Wrażenia z jazdy w trasie

Jaceq

Pionier e-mobilności
Właśnie wróciłem z podróży do Chorwacji (Istria) przez Czechy, Austrię, Słowenię. 2350 km trasy w obie strony plus około 500 km jazd lokalnych = 2850 km. Średni pobór energii wyniósł 17 kWh / 100 km. W tamtą stronę ładowaliśmy się wyłącznie na SuC, 5 postojów co około 200 km. Z powrotem odwiedziliśmy stację IONITY w Austrii bo była idealnie na trasie i nie trzeba było zjeżdżać oraz w Polsce odpuściliśmy Katowice na korzyść GreenWay-a na MOP-ie Dobieszowice. Cała trasa bardzo przyjemna, ładowania bezproblemowe. Mieliśmy sporo szczęścia i nie czekaliśmy na żadnej ładowarce ale ruch był momentami spory. Wiadomo, wakacje. Najlepsze warunki w Austrii, od groma ładowarek a na Superchargerach dużo stanowisk. Takie postoje co 200km sprawiają, że droga jakoś tak przyjemnie mija mimo, że całkowity czas przejazdu jest zauważalnie dłuższy. Nie ma co koloryzować, autem spalinowym dojechalibyśmy co najmniej 1,5 godziny wcześniej razem z postojami. Natomiast dzięki darmowym kilometrom od Tesli całkowity koszt jazdy (bez winiet) wyniósł 445 zł, w tym 250 zł za ładowania lokalnie, w chorwackiej sieci ELEN, 125 zł na stacjach obsługujących kartę BeCharge (kupiłem na wyjazd pakiet 100 kWh) i 70 zł na GreenWay (z rabatem EV Klub i wakacyjnym abonamentem). Gdyby się trzymać tylko Superchargerów w obie strony odpadłby koszt IONITY i GreenWay-a i całość wyniosłaby około 300 zł... Fajny prezent od Tesli, dzięki :) Z drugiej strony, jeśli by policzyć kilowatogodziny pobrane na SuC po 1,60 zł to też by nie wyszło jakoś tragicznie - wówczas cała podróż by wyniosła jakieś 880 zł. Żadnych problemów z ładowaniem nie stwierdzono. Lokalna sieć ELEN ma bardzo przyjemne ceny poza trasami (0,29 EUR / 1 kWh za AC oraz 0,40 EUR / 1 kWh za DC 50kW), przy autostradach mają już bardziej "polskie" ceny (0,45 EUR za AC, 0,62 EUR za DC 50kW i 0,85 EUR za DC > 50kW). Jest też kilka stacji IONITY oraz innych operatorów. W Chorwacji nie ładowałem się na SuC gdyż akurat zupełnie nie miałem ich po drodze. Generalnie polecam, TMY podróżuje się wygodnie i komfortowo. Mimo, że jest to model z najmniejsza baterią da się spokojnie robić dalsze eskapady. Fotele w trasie sprawdzają się bardzo dobrze. Przestrzeń bagażowa jest ogromna - pierwszy raz nie kombinowałem z zapakowaniem bagażu. Weszły by jeszcze ze dwie mniejsze walizki. Ogromną robotę robi możliwość zdalnego uruchomienia klimatyzacji - zawsze wsiadaliśmy do wychłodzonego auta :)
 

marco_25

Posiadacz elektryka
To ja też zdam relację z trasy Kraków-Wenecja-Pula-Split-Kraków. Całość razem z wycieczkami po Chorwacji wyszło 3980 km, średnie zużycie 165W/km ładowanie w trakcie prawie wyłącznie SuC za wyjątkiem Ionity w Zadarze. Całość trasy na autostradach z maksymalną dozwoloną prędkością, w Chorwacji z adaptacją do zachowania lokalsów także średnia trochę wyższa ;)

Z uwagi na promocję Tesli w Chorwacji i na Słowenia obłożenie na SuC jest zauważalne jednakże oprócz Otocac (czekanie 3 minuty na podłączenie) nigdzie nie czekałem na podłączenie ale na v2 ładowanie współdzielone niestety się zdarzyło parę razy. także tylko ponad 50 kW :(. Dzięki @rawier za info na ładowanie w drodze powrotnej w Laßnitzhöhe, Austria :love: jak to żona powiedziała najładniejszy widok na SuC do tej pory ale dojazd to jakaś tragedia, jednak widok przebija nawet Senj w Chorwacji.

Najciekawsze jest to że ponad 200kWh w trakcie wycieczek było darmowe - Pula polecam Kaufland (29kW) i Lidl (17kW) całkowicie za darmo, Split (17kW) to samo, dodatkowo Kastel restauracja przy hotelu Stacja z Tesla Destination Charger (11kW) w cenie dla klientów a kucharz chyba najlepszy w Kastel. W apartamentach ładowanie udostępniane przez właścicieli w Pula nawet z trzech faz jak ktoś ma taką EVSE. Winiety w Czechach za darmo dla EV (instrukcja z forum), dodatkowy tip na autostradzie w okolicach Graz ICE ograniczenie do 100, EV do 130 zawsze miłej na sercu Edited: niestety nie stosuje się a ja czekam na mandat :(

Podróż dużo mniej męcząca niż spalinowym z uwagi na co by nie mówić wymuszone postoje. Auta musiałem się uczyć i przestać się bać dojścia do 2%, także dzięki @Michał za rady na forum jak jeździć żeby lądowanie było szybsze i efektywniejsze. Na Ionity używałem roamingu GW, w Polsce ładowarki w Chrzanowi i Oświęcimu z uwagi na prędkość i brak zajętości. Tak jak ktoś już pisał mijaliśmy ciągnące się spalinowe kombiaki które szurały kołami o tylne nadkola a tesla załadowana w cztery walizki, trzy torby oraz 4 osoby nie robiła sobie z tego problemu.

Podróż komfortowa, ładowania się nie dłużyły, szczególnie te 3% --> 65% ;) Warto rozważyć planowane postoje na SuC v3 bo jednak jest to zdecydowana różnica, szczególnie Wiedeń, Brno czy Palmanova z super widokiem i fantastyczną infrastrukturą. Rodzina przekonana do podróży BEV i wszystkie obawy zostały rozwiane. Nawet modelem Y RWD zasięg wystarczający żeby taką podróż odbyć bez kombinacji. Jedyny przypadek warty odnotowania jako prawdziwe buractwo przedstawiam ku przestrodze poniżej.

1690316027094.png
 
Last edited:

nabrU

Moderator
Jedyny przypadek warty odnotowania jako prawdziwe buractwo przedstawiam ku przestrodze poniżej.

Zgoda buractwo, jednak jako okoliczność łagodzącą zakładam, że:
- to był ogólnodostępny SuC,
- ten e-tron ma gniazdo CCS za LP nadkolem, więc musiał stanąć jak stanął aby się ładować krótkim kablem z tego SuC.

Jak Tesla zacznie masowo instalować SuC V4 (dłuższe kable) to się problem powinien skończyć.
 

Michal

Moderator
Auta musiałem się uczyć i przestać się bać dojścia do 2%, także dzięki @Michał za rady na forum jak jeździć żeby lądowanie było szybsze i efektywniejsze.
Dziękuję za dobre słowo i cieszę się, że pomogłem!
 

rawier

Posiadacz elektryka
... dodatkowy tip na autostradzie w okolicach Graz ICE ograniczenie do 100, EV do 130 zawsze miłej na sercu ;)
@marco_25 - możesz rozwinąć bardziej ten wątek? Czytałem kiedyś, że IG-L dopuszcza szybszy przejazd samochodów elektrycznych, ale do tego musi być wyświetlony konkretny komunikat, którego podczas swojej podróży nie doświadczyłem... Czy coś się zmieniło, czy po prostu miałem pecha i wlokłem się 100km/h razem z innymi?
 

marco_25

Posiadacz elektryka
@marco_25 - możesz rozwinąć bardziej ten wątek? Czytałem kiedyś, że IG-L dopuszcza szybszy przejazd samochodów elektrycznych, ale do tego musi być wyświetlony konkretny komunikat, którego podczas swojej podróży nie doświadczyłem... Czy coś się zmieniło, czy po prostu miałem pecha i wlokłem się 100km/h razem z innymi?
To jest takie samo ograniczenie jak 60 dla ciężarówek w Wiedniu, tylko dla pojazdów z wysoką emisją, także reszta ma tyle ile jest dopuszczalne na drodze. Dodatkowo to ograniczenie może być wprowadzane lokalnie jeśli poziom zanieczyszczenie wzrośnie. Na pewno w Tyrolu jest na stałe, nie wiem gdzie jeszcze. Na tej stronie https://www.oesterreich.gv.at/en/themen/freizeit_und_strassenverkehr/kfz/10/Seite.063300.html masz zapisane że ograniczenia IG-L nie stosują się do pojazdów z zielonymi tablicami.

Czy ja wiem czy miałeś pecha, mniejsze zużycie, czas na podziwianie widoków są też plusy takiej sytuacji ;)
 

rawier

Posiadacz elektryka
To jest takie samo ograniczenie jak 60 dla ciężarówek w Wiedniu, tylko dla pojazdów z wysoką emisją, także reszta ma tyle ile jest dopuszczalne na drodze. Dodatkowo to ograniczenie może być wprowadzane lokalnie jeśli poziom zanieczyszczenie wzrośnie. Na pewno w Tyrolu jest na stałe, nie wiem gdzie jeszcze. Na tej stronie https://www.oesterreich.gv.at/en/themen/freizeit_und_strassenverkehr/kfz/10/Seite.063300.html masz zapisane że ograniczenia IG-L nie stosują się do pojazdów z zielonymi tablicami.

Czy ja wiem czy miałeś pecha, mniejsze zużycie, czas na podziwianie widoków są też plusy takiej sytuacji ;)
@marco_25 no właśnie na tej stronie jest opisane: Speed limits imposed under the IG-L on motorways and/or highways do not apply to vehicles with green registration plates if the signage explicitly states they are exempt. Czyli, że po informacji o ograniczeniu IG-L powinna być informacja że EV są zwolnione. I jej mi brakowało na wyświetlanych ograniczeniach 😀 Dodam że na fotelu pasażera mam osobę po germanistyce 😁
 

marco_25

Posiadacz elektryka
@marco_25 no właśnie na tej stronie jest opisane: Speed limits imposed under the IG-L on motorways and/or highways do not apply to vehicles with green registration plates if the signage explicitly states they are exempt. Czyli, że po informacji o ograniczeniu IG-L powinna być informacja że EV są zwolnione. I jej mi brakowało na wyświetlanych ograniczeniach 😀 Dodam że na fotelu pasażera mam osobę po germanistyce 😁
o kurczaki :oops: no to czekam na pamiątkę z wakacji :( - zaraz zrobię update żeby ktoś nie popełnił mojego błędu.
 
Top