Zastanawiam się nad zwiększeniem mocy instalacji, ale..

JareG

Pionier e-mobilności
Chodzi mi jeszcze po głowie rozwiązanie pośrednie: niewielki magazyn 3-6kWh plus podpięty e-Soul. Kol. Hubert wspomniał w jednym ze swoich filmów, że albo już 'odpalił' użytkowanie e-Niro jako magazynu, albo że jest w trakcie testów..

Pozdrawiam
 

consigliero

Pionier e-mobilności
Wszędzie straszą że prądu nie będzie to i mnie zaczęły ciarki chodzić po plecach, może powinienem się czymś podeprzeć? Z drugiej strony nie chciałbym rozpoczynać nowej inwestycji jak poprzednia jeszcze się nie zbilansowała. Niestety nie widzę na razie tańszego sposobu magazynowania energii niż te 20% oddane PGE. Jak rozumiem będziesz miał dwie instalacje jedną off drugą on i dwa zestawy paneli ?
 

JareG

Pionier e-mobilności
Jak rozumiem będziesz miał dwie instalacje jedną off drugą on i dwa zestawy paneli ?
Na razie to kombinuję, muszę pogadać z ludźmi od fotowoltaiki. Założę ten nowy falownik obok starego, doprowadzę do niego instalację i zrobię ręczny włącznik/wyłącznik/przełącznik tak żeby można było z niego korzystać - o ile tak się technicznie da. Myślałem o dołożeniu na dachu 10 paneli dodatkowo, ale jeśli w miarę sprawnie uda mi się założyć drugi (niezależny) licznik to chyba założę dodatkowe panele na gruncie i dociągnę przewody do tego Sofara..? Chciałbym osiągnąć taki efekt, że jak nie ma napięcia w sieci, a jest słońce to w chacie jest prąd, i wykorzystać stary falownik już nie jako prosument, tylko po nowemu - może dałoby się zarobić na tym, a zawsze mógłbym np. oczojeba podładować czy co..
No i do tego jakaś bateria/magazyn, i najchętniej to skorzystałbym z e-Soul'a, plus jakaś mała bateria.
A propos małej baterii: znalazłem coś takiego - nadałoby się? 1-2-3 szt., spięte w szereg jak sądzę.. powinno wystarczyć.
.. można to dostać taniej, nawet znacznie taniej :D I np. 10 szt. tego czegoś i byłoby 68kWh jak rozumiem..?

Pozdrawiam
 
Last edited:

krzyss

Pionier e-mobilności
Falownik znalazłem w cenie hurtowej, za 11977 zł brutto. Ja wziąłem 15kW, bo raz że identyczny z tym Huberta, a dwa że cena za 10kW jest właściwie taka sama. Za 8kW trza dać ~1000 zeta mniej, za 20kW ~2000 zł więcej. Bateria od i3 - najtaniej jak widziałem to 22500 zł za 94Ah, za 120Ah chcą prawie 40k zeta, 60Ah nie ma. No i nie wiem, ile będzie kosztowała elektronika o której Hubert tam wspomina, i na ile wyceni swoją wiedzę i robotę (bo ktoś będzie musiał mi to wszystko zintegrować do kupy).

Pozdrawiam
To juz lepiej brac 2x94Ah to bys mial prawie 60kWh
 

JareG

Pionier e-mobilności
To juz lepiej brac 2x94Ah to bys mial prawie 60kWh
Co za dużo to niezdrowo (ale fakt, cena za 120Ah jest z bani) :D
Fajne jest to, że można dokładać kolejne kWh - miejsca mam sporo.
Ale wolałbym zacząć od jak najmniejszych pieniędzy, to w sumie jest test..

Pozdrawiam
 
Last edited:

Trapp

Zadomawiam się
Aby działało dobrze - tzn można zapomnieć że jest , po prostu działa - to bateria musi "gadać" z Sofarem - tzn informować o % poziomie naładowania. Sofar ma tryb pracy ładowania obcych baterii - ale z zasady jest on pomyślany dla akumulatorów kwasowych.
Dla baterii Li-ion nie działa to dobrze, przy dużych prądach ładowania/ rozładowania są przekłamania rzędu 20-30% .
Rozwiązaniem może być BMS np Seplos, który komunikuje się z Sofarem po CAN.
 

JareG

Pionier e-mobilności
Aby działało dobrze - tzn można zapomnieć że jest , po prostu działa - to bateria musi "gadać" z Sofarem - tzn informować o % poziomie naładowania. Sofar ma tryb pracy ładowania obcych baterii - ale z zasady jest on pomyślany dla akumulatorów kwasowych.
Dla baterii Li-ion nie działa to dobrze, przy dużych prądach ładowania/ rozładowania są przekłamania rzędu 20-30% .
Rozwiązaniem może być BMS np Seplos, który komunikuje się z Sofarem po CAN.
Coś takiego na przykład?

Pozdrawiam
 

Trapp

Zadomawiam się
Ten na pewno nie - jest to wersja 12S - dla Sofara i magazynów 48V odpowiedni będzie BMS 15 lub ew.16S
Dobrze byłoby sprawdzić czy "dogada się" z Sofarem - to że obsługuje CAN to dopiero 50% sukcesu ponieważ Sofar nie posiada swobodnej konfiguracji protokołu CAN
 

JareG

Pionier e-mobilności
Ten na pewno nie - jest to wersja 12S - dla Sofara i magazynów 48V odpowiedni będzie BMS 15 lub ew.16S
A ja szukałem takiego 12S, bo tak stoi na tych bateryjkach :)
Dobrze byłoby sprawdzić czy "dogada się" z Sofarem - to że obsługuje CAN to dopiero 50% sukcesu ponieważ Sofar nie posiada swobodnej konfiguracji protokołu CAN
OK.
Jeden ze sprzedawców napisał mi, że Sofar działa z bateriami wysokonapięciowymi.. i w takim przypadku trzaby szeregowo kilka (=odpowiednią ilość) takich baterii spiąć - i do tego jakiegoś BMSa dać. Z tej karty katalogowej, którą załączam, można wyczytać ile faktycznie musi mieć bateria, żeby ją Sofar 'obsłużył'..?

Pozdrawiam
 

Attachments

  • Karta_katalogowa-SofarSolar-5K~20KTL-3PH_PL.pdf
    226,3 KB · Liczba wyświetleń: 1

Trapp

Zadomawiam się
Ok - to trochę komplikuje całość. Ten Sofar jest dla baterii wysokonapieciowych serii HV - oznaczenie serii GTX .... HV
BMS musialby obsługiwać Sofara - i napięcie rzędu 300-500V czyli BMS seria 100S
Sofar ma dedykowany moduł kontrolny baterii Amass BCU ale nikt jeszcze w sieci nie uruchamiał domowego magazynu HV ( znaczy nie widziałem :)
 
Top