Głosowanie na lokalizację SuC

nnnnn

Pionier e-mobilności
Ciekawe czy ceny będą się zmieniać jeśli wejdą dynamiczne ceny sprzedaży za prąd. W słoneczne dni tego typu sieć ładowania mogłaby zarabiać na odbieraniu nadmiary produkcji z sieci a nam jako odbiorcom końcowym mogłaby sprzedawać w sensownych pieniądzach za kWh.
 

Michal

Pionier e-mobilności
To ogólnie są jakieś jaja, przecież taki słupek AC kosztuje z montażem pewnie jakieś 10 000 zł, energia do niego powiedzmy 1,2 zł, to oni chcą po 200 ładowaniach zwrotu inwestycji? Po niecałym roku. Skok na kasę normalnie. Koszt ładowania na AC, to powinna być cena energii w domu + jakieś 30%, to wtedy normalnie zwrot by był po jakiś 3 latach (zakładając ładowanie 30 kWh dziennie). No i wtedy ludzie by z tego masowo korzystali.
Obecny układ to tylko hamowanie rozwoju elektromobilności poprzez krótkoterminową wizję zarobków i pazerność.
 

nnnnn

Pionier e-mobilności
A to nie jest tak że energia w dla firm czyli w taryfie C jest dużo droższa? Bo chyba taki operator korzysta z takiej energii.
 

elektryk

Pionier e-mobilności
To ogólnie są jakieś jaja, przecież taki słupek AC kosztuje z montażem pewnie jakieś 10 000 zł, energia do niego powiedzmy 1,2 zł, to oni chcą po 200 ładowaniach zwrotu inwestycji? Po niecałym roku. Skok na kasę normalnie. Koszt ładowania na AC, to powinna być cena energii w domu + jakieś 30%, to wtedy normalnie zwrot by był po jakiś 3 latach (zakładając ładowanie 30 kWh dziennie). No i wtedy ludzie by z tego masowo korzystali.
Obecny układ to tylko hamowanie rozwoju elektromobilności poprzez krótkoterminową wizję zarobków i pazerność.
Nawet nie 10k, 2277 zł za Tesla Destination Charger (czyli Tesla Wall Connector) + koszt montażu.

Nowy Wall Connector miał w zamyśle stworzyć wirtualną sieć ładowania dostępna dla wszystkich dzięki WiFi i zdalnym aktualizacjom oprogramowania, niestety przez wymóg terminala płatniczego w każdym publicznym punkcie ładowania pomysł zarzucony 😔
 

daniel

Pionier e-mobilności
Ale są też chyba koszty stałe. Dodatkowa moc umowna w taryfie biznesowej swoje kosztuje. Obsługa systemu płatności?
 

elektryk

Pionier e-mobilności
Ale są też chyba koszty stałe. Dodatkowa moc umowna w taryfie biznesowej swoje kosztuje. Obsługa systemu płatności?
No ale przy sklepie/biurze kilka słupków dających max 11 kW to jakiś błąd zaokrąglenia w ich ogólnym poborze.

Obsługa płatności to koszt niestety, zwłaszcza jeśli jest to urządzenie fizyczne wymagające opłaty stałej za każdy punkt. Dużo niższe koszty można uzyskać dzięki akceptacji przez Internet, ale lobby organizacji płatniczych przepchnęło ku uciesze gawiedzi wymóg instalacji urządzeń w każdym punkcie.
 

Michal

Pionier e-mobilności
Jak Tesla sprzedaje za 1,6 zł 250 kW DC, to chyba nie może być droższa... Przecież oni mają takie same koszty, przy czym duuuużo większy koszt instalacji. Nie nie ma szans, żeby taki GW kupował energię drożej niż 1,2 zł / kWh ze wszystkim.. Nie wierzę w to..
 

nabrU

Pionier e-mobilności
Nie wiem gdzie tkwi 'clue' tej zagwozdki cenowej, ale w UK mamy to samo.
SuC to nawet jakieś 35 pensów / kWh (w nocy i zależy od lokalizacji, bo ceny na SuC są różne), a inni główni ładowarkowi gracze w UK mają następujące ceny za 150+ kW:
Instavolt - 75p/kWh
Gridserve - 69p/kWh
Osprey - 79p/kWh
 

daniel

Pionier e-mobilności
Jedyne wyjaśnienie jakie widzę jest takie, że kiedyś wspominali, że właściwie to nie chcą zarabiać na Superchargerach, a tylko wyjść na zero.
Podejrzewam, że to jest wyjaśnienie tego dlaczego mogą być tak konkurencyjni.
 

marco_25

Posiadacz elektryka
Nie wiem gdzie tkwi 'clue' tej zagwozdki cenowej, ale w UK mamy to samo.
SuC to nawet jakieś 35 pensów / kWh (w nocy i zależy od lokalizacji, bo ceny na SuC są różne), a inni główni ładowarkowi gracze w UK mają następujące ceny za 150+ kW:
Instavolt - 75p/kWh
Gridserve - 69p/kWh
Osprey - 79p/kWh
Ok ale tu porównujemy DC z SuC z AC od GW a cena jest ta sama także bardziej adekwatne byłoby podanie ceny za AC w UK.
 

Michal

Pionier e-mobilności
Przy czym "wyjść na zero" = chociaż właśnie pokryć koszty sprzętu i instalacji w okresie życia sprzętu, bo przecież będzie trzeba go prędzej czy później wymienić. Do tego rozwój raczej też powinien być w to wliczony, bo jak się nie rozwija, to się umiera.
 

nabrU

Pionier e-mobilności
Ok ale tu porównujemy DC z SuC z AC od GW a cena jest ta sama także bardziej adekwatne byłoby podanie ceny za AC w UK.

Z publicznymi ładowarkami AC bywa różnie: od darmowych po takie Gridserve AC 22kW na tutejszych MOP-ach, które kosztują 49p/kWh.
 

elektryk

Pionier e-mobilności
Jak Tesla sprzedaje za 1,6 zł 250 kW DC, to chyba nie może być droższa... Przecież oni mają takie same koszty, przy czym duuuużo większy koszt instalacji. Nie nie ma szans, żeby taki GW kupował energię drożej niż 1,2 zł / kWh ze wszystkim.. Nie wierzę w to..
Może też chodzić o to, że SuC są zazwyczaj dużo bardziej obłożone i dużo więcej kWh sprzedadzą w jednej lokalizacji, niż taka stacja GW - na SuC masz od 4 do 100 słupków, na GW zazwyczaj 1, a jak masz szczęście to 2 punkty ładowania. Koszty stałe nie licząc samych ładowarek zarówno dla stacji GW, jak i SuC są podobne i w przypadku GW rozkładają się na znacząco mniejszą liczbę sprzedanych kWh.
 

Michal

Pionier e-mobilności
Jak mają takie ceny, to kto chce tam ładować auto? Gdyby mieli niewiele wyższe niż w domu, to ludzie by może nie kombinowali nawet z własnym ładowaniem w garażu.
 

marco_25

Posiadacz elektryka
Tesla jest wytwórcą/sprzedawcą prądu w niektórych stanach oraz z tego co opisuje Telegraf https://www.telegraph.co.uk/business/2023/07/11/elon-musk-tesla-launch-british-electricity-supplier/ zaczyna wchodzić na ten rynek również poza Ameryką. Wtedy jest to zupełnie inny poziom pozyskiwania i dystrybucji energii elektrycznej wraz z wszystkimi benefitami z tego wynikającymi. Wystarczy zobaczyć ofertę tesli w Texasie gdzie za 25$ miesięcznie można się ładować do oporu w nocy https://www.tesla.com/support/tesla-electric . Oczywiście EU to moloch administracyjny gdzie wejście na rynek będzie utrudnione ale kropla drąży skalę i jak widać po ostatniej obniżce na SuC standardowe Cena Czyni Cuda pasuje do każdego kraju ;)

Wracając do tematu rozbudowy SuC w Krakowie nie ma o tym ani słowa na https://supercharge.info/ a zawsze mają dobre informacje.
 

nnnnn

Pionier e-mobilności
Jest wytwórcą w stanach, ale nie wyobrażam sobie żeby polskie monopole energetyczne pozwoliły Tesli przesyłać produkować i przesyłać prąd bez kosztów
 

marco_25

Posiadacz elektryka
Jest wytwórcą w stanach, ale nie wyobrażam sobie żeby polskie monopole energetyczne pozwoliły Tesli przesyłać produkować i przesyłać prąd bez kosztów
Ja jednak potrafię sobie to wyobrazić szczególnie że są pewne zobowiązania które Polska podpisała i wcześniej czy później rynek będzie musiał się otworzyć chyba, że pójdziemy w ślady UK.
 

tokwi

Posiadacz elektryka
W sumie lokalizacje, które klikaliśmy dziś w ankiecie leżą na siatce, którą musimy pod rygorem kar zagęścić szybkimi ładowarkami DC.
Lepiej więc żeby Elon stawiał, nawet z dopłatami, niż mielibyśmy iść w ślady Białorusi.

1689942682506.png
 
Top