Disclaimer:
Poniższe podsumowanie powstało na bazie informacji zawartych w różnych wątkach, a także materiałów wyszukanych w necie.
Sam zastanawiałem się nad odpowiednią wersją i obiecałem, że podsumuje wszystko w osobnym wątku.

To podsumowanie ma na celu pomóc (szczególnie nowym użytkownikom) wybrać odpowiedni wariant Tesli Model Y.

Wolisz wszystkie dane w jednym miejscu? Zapraszam tu: Tesla Model Y: RWD vs LR spreadsheet.



Parametry podstawowe

Screenshot 2023-09-27 at 00.02.06.png

Elementy dostępny wyłącznie w wersji LR:
  • światła przeciwmgielne
  • Możliwość dokupienia Acceleration Boost: z 4,8 do 4,2 sekundy (do 60 mph / 97 km/h)


Bateria

Screenshot 2023-09-26 at 23.58.26.png

Obie baterie są litowo-jonowe. Natomiast różne są pierwiastki, z których zbudowana jest katoda, a co za tym idzie, każda z baterii ma trochę inną charakterystykę.

LFP (RWD): Ogniwa litowo-żelazowo-fosforanowe:
➕ Najważniejszą zaletą jest cena oraz bezpieczeństwo (uchodzą za bezpieczniejsze niż ogniwa NCA/NCM)​
➕ Możliwość (a nawet zalecenie) ładowania ich do 100%. Baterie NCM/NCA utrzymujemy do poziomu 80%.​
➕ Ogniwa LFP dłużej i stabilniej trzymają właściwe napięcie, co przekłada się na większy zasięg. Warunkiem jest optymalna temperatura pakietów baterii.​
➕ Niska degradacja​
➕ Liczba cykli: nawet ponad 3000!​

➖ Niższa gęstość energii​
➖ Spadająca wydajność w niskich temperaturach. Więc zimą, gdy auto nie będzie garażowane, sporo energii będzie przeznaczane na podgrzanie baterii, co przełoży się na mniejszy zasięg.​


Warto tutaj dodać, że ładowanie do 100% jest zalecane ze względu na system BMS i pozwala na precyzyjne określenie ile energii pozostało w baterii.
Natomiast podobnie jak w bateriach NCA/NCM ładowanie do 80% pozytywnie wpływa na degradację.


NCM (LR): Ogniwa nikiel-kobalt-mangan:
➕ Najpopularniejsze obecnie ogniwa​
➕ Dobra wydajność​
➕ Optymalna wydajność w niskich temperaturach​
➕ Degradują wolniej niż ogniwa NCA, ale szybciej niż LFP​
➕ Liczba cykli od 1000 do 2000​
➕ Mniejsza waga (w porównaniu z LFP)​

➖ Degradują szybciej niż ogniwa LFP​
➖ Rekomendowany przedział 20-80% (co zbliża zasięg LR do RWD)​

Więcej informacji tutaj:
  1. Elektrowóz: Co to znaczy, że Tesla stosuje ogniwa LFP, NCA, NCM, czym one się różnią i dlaczego to jest ważne?
  2. LFP vs NCM by Bjorn
  3. Tesla's Hidden Battery Options: Don’t Pick the WRONG One!


Zasięg


Screenshot 2023-09-26 at 23.58.37.png

Powyższa tabela pokazuję realne zasięgi obu wariantów w zależności od warunków drogowych (by https://ev-database.org/).

Warto to wziąć pod uwagę i odnieść do tego jak będziecie najczęściej używać auta. Jeśli dużo jeździcie po Polsce, to te 80 - 100 km może Wam czasami brakować, ze względu na wciąż kiepską infrastrukturę. Szczególnie tutaj północny - wschód wygląda kiepsko.


Ładowanie

Screenshot 2023-09-26 at 23.58.59.png

RWD ma znacznie mniejszą maksymalną moc ładowania, ale czas ładowania do 65% jest prawie identyczny w obu wariantach (~25 min), co daje odpowiednio 280 km zasięgu dla RWD oraz 348 km dla LR.

RWD jest też lżejsze oraz mniej prądożerne (164 Wh/km vs 172 Wh/km w LR). Patrz realne zasięgi.
Warto tutaj też porównać krzywe ładowania dla obu baterii: link.


Podsumowanie


Nie ma jednej odpowiedzi, bo wiele zależy od indywidualnej sytuacji kupującego.
Natomiast parę kwestii powtarza się wśród użytkowników:
  • Każdy wariant jest świetny 🙂
  • Jeśli budżet nie jest problemem, to warto kupić LR
    • Większy zasięg
    • Napęd 4x4
    • Bateria optymalna w niskich temperaturach
  • Jeśli robisz dużo tras po Polsce, to warto kupić LR
  • Jeśli auto nie będzie garażowane, należy się liczyć ze spadkiem wydajności baterii LFP. Co przełoży się na jeszcze mniejszy zasięg wariantu RWD.


[Aktualizacja: 23.11.2023 - Y RWD z baterią od BYD]

Z uwagi na pojawianie się nowego wariantu - Tesla RWD z baterią LFP od BYD postanowiłem zrobić aktualizację i wrzucić Wam materiały, które udało mi się zgromadzić.

RWD LFP (May 2023) vs RWD LFP BYD
Największą różnicą jaka rzuca się w oczy, to niesamowita prędkość ładowania:
Charging curves (2).png

Jak to się przekłada na czasy ładowania:
  1. 48%
    • BYD: moc zaczyna spadać z poziomu 171 kW
    • po 9 minutach ładowania mamy połowę baterii
    • CATL: ma odpowiednio 40% i moc 106 kWh
  2. 75%
    • BYD: Po 17 min ładowania 💪 💪 💪
    • moc spada do 81kW
    • CATL: 60% i 73 kW

Screenshot 2023-11-23 at 21.28.28.png
Source: Bjorn



I jeszcze porównanie krzywych ładowania z Y LR:
Charging curves (1).png

Na tem moment trudno coś więcej powiedzieć jak to wpłynie na degradacje.
Ale tutaj pojawia się ciekawe pytanie: Czy dalej warto dopłacać do LR ? :)

Linki:


Źródła:
Elektorwóz.pl, tesla.com, https://ev-database.org/, https://forum.elektrowoz.pl/), Użytkownicy forum Elektrowóz, Bjorn Shared files i inne
 
Last edited:

Pepek

Posiadacz elektryka
Czy realnie jest możliwe jadąc w zimie (powiedzmy przy 0 stopniach) z prędkością 110 km/h przejechać 250 km i po tym ładować się 170 kW?
Jakoś miesiąc temu robiłem odcinek ze śląska do Lućmierza na Suc (210km), wyjechałem z podgrzanym autem i baterią na 100%, pierwsze 25 km to lokalne drogi, więc max 90-100km/h, ale potem A1 i A2 i 140 km/h na autopilocie - dojechałem na 6% i po podłączeniu do SuC v3 miałem 172kW mocy ładowania. Co prawda było +5 stopni, ale nie mam baterii BYD (auto MiC), więc wydaje mi się, że nawet na lekkim mrozie, jak się zwolni do tych 110 km/h to powinno się dać zrobić i 250km. Istotne jest, żeby ustawić dobry cel w nawigacji (żeby grzało baterię) i żeby wyjechać autem na 100%, wstępnie podgrzanym jeszcze na kablu (i bateria i środek).
 

GrzesiekG

Posiadacz elektryka
Jeśli Supercharger będzie v3, to spokojnie wyciągniesz max. Przy czym celuj, żeby dojechać ze stopniem naładowania trochę poniżej 10% - reguluj to sobie prędkością i wskazaniem % baterii na miejscu.
Mam TMY z baterią BYD i startując przy poziomie 35% Tesla również ładowała się niemal 170 kW. Ogólnie zaskoczony byłem, że tak szybko się może ładować - krzywe ładowania mówiły coś innego. Dopiero Bjorn mnie naprowadził, poczytałem i wszystko pasuje :)
 

Wasp

Posiadacz elektryka
RWD BYD vs LR

Jeszcze jedno podejście do kwestii zasięgu oraz ładowania. Byłem ciekaw jaki zasięg uzyskamy przy założeniu równego czasu ładowania z 10%:


Screenshot 2023-12-20 at 21.29.31.png


*Jak widać na poniższych wykresach RWD z baterią od BYD ładuje się szybciej niż LR.
Range after 15 minutes of fast charging.pngRange after 20 minutes of fast charging.png

Wnioski:
  • LR ma jedynie przewagę podczas startu z domu przy naładowanej baterii do 100%
  • RWD ładuje się szybciej, co prawda różnice nie są duże, ale przy założeniu rozbudowanej sieci ładowarek to super opcja

Tutaj znajdziecie szczegółową rozpiskę z podziałem na ładowania z 10% do 60, 70, 80 oraz 90%: link.




* - dane pochodzą z filmików Bjorna, więc nie mam dokładnych pomiarów. Zasięgi kilometrowe przeliczone zostały na podstawie stosunku SOC do pojemności użytkowej baterii
BYD:
LR:
 

Attachments

  • Screenshot 2023-12-20 at 21.29.55.png
    Screenshot 2023-12-20 at 21.29.55.png
    88,3 KB · Liczba wyświetleń: 8
Last edited:

nabrU

Moderator
Te zasięgi po ładowaniu 15 i 20 minut to przy jakim SOC na starcie i przy jakiej założonej szybkości ładowania? Bo coś mi się to nie widzi. A mianowicie:
Y RWD w 15 minut dostaje 39kWh, SOC 67% - sugeruje to ładowanie od 0% (przypadek dalece nie życiowy) i prędkość ładowania 156kW
Y LR w tym samym czasie dostaje 40kW, SOC 52,9% - i tu (jeśli ładowanie też od 0%) prędkość wychodzi mi 160kW czyli niewiele więcej od RWD. Nie zapomniałeś, że LR (teoretycznie) może 250kW?
 

Wasp

Posiadacz elektryka
Tam jest w tekście napisane, że wszystkie pomiary startują z 10%.
Każde auto ładuje się ze swoją optymalną mocą:
  • RWD startuje ze 170 kW i praktycznie utrzymuje się aż do 48%.
  • Później troche zwalnia, ale praktycznie do 60% mamy 125 kW

  • LR startuje ze 250 kW, ale taka moc jest tylko na początku i szybko (~15%) spada poniżej 200 kW)
  • Przy 20% mamy już 170
  • I dla porównania z LR przy 60% mamy tylko 81 kW
Dorzucam do postu wyżej video źródłowe dla BYD i LR.
Tyle w teorii, ale ciekaw jak to w praktyce wygląda na ładowarkach w PL
 

JED 3City

Fachowiec
"BYD"? Co to jest oprocz bycia chinskim producentem aut?
 

nabrU

Moderator
Tam jest w tekście napisane, że wszystkie pomiary startują z 10%.
Dzięki za uściślenie (y)
Tyle w teorii, ale ciekaw jak to w praktyce wygląda na ładowarkach w PL

A no właśnie, bo ładowarki grają tu sporą rolę. Jeśli więc są one relatywnie wolne (założymy, że 150kW to max) to przewaga posiadania szybszego ładowania (w teorii 250kW) w LR nie daje chyba nic.
 

Pabloss

Posiadacz elektryka
Koledzy czytam to z wielkim zainteresowaniem, ale pozwólcie i nie ciosajcie "kołków na głowie" czy w moim modelu jest bateria BYD? Wiem, że na pewno jest LFP, ale czy BYD i co to dokładnie oznacza. Mam Model Y RWD z Chin odebrana 25 marca 2023 r.
 

grregg

Fachowiec
Czy realnie jest możliwe jadąc w zimie (powiedzmy przy 0 stopniach) z prędkością 110 km/h przejechać 250 km i po tym ładować się 170 kW?
Mam Y RWD z tego roku. Ostatnio robiłem dwa razy trasę Warszawa Rzeszów i raz Warszawa Kraków. Obie trasy po jakieś 320-330km. Jadę wolniej i nie ładuje się po drodze. Przy temperatura około zera żeby Y RWD przyjechał taką trasę to trzeba jechać z prędkością 105. Jak dojeżdżam na miejsce to super charger na poczatku Ładuje z mocą 170 ale po przekroczeniu chyba 30% moc ładowania zaczyna powoli spadać do 100. Powyżej naładowania 50% móc spada chyba do 70.
 

Najnowsze dyskusje

Top