[eMIT] Elektryki nie nadają się do jazdy zimą - wyjaśniamy

blazej

Pionier e-mobilności
40 zł/100 km.
Nadal taniej niż wielkim vanem na gazie i o połowę taniej niż na benzynie.
Nie wspominając że pierwsze 300-400 km jedziesz jescze o połowę taniej, za 20 zł/100 km, na prądzie wywiezionym z domu.

Coś jeszcze Ci policzyć, żebyś mógł głupot nie wypisywać?
Temat jest o jeździe w warunkach zimowych, a teraz dyskusja ściślej - o jeździe w trasie autostradą (tam tyle pali Sienna @cooler. Chcesz mi powiedzieć, że BEV robisz 20 kWh/100 km zimą na autostradzie? Tyle to mi się udaje przy 5 stopniach jadąc max 130 km/h, czasem nawet i 18 kWh po ładowaniu na DC uda się zejść na równym odcinku i w miarę stałej prędkości. No ale zimą, poniżej zera, na mokrej drodze i w szarpanym ruchu to raczej 22 kWh/100 km, a i ładowanie za 2 zł to raczej już po opłaceniu abonamentów, jeśli rozmawiamy o trasie. Bardziej realne oszacowanie to by było 50 zł za 100 km.

Generalnie ja na to za bardzo nie patrzę. Zakładam, że w trasie zimą „pali” mi jak benzyna robiąca 8 litrów na 100 km przy 130 km/h i tyle. To bardzo bezpieczne oszacowanie na warunki zimowe, jeśli chodzi o koszty użytkowania.

Nie do końca zgodzę się z tym, że BEV w mieście jest taki super tani - na króciótkich odcinkach bierze sporo ponad 20 kWh/100 km, na bardzo krótkich dochodzi niemal do 30 kWh/100 km zimą, jak chce się jechać dynamicznie i wykorzystywać te 4.4 do setki. Tutaj też zakładam dość bezpiecznie, że po Poznaniu na krótkich odcinkach „pali” zimą jak benzyna robiąca 10 litrów na 100 km (zakładając ładowanie na stacjach publicznych).

Wszystko się zmienia w mieście, jak masz własne gniazdko - wtedy BEV jest chyba najtańszą opcją. Idealne warunki dla BEV to dojazdy podmiejskie 20+ km w jedną stronę.
 

lvlthn

Pionier e-mobilności
Zbaczajac troche z tematu to @cooler faktycznie wyjątkowa persona. Należy do 5% posiadaczy elektryków którzy wrócili by do spaliniaka xD. Pozostałe 95% analogicznie do tego forum już nie ma zamiaru wracać do śmierdziuchów:

https://elektrowoz.pl/auta/posiadacze-elektrykow-chca-masowo-wracac-do-aut-spalinowych-nie-ankieta-na-23-000-osobach-spaliny-wybiera-1-5-procent/
Nie stygmatyzowałbym użytkownika, aczkolwiek czasem jego wypowiedzi są...lekko oderwane od rzeczywistości.

To taki typowy użytkownik ICE, który bez dogłębnego rozeznania się w temacie mógł sie lekko zawieść.
Ma do tego pełne prawo.

BEV to bardzo raczkująca technologia, jeszcze nie dostosowana do nazwijmy to pokrótce, zwykłego zjadacza chleba.

Jego opinie też są potrzebne.

Natomiast bateria 180kWh - nieeee xD
 

cwireq

Posiadacz elektryka
Nie stygmatyzowałbym użytkownika, aczkolwiek czasem jego wypowiedzi są...lekko oderwane od rzeczywistości.

To taki typowy użytkownik ICE, który bez dogłębnego rozeznania się w temacie mógł sie lekko zawieść.
Ma do tego pełne prawo.

BEV to bardzo raczkująca technologia, jeszcze nie dostosowana do nazwijmy to pokrótce, zwykłego zjadacza chleba.

Jego opinie też są potrzebne.

Natomiast bateria 180kWh - nieeee xD
@cooler jest posiadaczem elektryka i jego konstruktywna krytyka uważam, że jest dobra. Jak zamkniemy się w bańce jakie to BEVy są super to faktycznie będziemy sektą :) Jak dla mnie jak ktoś nie ma własnego gniazdka np. w bloku rób robi trasy 400km+ co najmniej 2x na tydzień to jeszcze nie dla niego elektryk. Ale dla pozostałych 60% właścicieli aut elektryk byłby lepszym rozwiązaniem.
 

zlp

Pionier e-mobilności
Natomiast bateria 180kWh - nieeee xD
Zdecydowanie tak. I wtedy skończy się marudzenie, że za mały zasięg.
Technologia idzie do przodu, gęstość energetyczna baterii rośnie.

 
Last edited:

lvlthn

Pionier e-mobilności
Chińczycy i ich zapewnienia...

To trochę jak powerbanki wielkości czekolady o pojemności 40Ah xD


Zejdźmy na ziemię, można poprawić obecnie zużycie energii co też da większy zasięg.
Sporo energii nadal tracimy jako ciepło i nie tylko.
 

zlp

Pionier e-mobilności
Zejdźmy na ziemię, można poprawić obecnie zużycie energii co też da większy zasięg.

Mocno trzymam się ziemi i zauważam, że gęstość energii w nowych bateriach wzrasta. Przeanalizuj sobie zasięg samochodów sprzed kilkunastu lat i dzisiaj. Na optymalizacji zużycia energii już niewiele można ugrać.
 

vwir

Pionier e-mobilności
Chińczycy i ich zapewnienia...

To trochę jak powerbanki wielkości czekolady o pojemności 40Ah xD


Zejdźmy na ziemię, można poprawić obecnie zużycie energii co też da większy zasięg.
Sporo energii nadal tracimy jako ciepło i nie tylko.
Wiesz co - z jednej strony niby tak, ale z drugiej strony właśnie mam w domu Renault Zoe ZE20. Bez problemu mogę do niego włożyć baterię z ZE40 (pasuje P&P). Rozmiary pojemnika są identyczne. Waga pakietu wzrosła z 280kg do 305kg. A pojemność z 23kWh wzrosła do 41kWh. To się wydarzyło na przestrzeni około 5 lat. Podobnie masz z Lefami - zaczynało się od 24kWh, potem 30kWh a później 40kWh. Przez cały czas w tej samej obudowie, masa rosła raptem o kilkanaście-kilkadziesiąt kg. Zmiana zajęła 7 lat.
Więc rewolucji nie ma (czasami gdy czytam te hurraptymistyczne artykuły o podwojeniu pojemności w związku z nową technologią to ogarnia mnie śmiech) ale powolny postęp jest zauważalny.
 

lvlthn

Pionier e-mobilności
Na optymalizacji zużycia energii już niewiele można ugrać.
Jesteś pewien?

Wystarczy dodac mate wyciszajaca na drzwi i spada zapotrzebowanie na grzanie zima. Dach - ogromna utrata ciepła w wiekszosci marek.
Zmniejszenie oporow toczenia na lozyskach etc.
Mocniejsze magnesy i optymalizacja pradow wirowych(lucid!)
... mozna wymieniac.
 

krzyss

Pionier e-mobilności
Nie wiem jak Chrysler, ale w Toyocie nie potrzebuję LPG, mając LPG dokładasz sobie problemów jak w BEV. Dla mnie ok 10l/100km z prędkościami autostradowymi w 8-mio osobowym wielkim aucie to rozsądne spalanie, wygoda przeważa nad kosztami.
Ty masz tam automat i przy jezdzie 140-160km/h pali Ci to V6 10L ???
Co tam jest za silnik ????
Lexus lx350 z 3l benzyna przy takiej jezdzie pali 16-18L benzyny !
 
Top