Instalacja wallboxa w garażu podziemnym

Anderus

Zadomawiam się
Cześć wszystkim, czy ktoś ma do polecenia firmą inną niż Bezszelestni (zauważyłem coraz więcej złych opinii tj. bardzo długi czas oczekiwania i olewanie klienta) do całego procesu doboru oraz instalacji ładowarki do samochodu elektrycznego w garażu podziemnym?
 

marco_25

Posiadacz elektryka
Świetny poradnik!
Szkoda, że nie jest zbyt rozpowszechniony. Powinien wisieć na każdym płocie :) (to nie jest sarkazm)

Z tym że dla najpopularniejszej ładowarki 11.0 kW wg tego opracowania (str. 8) wymagane jest przegłosowanie Uchwały właścicieli, a w praktyce jeszcze łapie się w decyzji zwykłego zarządu (bez głosowania uchwały).

Jakbym rok temu znalazł to w Googlach i potraktował jako przewodnik,
zamiast spozycjonowanych materiałów propagandowych i "porad" znanej firmy "instalacyjnej" (ale bez uprawnień i PKD) która obiecywała "wszystkim się zająć kompleksowo",
a na koniec okazała się oszustem z kilkoma procesami w sądzie (mają tu swój oddzielny wątek),
może uniknąłbym paru błędów i komplikacji :)

A już na pewno nie musiałbym w Wordzie pisać wniosku do Wspólnoty od zera :LOL:
Dlatego nikt nie zakłada 11 kW tylko do 11kW co także uczyniłem, dzięki takiemu zabiegowi to zwykła czynność zarządu ;) co też jest opisane w poradniku.
 

Bronek

Pionier e-mobilności
Dodam dla jasności, że do 11 kW - 11 zalicza się "do" a nie "ponad " .
Podobnie jak z DMC 3,5 T to 3500kg a nie 3499,5 kg itp
 

Misiek

Zadomawiam się
Niewątpliwą zaletą samochodu ładującego się w garażu jest ogrzewanie tegoż garażu.
Ładowanie na podwórzu to strata energii. Tam gdzie zamontowany jest prostownik śnieg topi się natychmiast. W tym modelu pod maską silnika.
straty.jpg
 

cezbar

ID.4 Pro 128kW/77kWh 2023
To są wymagania wynikające z ustawy o elektromobilności. Nowe obiekty posiadające miejsca postojowe muszą je spełniać. Można nie dostać pozwolenia na budowę, gdy się ich nie spełni.

Wsp. nie jest x1,0. Dla garaży uwzględnia się współczynnik x 0,5. Czyli 100 miejsc to 185kW, zamiast 370kW. I teraz masz te 185kW i 20 osób poprosiło o "mniej niż 11kW" i wszystkie ładują w drugiej strefie w nocy. O 23 "strzelają korki". :) Bo to jednak bite kilka godzin ładowania, a nie jak w mieszkaniach, gdzie np. cykl pralki/zmywarki składa się z fazy podgrzewania wody, a potem w sumie tylko mieli.

W istniejących budynkach - gdy piszący ekspertyzę policzy to wszystko, to może się okazać, że 3,7kW to maks co może być - i nie ma co się dziwić ekspertyzom "moc w hali dla ładowarek: 15kW". Niestety, budynki mogą wymagać zwiększenia mocy/nowych przyłączy aby zasilić większą ilość ładowarek w garażach.
w DE od 2024 wprowadzili wymóg aby nowe punkty ladowania posiadały możliwość przez operatora sieci zredukowania mocy ładowania.

The rules are based on Section 14a of the German Energy Industry Act (EnWG)
 

Michciu94

Zadomawiam się
Czy w garażu podziemnym po ekspertyzie WallBox musi jakieś konkretne standardy spełniać? Czy Ipengen z Ali będzie okej? Nie zależy mi na żadnych smart funkcjach - po prostu chcę podłączyć kabel, zautoryzowac RFID i w aplikacji Tesla już sobie ustawie kiedy ma rozpocząć i zakończyć.

I just found this on AliExpress: US $166.92 | IPENGEN 11KW EV Charger Station Type2 16A 3Phase Electric Car Charger EVSE Wallbox Charging Set Charging Time WIFI APP Control
 

Kierowca23

Posiadacz elektryka
Czy w garażu podziemnym po ekspertyzie WallBox musi jakieś konkretne standardy spełniać? Czy Ipengen z Ali będzie okej? Nie zależy mi na żadnych smart funkcjach - po prostu chcę podłączyć kabel, zautoryzowac RFID i w aplikacji Tesla już sobie ustawie kiedy ma rozpocząć i zakończyć.
U mnie napisali o tym bardzo lakonicznie:

1744656920140.png

...

Rozumiem to tak, że powinien mieć oznakowanie CE. Do tego fajnie jakby były deklaracje zgodności / certyfikaty jak do każdej elektroniki dołączanej do nN, czyli zgodności z dyrektywami LVD, EMC (bo samo CE teraz każdy importer nakleja sobie na czymkolwiek).
Innych "dopuszczeń do stosowania" nie wyobrażam sobie w przypadku takiej skrzynki.
 

Kierowca23

Posiadacz elektryka
Widzę że dużo osób wymyśla koło na nowo.
Chciałem tylko podać link do bardzo dobrego przewodnika PSPA - jaka jest procedura montażu punktu ładowania w budynkach wielorodzinnych w zależności od struktury własnościowej. Na końcu znajdziecie nawet wzór wniosku do wspólnoty. Korzystałem z tego dokumentu, przesłałem go nawet zarządowi i administracji wspólnoty i nie było problemu chociaż jako pierwszy łatwo nie było ale przynajmniej teraz inni mają prościej.

https://pspa.com.pl/wp-content/uplo...ji_Ladowarki_Budynki_Wielorodzinne_2022-2.pdf
Mam prośbę do Was którzy przeszli już ten proces do końca.
Czy możecie podesłać jakiś wzór jak powinna wyglądać pisemna zgoda Zarządu Wspólnoty na instalację punktu ładowania w garażu podziemnym ?
U mnie Zarząd wyraził zgodę mailowo i telefonicznie i prosi o podrzucenie odpowiedniego pisma / formularza do podpisania (bo dla nich to jest pierwsza tego typu sprawa na osiedlu).
Nie chcę znowu tego pisać od zera, a w tym przewodniku PSPA akurat nie ma takiego wzoru pisma.

Poza tym muszę mieć taki dokument u siebie, chociażby ze względu na różne nastawienie sąsiadów.
"Co wy tutaj panowie robicie w mojej rozdzielnicy licznikowej na klatce" / "ja nie wyrażam zgody na fotografowanie mojej własności - licznika elektrycznego" - to autentyczne dzisiejsze cytaty :confused:
Argumenty, że mam w ręce Ekspertyzę i wydaną zgodę Zarządu na dołączenie się akurat w tej konkretnej rozdzielnicy, że jest ze mną ochroniarz z osiedla i projektant-elektryk z uprawnieniami b.o., trafiały jak grochem o ścianę :eek:
Sąsiad dopiero jak dowiedział się, że liczniki na klatce są własnością OSD a nie jego, to odpuścił, wrócił do mieszkania i pozwolił pracować projektantowi w spokoju :)
 

elmartines

Zadomawiam się
Mam prośbę do Was którzy przeszli już ten proces do końca.
Czy możecie podesłać jakiś wzór jak powinna wyglądać pisemna zgoda Zarządu Wspólnoty na instalację punktu ładowania w garażu podziemnym ?
U mnie Zarząd wyraził zgodę mailowo i telefonicznie i prosi o podrzucenie odpowiedniego pisma / formularza do podpisania (bo dla nich to jest pierwsza tego typu sprawa na osiedlu).
Nie chcę znowu tego pisać od zera, a w tym przewodniku PSPA akurat nie ma takiego wzoru pisma.

Poza tym muszę mieć taki dokument u siebie, chociażby ze względu na różne nastawienie sąsiadów.
"Co wy tutaj panowie robicie w mojej rozdzielnicy licznikowej na klatce" / "ja nie wyrażam zgody na fotografowanie mojej własności - licznika elektrycznego" - to autentyczne dzisiejsze cytaty :confused:
Argumenty, że mam w ręce Ekspertyzę i wydaną zgodę Zarządu na dołączenie się akurat w tej konkretnej rozdzielnicy, że jest ze mną ochroniarz z osiedla i projektant-elektryk z uprawnieniami b.o., trafiały jak grochem o ścianę :eek:
Sąsiad dopiero jak dowiedział się, że liczniki na klatce są własnością OSD a nie jego, to odpuścił, wrócił do mieszkania i pozwolił pracować projektantowi w spokoju :)
Na przykład tak.
 

Attachments

  • zgoda-na-montaz-punktu-ładowania.jpg
    zgoda-na-montaz-punktu-ładowania.jpg
    216,1 KB · Liczba wyświetleń: 39

Kierowca23

Posiadacz elektryka
W kwietniu dostałem zgodę na instalację EVSE od Zarządu Wspólnoty, po tym jak dostali wyniki swojej własnej ekspertyzy. E-mailem od administracji i "na gębę" od Zarządu - przez telefon.
Jednocześnie poprosili o druk zgody, żeby mogli go podpisać.
Więc przygotowałem pismo na obraz i podobieństwo tego z poprzedniego postu (25.04 - dzięki uprzejmości @elmartines ), i wysłałem mailem do administracji.

Parę dni temu dowiedziałem się, że "zgoda jest już podpisana" i poszedłem odebrać kwit.
Tylko okazało się, że to co podpisali, jest na zupełnie innym druku, i to jest de facto promesa zgody, a nie zgoda...
Więc po jakiego grzyba wołali ode mnie ten formularz zgody do podpisania ??? Tylko niepotrzebnie straciłem czas na redakcję tekstu.

To nie może być przypadek. Zarząd doskonale widział co podpisuje i w jakim kontekście.
Normalnie aż macki opadają ...:sick: Zgodnie z tym kwitem, miałbym im teraz dostarczać trzecią ekspertyzę ??? (pierwszą - na moje zlecenie - odrzucili, a druga była na zlecenie Wspólnoty).

Zarząd najwyraźniej jest skrajnie asekurancki i wykręca się jak może od podpisania swoim imieniem i nazwiskiem pełnoprawnej zgody.
Mam już dość tej papierologii :mad:
Zamierzam konsekwentnie robić swoje.
Czekam jeszcze na update Warunków przyłączeniowych (OSD znów rozpatruje to w 30 dni, i ani dnia krócej - jak się dowiedziałem na infolinii ...), aktualizację projektu do nowych Warunków (ale ta może być dopiero po decyzji OSD!), a później zapraszam monterów z wiertarką, narzędziami i osprzętem :)
W takim tempie obrotu spraw, to może w wakacje będę miał te ładowarki w garażu.
 

Attachments

  • 250428-zgoda_EVSE_lr.jpg
    250428-zgoda_EVSE_lr.jpg
    170,9 KB · Liczba wyświetleń: 45
Last edited:

Kanapa

Zadomawiam się
Punkt nr 3 jest bardzo rewelacyjny. Kto to im spłodził?
Odpisz że nie rozumiesz treści przedstawionego dokumentu ponieważ użyta w nim terminologia jest błędna i zakładasz że jest to celowe działanie na twoją szkodę.
Plus zamów Pismo przedprocesowe z wyliczonymi twoimi stratami do zwrotu / pokrycia ich przez Zarząd Wspólnoty z ich własnych środków a nie środków wspólnoty.
 
Last edited:
Top