Nissan Leaf II 40 kwh czy ma sens ?

wojti12

Zadomawiam się
Nie można, miały to tylko leafy I z 2013 i 2014 roku. Ja zrobiłem integrację z Home Assistantem który wyłącza wallboxa gdy auto ma 80%.
dzieki za odp. jak mam rozumieć HA? co to jest dokladnie bo google cos slabo podpowiada w tym kontekście thx. ew czy jest opcja takiego wallbox na ktorym ustawia sie żadaną wartość (choć wątpię)
 

Ronin78

Posiadacz elektryka
Oglądałem wrzuty na YT człowieka, który kupił Leafa w tym samym czasie co jego znajomy, on pilnował baterii, ładowań do 80%, jego znajomy wogóle tego nie robił i ładował do 100% i po kilkudziesięciu tyś km lepszy SOC był w "nie dbanej" baterii.
 

vwir

Pionier e-mobilności
dzieki za odp. jak mam rozumieć HA? co to jest dokladnie bo google cos slabo podpowiada w tym kontekście thx. ew czy jest opcja takiego wallbox na ktorym ustawia sie żadaną wartość (choć wątpię)
HA to generalnie system do inteligentnego domu. Mam z nim zintegrowanego leafa (więc HA wie, jaki jest aktualny SOC) i mam też zintegrowanego wallboxa, więc HA potrafi wyłączyć ladowanie. Połączenie tych dwóch rzeczy jest już trywialne - jedna reguła w HA która mówi, że gdy SOC w leafie jest powyżej 80% to wyłącz wallboxa.
 

vwir

Pionier e-mobilności
Oglądałem wrzuty na YT człowieka, który kupił Leafa w tym samym czasie co jego znajomy, on pilnował baterii, ładowań do 80%, jego znajomy wogóle tego nie robił i ładował do 100% i po kilkudziesięciu tyś km lepszy SOC był w "nie dbanej" baterii.
Taaa, już czytaliśmy takie "rewelacje" na sąsiednim forum. Gdzie ktoś się zachwycał tym, że wielokrotne ładowanie na chademo poprawiało mu SOH. Później okazało się, że było dokładnie tak jak przypuszczałem - to jedynie BMSowi się "wydaje", że SOH jest lepsze. Po kilku ładowaniach AC SOH leciał na łeb na szyję. Tutaj może być podobnie - jesli ktoś ciągle ładował do 80% i nie pozwolił BMSowi zbalansować baterii to BMS nie zna pełnej jej pojemności, a co za tym idzie nie jest w stanie prawidłowo określić SOH. Kilka ładowań AC do 100% i rozładowań poniżej 10% powinno pokazać różnicę w SOH.
Druga sprawa to nie tylko ładowanie do 80% wpływa na SOH. Wpływa na nie również ilość ładowań DC, czy pozostawiasz na dłużej baterię naładowaną do 100% czy od razu po naładowaniu jedziesz, wreszcie takie rzeczy jak klimat (czy to było w tym samym kraju?) i soft w aucie.
 

Jacek Z.

Zadomawiam się
Witam serdecznie , przymierzam się do zakupu pierwszego samochodu elektrycznego , zastanawiam się właśnie nad Nissanem Leaf II 40kwh, wersja N-Connecta,
samochód będzie głównie służył do jazdy po mieście dzienny dystans to 15- 20 km, dwa razy w roku jakaś dłuższa trasa 600-700 km,
Czytałem sporo negatywnych opinii o akumulatorze a właściwie braku chłodzenia oraz rapidgate , dlatego mam też obawy czy to będzie dobra decyzja?
Kolejne osoby narzekały na przestarzałe gniazdo ładowania chademo, które już nie jest montowane w nowych stacjach ładowania, ale chyba można dokupić przejściówkę ?
Zastanawiałem się też nad wersją z mocniejszym akumulatorem 62kwh ale odpada z uwagi na dużo wyższą cenę za którą można już kupić już jakiś lepszy samochód.

Mam już jazdę testową za sobą wersją 62kwh, ( taką akurat mieli w salonie ) bardzo przyjemnie się nim jeździ , funkcja e-pedal rewelacja, ogólnie wrażenia na plus, nie ma się absolutnie do czego przyczepić, być może wnętrze nie wygląda zbyt nowocześnie porównując do nowych modeli innych firm, ale mi to nie przeszkadza.

Nie udało mi się znaleźć żadnego samochodu w podobnej cenie z dość dużym bagażnikiem, a to było jedno z kryteriów przy wyborze samochodu.

Czy warto kupić Leafa w 2022 roku, czy może jest jakiś samochód w podobnej cenie z porównywalnym bagażnikiem ?
Czy rapidgate jest taki straszny czy da się z tym żyć , czy ten problem występuje w nowych modelach ?
SOH zczytywany w Leafie np z pomocą leafspy to zagadka 21 wieku.. wartości zmieniają sie zupełnie bez sensu.
 

nabrU

Moderator
HA to generalnie system do inteligentnego domu. Mam z nim zintegrowanego leafa (więc HA wie, jaki jest aktualny SOC) i mam też zintegrowanego wallboxa, więc HA potrafi wyłączyć ladowanie. Połączenie tych dwóch rzeczy jest już trywialne - jedna reguła w HA która mówi, że gdy SOC w leafie jest powyżej 80% to wyłącz wallboxa.

Ale do tego nie potrzeba HA czy inteligentnego domu, bo nie każdy się na tym zna / go stać (czy tam co innego). Do tego potrzebny jest wyłącznie smart wallbox, który łączy się z API samochodu i 'wie' jaki jest jego SOC itp. I jeśli samochód nie ma własnego harmonogramu ładowań (tak jak Leaf jak rozumiem) to właśnie taki wallbox to ogarnie (przykład ode mnie poniżej).

1665783091972.jpeg
 

SamochodyElektryczneKRK

Zadomawiam się
Nie można, miały to tylko leafy I z 2013 i 2014 roku. Ja zrobiłem integrację z Home Assistantem który wyłącza wallboxa gdy auto ma 80%.
Niestety to nie tak.
Nie wszystkie Leaf 2013 i 2014 tak miały. Przeszło przez nasze ręce parę Leafów z tego okresu i część to miała, a część nie. Zależy od konkretnego modelu, kraju pochodzenia, itd.
 

wojti12

Zadomawiam się
dzieki za odpowiedzi. to moze jeszcze jako laik w tym temacie zapytam. ojciec własnie kupił takiego leaf2 (2019) i jest przed decyzją jaki wallbox zainstalowac. staram mu sie podpowiedziec. moim zdaniem by w pełni wykorzystać ładowarkę samochodu warto puscić po 1 fazie 32A i wtedy mamy ok 6,6kW. Dobrze rozumiem?
A do tego dochodzi drugi element ze ja mam Skode Enyaq ktora laduje sie z 3 faz, 16A i idzie wtedy ok 10,5kW.

I teraz pytanie - jaki (i czy jest wogole) wallbox ktory obsłuszy oba auta? (Ojciec ma 10kW na dachu i chetnie ja u niego jestem bede sie podładowywał ;)). Czyli taki smart wallbox ktory pusci do Leafa po 1 fazie - 6,6kW a do mojej Skody 10kW po 3 fazach?

Jesli cos namotałem to sorry ale taką mam wiedzę ;)
 

vwir

Pionier e-mobilności
Nic nie musi być smart, tylko wallbox musi być o mocy 22kW. Wtedy na jednej fazie pójdzie maksymalnie 32A, a na trzech fazach pójdzie ile auto sobie zażyczy, więc w przypadku Enyaq będzie to 16A. Pozostaje kwestia tego, czy ma tam instalację, która to umożliwia. Bo dla 32A na jednej fazie to wypada mieć przedlicznikowo 40A, czyli przydział mocy na poziomie 23kW lub więcej. Wiesz, jakie tam masz zabezpieczenie przedlicznikowe i jaki przydział mocy?

P.S. Sam tak właśnie mam - leaf jedna faza 32A i Mach-E trzy fazy 16A. No i właśnie obskakuję to wallboxem 22kW.
 
Top