p0li

Pionier e-mobilności
W bateriach aut elektrycznych nie ma tych mitycznych „pierwiastków ziem rzadkich” …
no nie do konca sie zgodze :

Najczęściej stosowane metale ziem rzadkich to neodym, prazeodym i dysproz. Neodym jest wykorzystywany w silnikach elektrycznych, dysproz w magnesach trwałych, a prazeodym w bateriach litowo-jonowych
 

cojestdoktorku

Posiadacz elektryka
Dobra, a masz taki wykres żeby porównać to z zapotrzebowaniem na ropę i inne paliwa kopalne? Bo może się okazać że to jednak pikuś w porównaniu.
Zapotrzebowanie na ropę i paliwa kopalne jest nieporównanie większe patrząc ilosciowo, ale ryje się w ziemi głównie po węgiel, a to co się wydobędzie to w zasadzie sie użytkuje. Po ropę i gaz się mniej "ryje" bo sie robi odwierty i tez to co sie dostaje to w zasadzie 100% tego czego sie oczekuje.
Te metale natomiast to wydobycie i mielenie ogromnych ilosci skał bo one zawieraja najczesciej jakieś promile tego czego szukamy więc niby ilościowo mało, ale to ile terenu trzeba zdewastowac to już znacznie więcej
Z tego co czytałem, to odzyskiwanie surowców jest w okolicach 95% więc jakie dalekie?
Jeśli chodzi o odpady elektroniczne to tam miano odzyskiwac złoto, bo przeciez drogie i cenne a na dziś ten odzysk z elektroniki to według róznych danych od 20 do 60%.
Teraz nawet zakładajac odzysk na poziomie 95%, oznacza ze trzeba jednak te 5% uzupełniac co roku, a skoro całą ludzkość ma jeździć na bateriach to te brakujace 5% będzie ilosciami większymi od tego co sie dziś wydobywa.
Gdybyśmy nawet mieli mnóstwo uranu i zbudowali elektrownie atomowe to co najwyżej ładowalibyśmy baterie, a nie bawili się w jakieś paliwa.
Tak jest prosciej, ale skoro mówimy o ekologii to do baterii potrzeba właśnie tych rzadkich pierwiastków i rycia w ziemi. Do produkcji paliw syntetycznych tego nie potrzeba - tak jest trudniej ale ekologiczniej bo tylko taki układ kończy z kopalnictwem.
Chciałbym powiedzieć, że czekam z niecierpliwością i trzymam kciuki, ale na razie wygląda mi to na ten sam trick co robi Toyota "nie kupujcie EV, bo już niedługo będziemy mieli wodór!".
To nie jest żaden trick. Technologia jest znana i jej cena spada. Nikt z niej nie korzysta bo wydobycie uranu ze skał jest tańsze. W przyszłosci jednak ten uran sie skończy i wtedy będzie można z morza.
Natomiast jeśli chcemy stawiac na prawdziwą ekologie to stawiamy duzo atomówek, uran czerpiemy z oceanów a wtedy kończymy z wydobyciem uranu ze skał, kończymy z wydobyciem kobaltu w Kongo, kończymy z tymi jeziorami litowymi.

Tylko musi chodzić naprawdę o ekologie a tak naprawdę jak zawsze chodzi o kasę
 
Last edited:

Bronek

Pionier e-mobilności
Czy ewentualne wykorzystanie tych pierwiastkow aktualnie pozbawia nas czegoś? Czy Świat cierpi więcej niż od nadprodukcji t-shirtów i np lidlowskich opakowań plastikowych oraz sterty zabawek?
Może też się przyczepić, że w elektrykach mamy ekrany? Też potrzebują. Telefony co miesiąc nowy model itp.
Pierdzielenie, gorzej niż na Chatgpt
Do Muska bym się przyczepił, bo lata w kosmos a tam tego też idzie trochę.
No i ostatecznie do sytuacji społecznej, bo akurat tam gdzie są te pierwiastki, to dzieci mają przechlapane. Prawa człowieka przesr... Itd. A Eskimosi mają ciemno i jak z tym żyć.
 

p0li

Pionier e-mobilności
nie wnikalem az tak gleboko w temat, wyniki podal mi gugiel na podstwaiw wiki
byl tam jeszcze terb jako material na katody
 

cojestdoktorku

Posiadacz elektryka
Jeden podstawowy błąd logiczny. Z góry uznałeś, że zawsze w bateriach będą wykorzystywane pierwiastki ziem rzadkich.
Założyłem obecny stan wiedzy.
Zakładam ze kiedyś moze się uda zrobić akumulatory oparte na organice bo skoro wegiel tworzy więcej związków chemicznych niz wszystkie inne pierwiastki razem wzięte, skoro pająk robi z tej organiki nić wielokrotnie mocniejsza od stali to moze i kiedyś AI zaprojektuje takie DNA które rozrośnie się w super pojemny akumulator.
To wszystko jednak niewiadoma, mówie o tym co jest możliwe i na pewno da sie zrobic
 

cojestdoktorku

Posiadacz elektryka
???
No ja się tylko pytam, które,…
no które „pierwiastki ziem rzadkich” siedzą w bateriach BEV?
Są "metale ziem rzadkich" ale też "rzadkie metale".
To nie to samo, ale chodzi o to ze to rzadko występujące surowce i trzeba bardzo dużo się natrudzić, bardzo wiele materiału przemielić by pozyskać dany pierwiastek, że by wydobyć tonę, trzeba czasem setki ton skały mielić zamieniajc przy tym krajobraz w księżycowy.

Nie wiem czy nie wklejałem już ale nie zaszkodzi powtórzyć, jeden z większych fachowców od OZE, ten który namówił USA do zielonej energii sam zmienił zdanie i ponizej tłumaczy dlaczego (nawet jeszcze nie użył argumentu ze akumulatory, baterie i panele to dalej kopalnictwo)
 

Michal

Moderator
Widać nie nauczyli w domu czytać, bo jest przecież na pewno napisane, że przez wysokie koszty napraw.
Hertz nie korzysta z towarzystw ubezpieczeniowych, więc całe koszty napraw bierze na siebie, a tutaj nie może używać zamienników części i robić sobie samemu lepienia karoserii, bo straci gwarancję, więc musie pewnie korzystać z autoryzowanych body shopów, co wychodzi im znacznie drożej niż naprawy we własnym warsztacie.
 

skyactivwalker

Pionier e-mobilności
I tak jest to w źródłowych artykułach stawiane na drugim miejscu. Nam pierwszym jest niski RV spowodowany obniżkami cen detalicznych Tesli. Jak ktoś zna branżę RAC to wie że firmy wynajmujące samochody nie zarabiają na ich wymajmie tylko na odsprzedaży. A co do kosztów napraw, ponad połowa floty Herta była wynajęta flocie UBERa, co to znaczy dla samochodu? Wystarczy apka i kilka kursów z ich kierowcami.
 
Top