, ale czepianie się, że aktywne systemy bezpieczeństwa nie działają poza zdefiniowanymi parametrami pracy, lub że nie da się jeździć bez trzymanki korzystając z aktywnej funkcji bezpieczeństwa "unikanie opuszczenia pasa ruchu" zamiast włączyć stworzonego do tego Autopilota jest tylko tym - czepianiem się.
 

Bronek

Pionier e-mobilności
Nie jestem fanboyem Elona ale Tesla akurat najlepiej się trzyma pasa, lepiej od np Volvo czy Mercedesa S. NISSANEM to rzucało.
Wydaje mi się że nie potrafią niektórzy korzystać z tych funkcji. Robią to chaotycznie i bezkrytycznie, aczkolwiek krytykując Paradoks ale tu chodzi o mierzenie sił na zamiary i okoliczności.
Trzeba z jednej strony zaufać Tesli i nie panikować a z drugiej mieć kontrolę i wyciągać wnioski i przewidywać, że np przy 140km/h ryzyko nawet dla człowieka wzrasta, na gownia ej drodze zy wśród szaleńców na drogach itd.

Od trzech lat na tych samych trasach i bserwuję zmiany, a te w 90% są pozytywne. Zakręty niegdyś nieosiągalne teraz robi spokojnie idt . Jeżdżę i mieście i po drogach zadupia na FSD jak tylko pokaże się szara kierównica na ekranie.
I dziwne do Warszawy jak pisałem luzik 70/80% z moją 430g rękawiczką ciężarkiem, jadę dosłownie jednym palcem
Zaraz wyjeżdżam do Gdańska i będzie podobnie.
Mam inny samochód.
 

viallos

Pionier e-mobilności
konfiguratora Audi e-tron GT:
Zobacz zakresy tych prędkości ... szczególnie szczytową wartość.


nie da się jeździć bez trzymanki korzystając z aktywnej funkcji bezpieczeństwa
Nie jeżdżę bez trzymanki i nie chce tego, a używanie ciężarków przy tak działającym samochodzie uważam za skrajnie nieodpowiedzialne.
To co spowodowało np przejazd przez linie to odwrócenie mojej głowy do tyłu bo chłopaki na tylnym fotelu się zaczęli o coś szarpać. Tak ruch głową powoduje skręt tułowia i lekkie przekręcenie kierownicy. Bardzo często jest przyczyną wypadków.. ja widziałem kilka razy .. szczególnie na rowerze .. nie róbcie tego zbyt gwałtownie ... zamiast zobaczyć czy coś jedzie za nami wpadamy wprost pod koła kolegi obok 😉


zamiast włączyć stworzonego do tego Autopilota
No nie chciał się włączyć przy 150.
Mało tego jak udało się włączyć to przy jakimś tam wyprzedzaniu i przyspieszeniu się obraził i powiedział że więcej się nie włączy.


Jeżdżę i mieście i po drogach zadupia na FSD
Chyba Michał napisał że FSD to zupełnie inna bajka.

Ja tylko pisze o podstawowych funkcjach bezpieczeństwa i podstawowym autopilocie.

@ciastek ... zdaję się że jesteś Pan Manual. Proszę przeczytaj kawałek Asystent pasa ruchu a w szczególności akapity:
Interwencje z użyciem udziału układu kierowniczego
Oraz
Unikanie opuszczenia pasa ruchu

I spróbuj wywnioskować w jakich zakresach to działa???
 

Michal

Moderator
Kto nie zdąży odpisywać? 😂🤣
Przy czym plus dla Ciebie za to, że sam sprawdziłeś opis funkcji i nie bałeś się przyznać do błędu 👏

Z konfiguratora Audi e-tron GT:

Wiele Autopilotowi można zarzucić, ale czepianie się, że aktywne systemy bezpieczeństwa nie działają poza zdefiniowanymi parametrami pracy, lub że nie da się jeździć bez trzymanki korzystając z aktywnej funkcji bezpieczeństwa "unikanie opuszczenia pasa ruchu" zamiast włączyć stworzonego do tego Autopilota jest tylko tym - czepianiem się.

Skoro takie same ograniczenia asystenta pasa ruchu są w Audi, to sugeruje, że znowu w grę wchodzi jakaś durna dyrektywa UN...
@cooler, może Tesla wcześniej nie miała jej zaimplementowanej i dlatego działała Twoim zdaniem lepiej. Bo niestety te dyrektywy są w większości do dupy... Albo może od dawna jest tak zaimplementowana, tylko Ty wcześniej przypadkowo używałęś jej zgodnie z ograniczeniami, a teraz akurat zdarzyło Ci się użyć inaczej.
@viallos, może Twoje cudowne Audi nie ma poprawnie zaimplementowanej tej dyrektywy i w testach NCAP powinno dostać mniej punktów za systemy wspomagające bezpieczeństwo, a że pewnie nie ma możliwości updateu tego systemu OTA, to zostanie tak już na zawsze albo żeby to naprawić Audi będzie musiało zrobić jakąś gigantyczna akcje serwisową na kilka milionów pojazdów ;)

Właśnie dlatego tak lubię Tesle, bo oni nie ściemniają, tylko robią to co do nich należy.
Auto jest zrobione tak, żeby praktycznie wszystko dało się po oprawić OTA i to jest to jest kolejną rzeczą po elektryfikacji i autonomii, którą wprowadzają inni producenci dzięki Tesli.
Jak zmienia się prawo albo jego rozumienie, to oni wprowadzają te zmiany.
Widziałem ostatnio fajne porównanie recalli samochodów na rynku US, pokazujące jak daleko przed konkurencją jest Tesla w tym aspekcie. O tutaj:
I jeszcze źródło wykresu: [klik]

Wysyłałem kiedyś filmik na temat tego prawa UN, który bardzo dokładnie opisuje z czego wynikają wszystkie ograniczenia systemu AP o których piszecie i na które narzekacie (sam juz nie pamiętam czy tam jest fragment o lane departure avoidance):
 
Last edited:
Top