Juniper - czy warto czekać?

ypl

Pionier e-mobilności
Nie ma tam nic o degradacji baterii przez czas, a jest tylko przez cykle. Nie ma też informacji o poziomach typu 45-55 albo 20-55 itd. Degradacja przez cykle to 1/10 tego co przez czas.

Średni SoC na poziomie 75% to około 50% większą degradacja przez czas niż średni SoC na poziomie 55%.

Źródło https://iopscience.iop.org/article/10.1149/2.0411609jes/pdf
Ale jakie znaczenie ma czas? Załóżmy, że auto będzie stało cały czas i nie będzie jeżdżone i będzie mialo 55 procent soc bądź 70 procent soc, czas możesz wyjąć poza nawias, niezależnie jak ładujesz czy użytkujesz to czas płynie i bateria się starzeje. Dla mnie wymiar czasu nie ma żadnego znaczenia.
Podałeś artykuł z 2016 roku, mamy rok 2024, a w zasadzie 2025, w tym artykule są pewnie opracowane dane z roku 2010, 2012, może 2014. Czy jest tu ktoś kto w 2012 roku jeździł elektrykiem? Przecież to jest jakaś czysta teoria muzealna na dzisiejszy stan wiedzy praktycznej z milionów aut i realnych danych.
 

eimi

Pionier e-mobilności
Ale jakie znaczenie ma czas? Załóżmy, że auto będzie stało cały czas i nie będzie jeżdżone i będzie mialo 55 procent soc bądź 70 procent soc, czas możesz wyjąć poza nawias, niezależnie jak ładujesz czy użytkujesz to czas płynie i bateria się starzeje. Dla mnie wymiar czasu nie ma żadnego znaczenia.
Podałeś artykuł z 2016 roku, mamy rok 2024, a w zasadzie 2025, w tym artykule są pewnie opracowane dane z roku 2010, 2012, może 2014. Czy jest tu ktoś kto w 2012 roku jeździł elektrykiem? Przecież to jest jakaś czysta teoria muzealna na dzisiejszy stan wiedzy praktycznej z milionów aut i realnych danych.
Takie że jak będzie stało z poziomem 70% to o połowę szybciej zdegraduje niż z 55%. Degradacja przez czas jest 10x szybsza niż przez cykle. Ludzie się za bardzo przejmują cyklami, a dla większości nie jeżdżących jakoś super dużo to wiek baterii ma kluczowe znaczenie. I to jaki ma średnio poziom SoC przez ten czas jest krytyczne.

Tesla zaleca 30% SoC na długoterminowe przetrzymywanie.

A masz nowsze badania? chętnie się zapoznam. Wolę bazować na tym co wiemy niż się wymądrzac na tym co mi się wydaje.
Te ogniwa które są w LR to też nie jest rocket science, ogniwa która są w 3/Y LR to też już swoje latka mają - LG M50 są z 2016r
 

cooler

Pionier e-mobilności
Te ogniwa które są w LR to też nie jest rocket science, ogniwa która są w 3/Y LR to też już swoje latka mają - LG M50 są z 2016r
I to jest słabe. Jakby włożyli jakieś nowsze to przy tej samej wadze i objętości baterii już byli byśmy blisko tych 100kWh. Ktoś mi podesłał, ale nie mogę znaleźć: +20% zysku pojemności jest dostępne bez problemu używając nowszych ogniw, a są jeszcze lepsze (tylko drogie).
 

eimi

Pionier e-mobilności
I to jest słabe. Jakby włożyli jakieś nowsze to przy tej samej wadze i objętości baterii już byli byśmy blisko tych 100kWh. Ktoś mi podesłał, ale nie mogę znaleźć: +20% zysku pojemności jest dostępne bez problemu używając nowszych ogniw, a są jeszcze lepsze (tylko drogie).
Wklejalem w innym poście, 14% a nie 20% przy samej zamianie ogniw na nowsze (na M58T). Jednak cena tutaj jest pierwszorzędna dla Tesli.

 

Bronek

Pionier e-mobilności
A tak empirycznie bez wielkich badań ku pokrzepieniu serc
W 2019r nowy LR -487 km ale i czasem około 500km się pojawiało, to po jazdach wyjątkowo spokojnych .
W latach minionych Tesla kombinowała i z buforem itp . Dodała nawet 4% w 2020r
Do tego dochodzą zmiany w estymacji zasiegu , która wyliczana chyba jest w zależności od stylu jazdy i być może pogody , temperatury itp . ?
Ale co by nie było dnia 25.12.2024r czyli przed wczoraj, o naładowana do 98% stara Trójka po uprzedniej jeździe po drodze szybkiego ruchu i ustawieniu nawigacji na taką samą jazdę (co ma być może pewnie znaczenie w podawaniu zasiegu ?) pokazała 467km
To 20-50km mniej niz 5 lat temu.
Kompletnie niezauwazalne
 

ypl

Pionier e-mobilności
A tak empirycznie bez wielkich badań ku pokrzepieniu serc
W 2019r nowy LR -487 km ale i czasem około 500km się pojawiało, to po jazdach wyjątkowo spokojnych .
W latach minionych Tesla kombinowała i z buforem itp . Dodała nawet 4% w 2020r
Do tego dochodzą zmiany w estymacji zasiegu , która wyliczana chyba jest w zależności od stylu jazdy i być może pogody , temperatury itp . ?
Ale co by nie było dnia 25.12.2024r czyli przed wczoraj, o naładowana do 98% stara Trójka po uprzedniej jeździe po drodze szybkiego ruchu i ustawieniu nawigacji na taką samą jazdę (co ma być może pewnie znaczenie w podawaniu zasiegu ?) pokazała 467km
To 20-50km mniej niz 5 lat temu.
Kompletnie niezauwazalne
Otóż to, ja dalej uważam, że w perspektywie 8 czy 10 lat to nie ma znaczenia. Za 6 czy 7 lat będę miał degradację 10 procent, nawet niech to będzie 15 procent. Przy tym postępie jaki się dokonuje, to raczej za 8 czy 10 lat będziemy chcieli niewielkim kosztem dokonać upgrade baterii.

U mnie empirycznie bez badań, auto zawsze stoi z poziomem naładowania 75 procent, przy 100 procent naładowania miałem wczoraj 516km zasięgu, degradacja baterii jest minimalna na poziomie błędu statystycznego.
 

ypl

Pionier e-mobilności
Takie że jak będzie stało z poziomem 70% to o połowę szybciej zdegraduje niż z 55%. Degradacja przez czas jest 10x szybsza niż przez cykle. Ludzie się za bardzo przejmują cyklami, a dla większości nie jeżdżących jakoś super dużo to wiek baterii ma kluczowe znaczenie. I to jaki ma średnio poziom SoC przez ten czas jest krytyczne.

Tesla zaleca 30% SoC na długoterminowe przetrzymywanie.

A masz nowsze badania? chętnie się zapoznam. Wolę bazować na tym co wiemy niż się wymądrzac na tym co mi się wydaje.
Te ogniwa które są w LR to też nie jest rocket science, ogniwa która są w 3/Y LR to też już swoje latka mają - LG M50 są z 2016r
A co tesla zaleca dla baterii LFP? Jak tu wygląda degradacja przez czas przy ciągłym ładowaniu do 100 procent?
 

JM&JM

Posiadacz elektryka
To 20-50km mniej niz 5 lat temu.
Kompletnie niezauwazalne
a z ciekawości w jakich zakresach ładujesz? Ja mam do codziennej jazdy ustawiony limit na 80% i przy codziennym podłączaniu wtyczki wychodzi mi najczęściej między 55-65% do 80%
 
Top