1 cykl odpowiada naladowaniu i rozladowaniu ilosci energii rownej pojemnosci pelnej baterii, wiec 20-80% to 60% czyli 0.6 cyklu. Ladujac sie trzy razy 40-60% otrzymasz to samo. Podsumowując - schemat ładowania nie ma nic wspolnego z zmniejszeniem/wiekszeniem ilosc cykli.
Nie masz racji.
Z racji tego że ostatnie 10-20% fazy ładowania jest bardzo stresujące dla baterii, największa degradacja jest właśnie wtedy gdy tak ładujesz. Im mniejsza delta tym nieproporcjonalnie mniejszą cześć cyklu zużywasz.
Głębokie rozładowanie także negatywnie wpływa na przyspieszoną degradację, stąd zalecenia 20-80%.
Gdzieś widziałem statystyki że jeśli dla ładowania 0-100 odpowiada pełnym 400cyklom do degradacji baterii, to ładowanie 20-80 wydłuża to do np 1200 odpowiedników pełnych cykli. Im mniejsza delta tym więcej pełnych cykli uzyskasz.
Temat wałkowany na elektrowóz od lat.