To jak to jest z tym zużyciem? Statystyki tesli.

Grzesiek

Posiadacz elektryka
no i w taki sposób należy robić test i porównanie między różnymi autami.
Zapisujemy poziom baterii z którego startujemy w obu autach.
Dojeżdzając na miejsce ładujemy do poziomu jaki był na starcie.

Wtedy można porównać zużycie.

Oczywiście założenie nr1. Ustawiamy tak samo komfortowe wspomagacze.

Przy takim teście można realnie porównać wydajność obu samochodów.
Mam nadzieje, że tak będzie to wkrótce robione szerzej.
 

krzyss

Pionier e-mobilności
no i w taki sposób należy robić test i porównanie między różnymi autami.
Zapisujemy poziom baterii z którego startujemy w obu autach.
Dojeżdzając na miejsce ładujemy do poziomu jaki był na starcie.

Wtedy można porównać zużycie.

Oczywiście założenie nr1. Ustawiamy tak samo komfortowe wspomagacze.

Przy takim teście można realnie porównać wydajność obu samochodów.
Mam nadzieje, że tak będzie to wkrótce robione szerzej.
Ale to sa testy na trasie, w trasie tesla ma wysoka wydajnosc i malo zjada pradu.
Jednak w takim zyciu codziennym w Polsce gdzie ladujesz sie na zewnatrz, masz jesien/zime/wiosne to tesla zjada sporo pradu na atrakcje dookola.
I tutaj wychodzi ze realnie to sie nie pokrywa.
 

Michal

Moderator
No i tutaj mamy potwierdzenie że Tesla oszukuje na zużyciu: gość przejechał ten sam dystans ID.7 i TM3LR no i wyszło szydło z worka, co mi zresztą często pokazywała TeslaMate: Tu Tesla oszukuje o około 13%.
Załączam linka do momentu podsumowania, ale można zacząć od początku:

Przeglądam jeszcze ten film i powstrzymując wymioty mogę napisać tak:
  • Inni kierowcy i nie wiadomo jak jechali w porównaniu - Daniel Grzyb, kiedyś "testował" TMY vs EV6 i wyszło, że zależnie od kierowcy jest kolosalna różnica w zużyciu - pisałem o tym gdzieś na forum.
  • Start z innym stopniem naładowania w obu autach.
  • Nieznane warunki startu - możliwe, że ID7 startowało z ciepłego garażu, a TM3 z dworu - nie wiadomo. Zakładam, że mogło to być 15C dla VW i 5C dla TM3, bo Tesla pewnie stała na dworze przy centrum serwisowym, a VW w jego garażu, bo to jego auto. Taka różnica temperatur to jakieś 3,5 kWh energii cieplnej zgromadzone w 300 kg baterii. Gość mówi nawet o tym bardzo krótko o tym w 832 sekundzie filmu.
    • PS. Chwilę później mówi o tym, że TM3 grzeje całe auto jak jest w nim tylko kierowca, a ID7 nie, co oczywiście jest G prawdą :p
  • W Tesli brak ustawienia nawigacji do ładowarki (widać to na przebitkach - nie ma wskazówek nawigacji), więc Tesla nie miała szansy na podgrzanie akumulatora do ładowania DC, więc na 100% robiła to podczas ładowania i zmarnowała energię, choć mogła ją sobie pobrać z silników i kabiny na ten cel. Nawet gdyby nie miała z czego pobierać, to sama pompa ciepła , na spokojnie w trasie zbiła by tę różnicę z 3,5 kWh do jakiś 1,5 kWh, pobierając brakujące 2 kWh z powietrza, ale jak auto zaczyna grzać baterie dopiero na ładowarce, to podgrzewa ją silnikami, więc nie oszczędza na tym nic.
  • Nie wiadomo za bardzo z jakimi prędkościami jechali, bo on coś mówi o 130 kmh i na filmie widać przebitki, gdzie ma tyle w TM3, ale jeśli bierze licznikowe z TM3, to faktycznie ma 129 kmh, a w VW, nie wiadomo... może mieć 125 kmh... z czasu na filmie w 498 s wychodzi 107 kmh zamiast 130 ( :p ), ale obstawiam, że to jest spowodowane staniem na ładowarce.
  • Konsumpcja Tesli podana w 485 sekundzie filmu to: 175 Wh/km, przez 124 km daje 21,7 kWh, a auto pokazuje 30% (pod spodem tak naprawdę 29,5 - 30,4%) mniejszy stan naładowania, co daje pełną baterię w przedziale: 71,382 - 73,559 kWh, zatem jeśli bateria faktycznie ma 74 kWh, to błąd pomiaru w przedziale 0,60% - 3,54% (średnio dla 30% - 2,25%).
    Konsumpcja VW niby jest praktycznie taka sama i zużycie % też takie samo, ale jednak ma on baterie 77 kWh, a nie 74 kWh. W tym samym teście dla VW wychodzi różnica: 4,25% - 7,08% (średnio dla 30% - 5,84%)...
    • Czy to dużo... moim zdaniem, nie, bo jednak przy jeździe 130 kmh trochę energii pójdzie na straty wewnętrzne baterii.
    • Pamiętajmy przy tym, że ciężko ocenić faktyczny błąd pomiaru jeśli rozładujemy baterie jedynie o 30%. Powinno się to zrobić o jakieś 80-90% minimum.
  • Na koniec jeszcze jeśli chodzi o porównanie ile auto pobrało z ładowarki i jak długo się ładowało. Gość mówi, że Tesla miała ustawiony limit 80% i zatrzymała się, a później włączył od nowa ładowanie i dobił do 98%. Zatem mamy tutaj tak naprawdę dwa razy start ładowania, więc pewnie dwa razy podgrzewania baterii do wyższych temperatur, bo może być tak, że startując ładowanie przy 68% Tesli grzeje do powiedzmy 40C, a startując przy 80% grzeje do 45C - nie wiadomo. No niestety znowu "przypadkiem" mu wyszło, że tesla gorsza :p
  • Następnie twierdzi, że Tesla nie podgrzewała baterii do takiego ładowania, bo było 10C i słonecznie 🤦‍♂, i nawet "słyszał wiatrak", więc auto chyba chłodziło baterię - bo przecież w głowie tego człowieka wiatrak nie chodzi przy grzaniu... Ehhh... Tak to jest jak się nie ma pojęcia o pompie ciepła, a próbuje się wymądrzać...
  • Do tego, na czas ładowania, zostawił włączone ogrzewanie w TM3 i jeszcze 10 minut po zatrzymaniu ładowania, ale nie w ID7, bo "zapomniał" zamknąć drzwi - no pech prześladuje tego gościa...
  • Twierdzi też, że ID7 ładowało się przez 19 minut 50-80%, a Tesla 34 minuty, ale 68-80% i później jeszcze 80%-98%... Zsumował te czasy? Odjął czas pomiędzy? Nie wiadomo... No pech znowu prześladuje Teslę :p
  • Bonusy:
    • Film jest "sponsorowany" przez jakiegoś dostawcę usług ładowania, z którego właściciele Tesli pewnie raczej nie korzystają w DE, bo sieć SUC jest tam bardzo rozwinięta, więc nie opłaca się za bardzo żeby TM3 wygrała.
    • Gość jest mi znany z chwalenia wcześniej ID3 mimo, że nie było co chwalić.
    • VW jest mi znany z ukrytej współpracy z Youtuberami, którzy nie chwalą się taką współpracą i finał jest taki, że oglądasz materiały sponsorowane, a nie wiesz o tym... Przykład - kanał "E for electric", który przez lata jechał po Tesli, następnie w jednym materiale objechał ID Buzza i VW rozwiązał z nim współpracę, więc on się do wszystkiego przyznał i objechał dopiero wtedy ID4, które wcześniej chwalił :p
Podsumowanie w jednym zdaniu - test z dupy.
No on nie wie, biedny skąd to większe zużycie w TM3 się brało... pech go prześladował... Ja mogę zrobić taki test z ID7, gdzie gwarantuje Wam, że będzie miał 30% większe zużycie - mogę nawet dobić do 50% jak się postaram robiąc zająca (przyśpieszając i zwalniając po drodze jak dekiel) i do tego jeszcze ładowanie będzie się stopować po takiej jeździe, bo bateria będzie za gorąca.

No rzygać się chce jak o tym myślę, że takie bagno idzie w świat... @Łukasz Bigo - moim zdaniem nadaje się na artykuł, bo tyle jest przekłamań w tym wideo, że chyba warto to sprostować.

Jak ktoś z ID7 pojawi się w okolicy Warszawy, to ja bardzo chętnie powtórzę taki test w naprawdę podobnych warunkach i wyjdzie na pewno inaczej.

Ps. Nie chodzi mi o to, że ID7 to złe / gorsze auto - w dupie to mam. Nawet jak by to nie było auto trucicieli z VW, to tak samo bym to opisał, bo chodzi o rzetelne przedstawienie informacji, a nie szycie pod tezę.
 
Last edited:

Grzesiek

Posiadacz elektryka
Przeglądam jeszcze ten film i powstrzymując wymioty mogę napisać tak:
  • Inni kierowcy i nie wiadomo jak jechali w porównaniu - Daniel Grzyb, kiedyś "testował" TMY vs EV6 i wyszło, że zależnie od kierowcy jest kolosalna różnica w zużyciu - pisałem o tym gdzieś na forum.
  • Start z innym stopniem naładowania w obu autach.
  • Nieznane warunki startu - możliwe, że ID7 startowało z ciepłego garażu, a TM3 z dworu - nie wiadomo. Zakładam, że mogło to być 15C dla VW i 5C dla TM3, bo Tesla pewnie stała na dworze przy centrum serwisowym, a VW w jego garażu, bo to jego auto. Taka różnica temperatur to jakieś 3,5 kWh energii cieplnej zgromadzone w 300 kg baterii. Gość mówi nawet o tym bardzo krótko o tym w 832 sekundzie filmu.
    • PS. Chwilę później mówi o tym, że TM3 grzeje całe auto jak jest w nim tylko kierowca, a ID7 nie, co oczywiście jest G prawdą :p
  • W Tesli brak ustawienia nawigacji do ładowarki (widać to na przebitkach - nie ma wskazówek nawigacji), więc Tesla nie miała szansy na podgrzanie akumulatora do ładowania DC, więc na 100% robiła to podczas ładowania i zmarnowała energię, choć mogła ją sobie pobrać z silników i kabiny na ten cel. Nawet gdyby nie miała z czego pobierać, to sama pompa ciepła , na spokojnie w trasie zbiła by tę różnicę z 3,5 kWh do jakiś 1,5 kWh, pobierając brakujące 2 kWh z powietrza, ale jak auto zaczyna grzać baterie dopiero na ładowarce, to podgrzewa ją silnikami, więc nie oszczędza na tym nic.
  • Nie wiadomo za bardzo z jakimi prędkościami jechali, bo on coś mówi o 130 kmh i na filmie widać przebitki, gdzie ma tyle w TM3, ale jeśli bierze licznikowe z TM3, to faktycznie ma 129 kmh, a w VW, nie wiadomo... może mieć 125 kmh... z czasu na filmie w 498 s wychodzi 107 kmh zamiast 130 ( :p ), ale obstawiam, że to jest spowodowane staniem na ładowarce.
  • Konsumpcja Tesli podana w 485 sekundzie filmu to: 175 Wh/km, przez 124 km daje 21,7 kWh, a auto pokazuje 30% (pod spodem tak naprawdę 29,5 - 30,4%) mniejszy stan naładowania, co daje pełną baterię w przedziale: 71,382 - 73,559 kWh, zatem jeśli bateria faktycznie ma 74 kWh, to błąd pomiaru w przedziale 0,60% - 3,54% (średnio dla 30% - 2,25%).
    Konsumpcja VW niby jest praktycznie taka sama i zużycie % też takie samo, ale jednak ma on baterie 77 kWh, a nie 74 kWh. W tym samym teście dla VW wychodzi różnica: 4,25% - 7,08% (średnio dla 30% - 5,84%)...
    • Czy to dużo... moim zdaniem, nie, bo jednak przy jeździe 130 kmh trochę energii pójdzie na straty wewnętrzne baterii.
    • Pamiętajmy przy tym, że ciężko ocenić faktyczny błąd pomiaru jeśli rozładujemy baterie jedynie o 30%. Powinno się to zrobić o jakieś 80-90% minimum.
  • Bonusy:
    • Film jest "sponsorowany" przez jakiegoś dostawcę usług ładowania, z którego właściciele Tesli pewnie raczej nie korzystają w DE, bo sieć SUC jest tam bardzo rozwinięta, więc nie opłaca się za bardzo żeby TM3 wygrała.
    • Gość jest mi znany z chwalenia wcześniej ID3 mimo, że nie było co chwalić.
    • VW jest mi znany z ukrytej współpracy z Youtuberami, którzy nie chwalą się taką współpracą i finał jest taki, że oglądasz materiały sponsorowane, a nie wiesz o tym... Przykład - kanał "E for electric", który przez lata jechał po Tesli, następnie w jednym materiale objechał ID Buzza i VW rozwiązał z nim współpracę, więc on się do wszystkiego przyznał i objechał dopiero wtedy ID4, które wcześniej chwalił :p
Podsumowanie w jednym zdaniu - test z dupy.
Jak ktoś z ID7 pojawi się w okolicy Warszawy, to ja bardzo chętnie powtórzę taki test w naprawdę podobnych warunkach i wyjdzie na pewno inaczej.
I takie testy i porównania warto robić.
To, że każdy z producentów "orze jak może" nie powinno nikogo dziwić. Dotyczy to każdej marki w tym Tesli. Nie ma się co obrażać i wściekać.

Niestety kiedy nie ma identycznych procedur u każdego z producentów musimy porównywać na jakiś innych zasadach.
Bjorn ma fajne zestawienie, ale długie odstępy między porównaniami skutkują innymi ustawieniami komfortowymi w aucie. A te jak już wszyscy wiedzą są indywidualną sprawą i mogą generować duże różnice.
Mogą być też mniej lub bardziej wydajne u różnych producentów.
To też jest istotne dla porównania, nie tylko sam napęd.
 

Michal

Moderator
I takie testy i porównania warto robić.
Jakie warto robić? Niemiarodajne i w innych warunkach? To się wtedy nie nazywa "test", tylko "porównanie z dupy". Można równie dobrze nasrać jeszcze na szybę i twierdzić, że czyste.

Aha i tak, jest się o co wściekać jak taki materiał trafia później do 17 000 użytkowników YT i nawet osoby z doświadczeniem jak tutaj @cooler, są przez taki film oszukiwane, że to jest fair "test", chociaż nie jest..
 
Last edited:

eimi

Posiadacz elektryka
Statystyki, wykresy, itd.
Ja pozwolę sobie jako zwykły użytkownik, który autem robi codziennie około 100 km podać taką statystykę za okres zimowy TRIP A. Jest to okres od rozpoczęcia zimy (start gdy temperatura spadła do około +5 st.C) do dzisiaj. Nie jest to swoisty test, a raczej podsumowanie dla mojej wiedzy ile auto "pali" na "mojej trasie" zimą. Może będzie to komuś pomocne np. przy wyborze samochodu :).
View attachment 16472
Obudził się i nawet tematu nie przeczytał. Cała dyskusja o tym jak właśnie ten TRIP ściemnia (w szczególności zimą) a ten wrzuca zdjęcie swojego tripa xD
 

zibizz1

Pionier e-mobilności
Tez uważam że kluczowa różnica na powyzszym filmiku to temperatura baterii.
Szkoda że po tym naładowaniu nie zrobili drugiej rundki w odwrotnej konfiguracji i nie pokazano temperatur. W Tesli ogólnie ładowanie DC jest mniej oszczędne i zorientowane na prędkosc ładowania, Tesla stara się wjechac naładowarkę z 40 stopni i potem odrazu chłodzi baterię żeby się nie spiekła a inni producenci staraja się wjechać z 20 stopni i wtedy zanim trzeba będzie ja chłodzić to juz moc ładowania jest mniejsza.
 

Pabloss

Posiadacz elektryka
Obudził się i nawet tematu nie przeczytał. Cała dyskusja o tym jak właśnie ten TRIP ściemnia (w szczególności zimą) a ten wrzuca zdjęcie swojego tripa xD
Taa jesne a ty dane bierzesz z ... ? Mądrzejszy jesteś od inżynierów z Tesli. Brawo!
 
Top