Disclaimer: |
---|
Poniższe podsumowanie powstało na bazie informacji zawartych w różnych wątkach, a także materiałów wyszukanych w necie. Sam zastanawiałem się nad odpowiednią wersją i obiecałem, że podsumuje wszystko w osobnym wątku. To podsumowanie ma na celu pomóc (szczególnie nowym użytkownikom) wybrać odpowiedni wariant Tesli Model Y. Wolisz wszystkie dane w jednym miejscu? Zapraszam tu: Tesla Model Y: RWD vs LR spreadsheet. |
Parametry podstawowe

Elementy dostępny wyłącznie w wersji LR:
- światła przeciwmgielne
- Możliwość dokupienia Acceleration Boost: z 4,8 do 4,2 sekundy (do 60 mph / 97 km/h)
Bateria

Obie baterie są litowo-jonowe. Natomiast różne są pierwiastki, z których zbudowana jest katoda, a co za tym idzie, każda z baterii ma trochę inną charakterystykę.
LFP (RWD): Ogniwa litowo-żelazowo-fosforanowe:
➕ Najważniejszą zaletą jest cena oraz bezpieczeństwo (uchodzą za bezpieczniejsze niż ogniwa NCA/NCM)
➕ Możliwość (a nawet zalecenie) ładowania ich do 100%. Baterie NCM/NCA utrzymujemy do poziomu 80%.
➕ Ogniwa LFP dłużej i stabilniej trzymają właściwe napięcie, co przekłada się na większy zasięg. Warunkiem jest optymalna temperatura pakietów baterii.
➕ Niska degradacja
➕ Liczba cykli: nawet ponad 3000!
➖ Niższa gęstość energii
➖ Spadająca wydajność w niskich temperaturach. Więc zimą, gdy auto nie będzie garażowane, sporo energii będzie przeznaczane na podgrzanie baterii, co przełoży się na mniejszy zasięg.
Warto tutaj dodać, że ładowanie do 100% jest zalecane ze względu na system BMS i pozwala na precyzyjne określenie ile energii pozostało w baterii.
Natomiast podobnie jak w bateriach NCA/NCM ładowanie do 80% pozytywnie wpływa na degradację.
NCM (LR): Ogniwa nikiel-kobalt-mangan:
➕ Najpopularniejsze obecnie ogniwa
➕ Dobra wydajność
➕ Optymalna wydajność w niskich temperaturach
➕ Degradują wolniej niż ogniwa NCA, ale szybciej niż LFP
➕ Liczba cykli od 1000 do 2000
➕ Mniejsza waga (w porównaniu z LFP)
➖ Degradują szybciej niż ogniwa LFP
➖ Rekomendowany przedział 20-80% (co zbliża zasięg LR do RWD)
Więcej informacji tutaj:
- Elektrowóz: Co to znaczy, że Tesla stosuje ogniwa LFP, NCA, NCM, czym one się różnią i dlaczego to jest ważne?
- LFP vs NCM by Bjorn
- Tesla's Hidden Battery Options: Don’t Pick the WRONG One!
Zasięg

Powyższa tabela pokazuję realne zasięgi obu wariantów w zależności od warunków drogowych (by https://ev-database.org/).
Warto to wziąć pod uwagę i odnieść do tego jak będziecie najczęściej używać auta. Jeśli dużo jeździcie po Polsce, to te 80 - 100 km może Wam czasami brakować, ze względu na wciąż kiepską infrastrukturę. Szczególnie tutaj północny - wschód wygląda kiepsko.
Ładowanie

RWD ma znacznie mniejszą maksymalną moc ładowania, ale czas ładowania do 65% jest prawie identyczny w obu wariantach (~25 min), co daje odpowiednio 280 km zasięgu dla RWD oraz 348 km dla LR.
RWD jest też lżejsze oraz mniej prądożerne (164 Wh/km vs 172 Wh/km w LR). Patrz realne zasięgi.
Warto tutaj też porównać krzywe ładowania dla obu baterii: link.
Podsumowanie
Nie ma jednej odpowiedzi, bo wiele zależy od indywidualnej sytuacji kupującego.
Natomiast parę kwestii powtarza się wśród użytkowników:
- Każdy wariant jest świetny 🙂
- Jeśli budżet nie jest problemem, to warto kupić LR
- Większy zasięg
- Napęd 4x4
- Bateria optymalna w niskich temperaturach
- Jeśli robisz dużo tras po Polsce, to warto kupić LR
- Jeśli auto nie będzie garażowane, należy się liczyć ze spadkiem wydajności baterii LFP. Co przełoży się na jeszcze mniejszy zasięg wariantu RWD.
[Aktualizacja: 23.11.2023 - Y RWD z baterią od BYD]
Z uwagi na pojawianie się nowego wariantu - Tesla RWD z baterią LFP od BYD postanowiłem zrobić aktualizację i wrzucić Wam materiały, które udało mi się zgromadzić.
RWD LFP (May 2023) vs RWD LFP BYD
Największą różnicą jaka rzuca się w oczy, to niesamowita prędkość ładowania:

Jak to się przekłada na czasy ładowania:
- 48%
- BYD: moc zaczyna spadać z poziomu 171 kW
- po 9 minutach ładowania mamy połowę baterii
- CATL: ma odpowiednio 40% i moc 106 kWh
- 75%
- BYD: Po 17 min ładowania 💪 💪 💪
- moc spada do 81kW
- CATL: 60% i 73 kW

Source: Bjorn
I jeszcze porównanie krzywych ładowania z Y LR:

Na tem moment trudno coś więcej powiedzieć jak to wpłynie na degradacje.
Ale tutaj pojawia się ciekawe pytanie: Czy dalej warto dopłacać do LR ?
Linki:
- Tesla Model Y RWD with BYD Blade battery Geilo test
- Tesla Model Y RWD with BYD Blade battery charging test
Źródła:
Elektorwóz.pl, tesla.com, https://ev-database.org/, https://forum.elektrowoz.pl/), Użytkownicy forum Elektrowóz, Bjorn Shared files i inne
Last edited: