Infrastruktura EV w Wielkiej Brytanii

nabrU

Pionier e-mobilności
@ELuk
Najpierw piszesz o najazdach i wojnach, potem o kolonizatorach i kolonizowanych więc chyba nie zrozumiałeś powodu umieszczenia tych paru grafik powyżej. Oczywistym jest też, że w jednym kraju lepiej wieje (Szkocja), inny korzysta prawie w 100% z elektrowni szczytowo-pompowych (Norwegia), a w Izraelu czy Egipcie PV się sprawdzi lepiej niż w PL. Więc każdy kraj wykorzystuje jak może takie źródła energii. Oczywistym są też różnice gospodarcze. Problem w tym, że ja od lat nie widzę, aby ktoś dla węgla przedstawił w PL jakąś alternatywę (wręcz przeciwnie, Prezydent chyba mówił o zasobach na 200 lat:)). Stąd Polska jest najciemniejszą na poniższej mapie (ok Kosovo wychodzi gorzej ;))


Nadal uważasz, że to przez wojny itp...

Ja tylko chciałem przedstawić 'dowód', że OZE może być głównym źródłem energii dla kraju, bo w takie 'cuś' niektórzy w PL nie wierzą.
 

ELuk

Pionier e-mobilności
Zgadzam się z Tobą całkowicie w kwestii konieczności rozwoju OZE👍, sam się do tego przykładam, co nie zmienia faktu, że w PL konieczne jest poza OZE funkcjonowanie alternatywnego, dyspozycyjnego źródła mocy.
Oczywiście węgiel nie jest dobrą alternatywą, ale w aktualnej sytuacji geopolitycznej, nawet DE zwiększa produkcję prądu z węgla… ☹️
Nie wiem czy miałeś okazję jechać koło Lipska - tam widać w całej okazałości potęgę niemieckiej energetyki węglowej. 🫤
 

nabrU

Pionier e-mobilności
Wracając do tematu infrastruktury w UK...
Jutro mała wycieczka po samochód (niestety ICE :rolleyes:) dla naszego syna, który zrobił niedawno prawko i uskładał trochę kasy.
Jakieś 380km w obie strony i pewnie napiszecie 'o czym tu pisać'.

Ano jest o czym z paru względów:
1. Wygląda, że będzie to wycieczka typu 'odwiedziny hubów EV'
2. Będzie całkowicie za free (korzystam, póki Bonnet to jeszcze oferuje).

Wyruszam więc z domu bez ładowania do pełna (mam SOC 68%) i ładuję się prawie 100 mil dalej w miejscowości Banbury, która niejako jest matecznikiem hubów w moim rejonie i posiada 3 huby:
- M40 Hub Stroud Park - 16 x 125-150kW
- Banbury Cross Retail Park - 6 x 150kW (tu się ładuję za free)
- Banbury Supercharger - 12 x 250kW (mnie nie dotyczy z oczywistych względów ;))

Kupujemy samochód i wracając w drodze powrotnej zajeżdżamy w Oksfordzie na parking Redbridge Park & Ride gdzie jest:
- 10 x 300kW (dla mnie za free)
- 12 x 250kW SuC
- 20 x 22kW

Warwick.jpg

Jak widać po drodze są jeszcze 2 miejsca gdzie są minimum 4 ładowarki 150kW co powoduje, że nie ma nerwowości gdzie się naładuję itp i samochodem EV jedzie się 'beztrosko' ;). Miejmy nadzieję, że w PL niedługo będziecie mieli podobnie (y)

Jutro zapewne wstawię trochę fotek z paru tych miejsc.
 

nabrU

Pionier e-mobilności
No i skucha (n)
Skoczyło się wyjazdem wczoraj, ale moim na szpitalne A&E (Accident & Emergency) :rolleyes:
Wyjazd po samochód w planie w przyszły weekend więc i obiecane fotki się opóźnią...
 

nabrU

Pionier e-mobilności
Obiecane fotki:
Banbury Cross Retail Park - 6 x 150kW

IMG-20221105-130919.jpg


Redbridge Park & Ride w Oksfordzie (10 x 300kW, 12 x 250kW SuC, 20 x 22kW):

IMG-20221105-163524.jpg


IMG-20221105-163546.jpg


IMG-20221105-164443.jpg


Na M40 Hub Stroud Park - 16 x 125-150kW i Banbury Supercharger - 12 x 250kW nie zajeżdżaliśmy z powodu angielskiej pogody ;)
 

nabrU

Pionier e-mobilności
Żeby nie było tak różowo to dzisiaj dwójka kluczowych operatorów ładowarek ogłosiła kolejne w tym roku podwyżki:

- ceny BP Pulse od jutra:
1667917341807.png

- Instavolt od 15 listopada £0.75/kWh na każdej z ich ładowarek (mają tylko DC)

Kilku innych operatorów ma już ceny ok. £0.75-0,80/kWh więc to chyba nowa norma za szybkie DC w UK.

Tesco ostatnio wprowadziło też koniec darmowego ładowania na ich ładowarkach 7kW i ceny mają następujące:

7kW - 28p/kWh.
22kW - 40p/kWh
50kW - 50p/kWh.

Najtaniej po tych wszystkich podwyżkach wychodzi 50kW na Lidlu - 40p/kWh.

Tak więc Bonnet, Elli czy inne abonamenty to chyba teraz jedyne wyjście.
 

aadamuss

Posiadacz elektryka
Około pół funta za 50 kW to podobnie jak u nas :) Nawet jak ładowarka jest mocniejsza to i tak ładuje większość czasu ładuje około 50 kW.
Taniość widać w UK :)
 

nabrU

Pionier e-mobilności
Adam,
40 - 50 pensów to za marketowe ładowarki 50kW, które są najtańsze w UK.
Reszta normalnych operatorów kasuje już więcej.

Np. pierwsza trójka najlepszych operatorów w UK ma następujące ceny:
Fastned - 73p/kWh,
MFG EV Power - 79p/kWh,
Instavolt - 75p/kWh,
Osprey - 79p/kWh

Choć z drugiej strony wszystkie 44 ładowarki 7 - 22kW na parkingach zarządzanych przez miasto są u mnie wciąż za darmo! (Choć czasami trzeba zapłacić za parking).

A poniżej świeżutki ranking CPO (Charge Point Operators) w UK:
 

aadamuss

Posiadacz elektryka
U Ciebie marketowe mają 50 kW a w PL na SuC miałem max 73, na innych około 40. Dlatego cenę porównuję patrząc na moc ładowania.
 

nabrU

Pionier e-mobilności
Coś w tym jest...
Ja nie pamiętam kiedy na 50kW byłem. Zawsze celuję w min. 150kW aby na maksa wykorzystać możliwości samochodu i trochę darmowych kWh które wciąż mam w Bonnet (dzięki m. in. Forumowiczom (y))
 
Top