SQ6 - już w garażu

viallos

Pionier e-mobilności
@TomiB dzięki

Szkoda, że powierzchni czołowej nie podają (47.1.2)
Niemniej jednak najważniejsze jest - współczynniki oporu (47.1.3) - czyli to jaki opór występuje w ustandaryzowanych warunkach jak samochód się toczy z odłączonym napędem (na neutralu) ... NIE ma tutaj uwzględnionych strat związanych z efektywnością napędu (silnik, inwerter, bateria), ale są te fizyczne - wielkość samochodu, jego waga, felgi, szerokość opon, łożyska i jak na nie oddziałuje asfalt i powietrze

w Audi SQ6 :
182.7 + 0.513 * prędkość + 0.0375 * prędkość^2
w TMYP (wpadło w mi w ręce CoC wersji Performance i myślę, że sensownie je zestawić ze sobą) :
163.04 + 1.059 * prędkość + 0.02658 * prędkość^2

View attachment 25292
View attachment 25293


Teraz wystarczy przeliczyć z km/h na m/s i dostaniemy ile energii [Wh] potrzeba na przejechanie 1km z daną prędkością
View attachment 25294

Tak by to było 🔝 gdyby sprawność napędu była 100%, niestety sprawność bateria-do-kół jest mniejsza.

Biorę za punkt odniesienia dane z evdatabase dla 110 km/h i wtedy mamy orientacyjnie (tutaj jest pewne uproszczenie, bo ta sprawność pewnie zmienia się z prędkością):
View attachment 25295


Sprawność zmienia się również z temperaturą. Ale zakładam, że podobnie dla jednego i drugiego samochodu.

Więc dochodząc do sedna Tesla jest bardziej wydajna o 20-25% przy prędkościach autostradowych i nawet 28% przy niemieckich autostradowych 😉 Pozwolę sobie postawić hipotezę, że przy większej baterii Audi zasięgi autostradowe są takie same.
Super opracowanie ... niestety potwierdzające ze jakiegoś super skoku względem TMY nie ma.

Ps. Elon wrzuć 100kW baterie i 800V do TMY oraz TM3 i będzie git ... dlatego też nie uśmiecha mi się przesiadka na Juniper czy Highland bo też nie widzę jakiejś większej różnicy. Czekam na przełom.
 

cooler

Pionier e-mobilności
Super opracowanie ... niestety potwierdzające ze jakiegoś super skoku względem TMY nie ma.

Ps. Elon wrzuć 100kW baterie i 800V do TMY oraz TM3 i będzie git ... dlatego też nie uśmiecha mi się przesiadka na Juniper czy Highland bo też nie widzę jakiejś większej różnicy. Czekam na przełom.
Heh, czas leci, widzę że parę tras zrobione i zanim się obejrzałam już widzę Cię w moim obozie co do zasięgu ;)
Zmeżniałeś, dorosłeś, zmądrzałeś - witamy w klubie :)
Ja czekam na 150kWh a jak będzie 174 to będę śmigał na narty w Alpy zamiast ICE. Mam nadzieję że dozyję :) Ale chyba to już będą Chińczycy a nie Tesla
 

viallos

Pionier e-mobilności
Heh, czas leci, widzę że parę tras zrobione i zanim się obejrzałam już widzę Cię w moim obozie co do zasięgu ;)
Zmeżniałeś, dorosłeś, zmądrzałeś - witamy w klubie :)
Ja czekam na 150kWh a jak będzie 174 to będę śmigał na narty w Alpy zamiast ICE. Mam nadzieję że dozyję :) Ale chyba to już będą Chińczycy a nie Tesla
Nie podoba mi sie ten sposób wypowiedzi, traktujacy z góry, jakbyś jakąś prawdę objawioną szerzył. A podejrzewam że to jednak ja mam dużo więcej kilometrów w elektryku zrobione niż Ty.
TMY 44 192 km
TM3 58 691 km
Copy/paste z apki ... pochwal się swoim przebiegiem. 😀
I w przeciwieństwie do Ciebie wcale nie narzekam za bardzo na zasięgi.
Nie znaczy to że nie chciałbym lepszych.
Ale bardziej niż pojemność zależałoby mi na szybszym ładowaniu (lepszej krzywej + 800V), a najbardziej to infrastruktury co 30km przy autostradzie żeby za bardzo nie trzeba było zbaczać z trasy.
A co Alp ... to byłem już w tym sezonie i jadę po raz kolejny w przyszłym tygodniu... elektrykiem... i cieszę się na tą podróż bo jest odprężająca.
 

cooler

Pionier e-mobilności
Nie podoba mi sie ten sposób wypowiedzi, traktujacy z góry, jakbyś jakąś prawdę objawioną szerzył. A podejrzewam że to jednak ja mam dużo więcej kilometrów w elektryku zrobione niż Ty.
TMY 44 192 km
TM3 58 691 km
Copy/paste z apki ... pochwal się swoim przebiegiem. 😀
I w przeciwieństwie do Ciebie wcale nie narzekam za bardzo na zasięgi.
Nie znaczy to że nie chciałbym lepszych.
Ale bardziej niż pojemność zależałoby mi na szybszym ładowaniu (lepszej krzywej + 800V), a najbardziej to infrastruktury co 30km przy autostradzie żeby za bardzo nie trzeba było zbaczać z trasy.
A co Alp ... to byłem już w tym sezonie i jadę po raz kolejny w przyszłym tygodniu... elektrykiem... i cieszę się na tą podróż bo jest odprężająca.
Ups, pochwaliłem i mi się dostało :)
W moim M3LR prawie równo 80k km, przez pierwsze 1.5 roku zrobiłem ok 60k km, potem porzuciłem trasy na rzecz ICE, ale mam tylko tyle właśnie dlatego że w porównaniu do ICE jazda BEV w trasie mnie nie odpręża, ok 30-50% wydłuża podróż.
A po mieście nie da się zrobić dużo km, tym bardziej że pracuję zdalnie w tym będąc w ciepłych krajach (4.5 tygodnia od listopada 2024) i prawie po mieście nie jeżdżę.
ICE przez pozostałe 2 lata posiadania BEV zrobiłem 3-ma samochodami ok 120-140k km, ciężko mi to śledzić.
Co jakiś czas robię trasę BEV, ostatnio TM3LR i TM3P i nic się nie polepsza ten komfort, parę razy musiałem dojechać na miejsce -2, -3%, bo po prostu nie stykało tego zasięgu co bym nie robił (nawet wyłączenie ogrzewania było ćwiczone)
 
@TomiB dzięki

Szkoda, że powierzchni czołowej nie podają (47.1.2)
Niemniej jednak najważniejsze jest - współczynniki oporu (47.1.3) - czyli to jaki opór występuje w ustandaryzowanych warunkach jak samochód się toczy z odłączonym napędem (na neutralu) ... NIE ma tutaj uwzględnionych strat związanych z efektywnością napędu (silnik, inwerter, bateria), ale są te fizyczne - wielkość samochodu, jego waga, felgi, szerokość opon, łożyska i jak na nie oddziałuje asfalt i powietrze

w Audi SQ6 :
182.7 + 0.513 * prędkość + 0.0375 * prędkość^2
w TMYP (wpadło w mi w ręce CoC wersji Performance i myślę, że sensownie je zestawić ze sobą) :
163.04 + 1.059 * prędkość + 0.02658 * prędkość^2

View attachment 25292
View attachment 25293


Teraz wystarczy przeliczyć z km/h na m/s i dostaniemy ile energii [Wh] potrzeba na przejechanie 1km z daną prędkością
View attachment 25294

Tak by to było 🔝 gdyby sprawność napędu była 100%, niestety sprawność bateria-do-kół jest mniejsza.

Biorę za punkt odniesienia dane z evdatabase dla 110 km/h i wtedy mamy orientacyjnie (tutaj jest pewne uproszczenie, bo ta sprawność pewnie zmienia się z prędkością):
View attachment 25295


Sprawność zmienia się również z temperaturą. Ale zakładam, że podobnie dla jednego i drugiego samochodu.

Więc dochodząc do sedna Tesla jest bardziej wydajna o 20-25% przy prędkościach autostradowych i nawet 28% przy niemieckich autostradowych 😉 Pozwolę sobie postawić hipotezę, że przy większej baterii Audi zasięgi autostradowe są takie same.
Mistrzowstwo. Za takie posty powinny być prawdziwe nagrody.
Też mi się wydaje, że zasięg Q6 jest ~= TMY. Niemniej uwzględniając rabaty z Q42024 ~-30% to warto było dopłacić, no i jeszcze nie widziałem posta aby komuś wachacze w q6 niedomagały. W zasadzie te problemy (w tym zdjęcie Pana na murku przez wachacz) + te info z niemiec o awaryjności po 3 latach u mnie przekreśliły Yka. A ładuje się szybciej jednak dzięki tym 800V. Każde z aut znajdzie swojego fana i dobrze.
 

to_masz

Posiadacz elektryka
Super opracowanie ... niestety potwierdzające ze jakiegoś super skoku względem TMY nie ma.
No nie ma skoku, ale wynika to chyba bardziej z klockowatości i masy Q6. Ja zaczynam myśleć, że moje kolejne auto na trasy to będzie kombi.

Ciekawe dane EV database prezentuje w sekcji "zdatność do długich podróży". W zasadzie dla każdego samochodu można założyć, że dodajesz 1/3 czasu ładowania (+5 minut) i robisz trasę prędkościami "niemieckimi". Tylko nie ma to zastosowania dla Tesli, gdzie krzywa ładowania to największe oszustwo marketingowe, na jakie dałem się nabrać 🙃

1740555278255.png


1740554696495.png


A takie kombi A6 z tej samej platformy PPE +20% dalej zajedzie od Q6. Chociaż ta sama bateria w podłodze = nisko kanapa w stosunku do podłogi.
1740554726007.png


Nawet ID.7 z 400V wychodzi, że nie jest takim złym autem (szczególnie jak się weźmie pod uwagę miejsce z tyłu i krzywą ładowania)1740555808154.png
 

daniel

Señor Meme Officer
Ja czekam na 150kWh
Pisałem do Ciebie, że jest już dostępne.

 

TomiB

Fachowiec
Pisałem jak było źle, teraz dla odmiany pochwalę SQ6.
Musiałem na szybko pojechać do Szwajcarii i zdecydowałem się pojechać SQ6. Bez żadnego planu podroży, ładowania itp. pełen sponton. Po prostu wbiłem w fabryczną nawigację cel i postanowiłem się jej słuchać.
Łącznie w 2 dni przejechane 2556 km. (tam i z powrotem). No poszło całkiem fajnie. Ruszaliśmy z okolic Chełmna na S5, potem A2, w stronę Berlina i potem cały czas na południe. Średnie zużycie w trasie do wyszło 26,1 kWh/100km. Z powrotem 24,2 kWh/100km. Średnia prędkość 103 km/h. Trasa do Szwajcarii 1242 km pokonana w 12:07h. Licząc z postojami na ładowanie. Z powrotem trafiliśmy na spore korki i objazdy w Niemczech i średnia wyszła 83 km/h. Generalnie auto okazało się mega komfortowe na długiej trasie. Prędkość ładowania - na ogół rusza od 250 - 280 kW. Ładowaliśmy się wg zaleceń nawigacji, od 8 do 18 minut. Ale postoje i tak były dłuższe, już nie ze względu na potrzebę ładowania tylko na nasze (kawa, toaleta). Na ogół tą trasę robiłem Audi A6 (2.0 diesel) i wyszedł nam porównywalny czas przejazdu. Przy tak długiej trasie ograniczeniem nie jest już ładowanie tylko człowiek. Wszystkie ładowania na stacjach 300-400kW. Głównie Ionity. Fabryczna nawigacja dosyć zachowawczo ocenia czas ładowania tak, że jeśli się przegapi proponowaną ładowarkę, to spokojnie starcza energii na dojazd do kolejnej. Całkowity koszt wszystkich ładowań wyszedł 1615 zł brutto za 2556 km. Do domu dojechałem z zapasem 30% SOC. Biorąc pod uwagę, że w Niemczech diesel w okolicach 7 zł, to koszt porównywalny z ICE. Do autoryzacji wszędzie używaliśmy karty Audi Charge. Nie działała tylko na A2 na ładowarce Polenerii. Ale zadziałało odblokowanie stacji z aplikacji myAudi. Jedyny problem jaki mieliśmy, to załączył się alarm z komunikatem, że niby zwierzę lub dziecko w samochodzie. Samochód był pusty. Może jakaś kurtka w kabinie odprężyła i sensory wyczuły. Temperatura w trasie do około 3 stopni. W powrocie ponad 10 stopni. Jechały 2 osoby w kabinie 21,5 stopnia. Załączam foto fajnej stacji w Szwajcarii. 4 stanowiska po 400 KW, darmowa toaleta, pod dachem.
 

Attachments

  • 20250306_143209.jpg
    20250306_143209.jpg
    2,4 MB · Liczba wyświetleń: 33
Last edited:
Top