Zachęcają do likwidacji strefy czystego transportu

elektryk

Pionier e-mobilności

Artykuł opisuje zbieranie podpisów i linkuje do zbierania podpisów pomimo, że zbiórkę podpisów organizuje Konfederacja. Co ciekawe portal jest utrzymywany głównie ze środków miasta Krakowa, nie jest niezależny.
 

Kilt

Fachowiec
To jest w sumie duży plus elektryków, że zaniedbane nigdy nie zaczną smrodzić, tak jak potrafią to robić spalinówki.
To prawda, ale w naszym kraju nic nie jest takie proste. Elektryk nie kopci, ale za to kopci elektrownia, która ten "prąd" produkuje, który to zasila nasze elektryki.
Ktoś powie, ale zaraz ... mam panele słoneczne. Ładuję "eko" (uogólniam, bo zaraz ktoś też powie, że pv nie są eko). Super, ale grono ludzi używających auta elektryczne ładuje je dopiero kiedy wraca z pracy, czyli po 16, 17 albo i później. A wtedy już jest ciemno i ładujesz też tym, co wyprodukuje elektrownia w zdecydowanej większości spalająca miał węglowy. W lato masz jakieś szanse na słonko po powrocie.
Nic tu nie jest ani proste, ani oczywiste. Rynek w kraju raczkuje jeśli zerknąć na statystyki dotyczące elektryków. Przecież to nawet nie jest ćwierć procenta w ogólnej liczbie wszystkich aut w Polsce ... jednego procenta!
Jak to się mówi ... pożyjemy, zobaczymy.
 

ztsgusz

Posiadacz elektryka
To prawda, ale w naszym kraju nic nie jest takie proste. Elektryk nie kopci, ale za to kopci elektrownia, która ten "prąd" produkuje, który to zasila nasze elektryki.
Ktoś powie, ale zaraz ... mam panele słoneczne. Ładuję "eko" (uogólniam, bo zaraz ktoś też powie, że pv nie są eko). Super, ale grono ludzi używających auta elektryczne ładuje je dopiero kiedy wraca z pracy, czyli po 16, 17 albo i później. A wtedy już jest ciemno i ładujesz też tym, co wyprodukuje elektrownia w zdecydowanej większości spalająca miał węglowy. W lato masz jakieś szanse na słonko po powrocie.
Nic tu nie jest ani proste, ani oczywiste. Rynek w kraju raczkuje jeśli zerknąć na statystyki dotyczące elektryków. Przecież to nawet nie jest ćwierć procenta w ogólnej liczbie wszystkich aut w Polsce ... jednego procenta!
Jak to się mówi ... pożyjemy, zobaczymy.
Akurat w kontekście SCT i jakości powietrza w miastach, to nadal według mnie duży plus dla EV.

Auta spalinowe zawsze emitują spaliny w miejscu, w którym w danym momencie są (np. centrum dużego miasta). Auto elektryczne ładowane z elektrowni węglowej będzie emitować raczej w mniej zaludnionym obszarze (elektrownia węglowa). W "polu rażenia" powinno być w sumie mniej osób (wiem, trochę utylitarystyczne podejście), a w dodatku będzie to tylko mały dodatek do aktualnej emisji z elektrowni. Oczywiście zdrowie mieszkańców wsi i mniejszych miast też jest bardzo ważne, więc elektrownie węglowe powinniśmy jak najszybciej zastąpić czymś bardziej ekologicznym (ważna jest np. rozbudowa wiatraków, żeby częściowo zredukować też emisję właśnie po 16, 17).

Druga rzecz to konserwacja i filtry spalin. Auto spalinowe może być zaniedbywane, co oczywiście oznacza większą emisję spalin. Elektrownia węglowa ma filtrowanie spalin i raczej do zaniedbań nie powinno dojść. Natomiast jadąc A1 na wysokości elektrowni Bełchatów można czasami zobaczyć, że mimo tych filtrów spalanie węgla nie jest w żaden sposób ekologiczne ani korzystne dla zdrowia.
 

daniel

Señor Meme Officer
Elektryk nie kopci, ale za to kopci elektrownia, która ten "prąd" produkuje, który to zasila nasze elektryki.
Ależ mnie wkurwia ten argument. Kupiłem samochód w listopadzie 2022. W grudniu miała być elektrownia atomowa. To teraz jest moja wina, że jej nie ma?
Budowanie elektrowni to nie moje kompetencje tylko narodowych czempionów. Do nich proszę kierować pretensje. Ja zrobiłem taką elektrownie na jaką mnie stać. Czego jeszcze się kuźwa wymaga? Reaktora jądrowego w ogródku, bo inaczej to moja wina, że zatruwam środowisko?
Taki sam przekręt jak ślad węglowy BP. Ponad 50% śladu węglowego jest poza kontrolą obywatela, bo emitują go w jego imieniu korporacje. Tak samo elektrownia wysyła syf w powietrze, a się próbuje zanieczyszczenia przypisać na moje nazwisko.
Nie biorę odpowiedzialności za system energetyczny w tym kraju, bo nie mam na niego wpływu.
 

Kilt

Fachowiec
Akurat w kontekście SCT i jakości powietrza w miastach, to nadal według mnie duży plus dla EV.
A to prawda. Też wolę, jak w danym momencie kopci taka elektrownia gdzieś, niż ja miałbym kopcić pod nosem swoim najbliższym, czy innym w okolicy.
I też nie wiem, jaka jest skuteczność takiego filtra, kto to kontroluje i jak często takie filtry są regenerowane/wymieniane. Może to jakiś proces chemiczny. Dodaje się coś, aby spalić/zneutralizować substancję szkodliwą.

Ależ mnie wkurwia ten argument. Kupiłem samochód w listopadzie 2022. W grudniu miała być elektrownia atomowa. To teraz jest moja wina, że jej nie ma?
Zupełnie niepotrzebnie wku.... ... irytuje. To nie było stwierdzenie kierowane do kogokolwiek, a już tym bardziej daleki jestem do obarczania kogokolwiek winą za dany fakt. Fakt, że elektrownia węglowa kopci ... gdzieś. Tak jest i tyle. Ponad 80% energii w naszym kraju jest uzyskiwane w procesie spalania węgla. Ani to wina Kolegi, ani moja. Tak jest, to jest fakt i nie mi z tym faktem dyskutować.

Może wybudują te atomówki, a może nie. Może powstaną dodatkowe elektrownie wiatrowe, może więcej paneli słonecznych, a może będą spalać gaz w elektrowniach gazowych. Może. Nic nie jest doskonałe i nie będzie. Elektrownie wiatrowe zależą od wiatru i tego czy jest, czy go nie ma. PV od słońca. Elektrownie atomowe generują odpady radioaktywne, z którymi też trzeba z czasem coś zrobić. Elektrownie gazowe emitują CO2. Węglowe? ... wiadomo. Najlepsze dla naszej energetyki i środowiska są elektrownie wodne, ale ile ich mamy? 1-2%
Na chwilę obecną wydaje się, że elektrownie atomowe są najlepszą opcją, aby zmniejszyć ślad węglowy.
 

Kilt

Fachowiec
Przyszła mi do głowy jeszcze jedna rzecz. Teoretycznie rzecz ujmując, takie auto homologowane na euro 4, a na pewno euro 5 i wyżej, będące sprawne technicznie, powinno działać jak doskonały filtr powietrza. To co podają normy, co powinno wylatywać z rury wydechowej spalinowca, powinno być dużo bardziej czyste, niż to powietrze, które dane auto wykorzystuje w procesie spalania.
Tyle teoria, a jak jest w praktyce? Przecież to co podają, te wyniki składu powietrza w miastach, są dużo gorsze, niż skład powietrza normy euro 5, nie mówiąc o euro 6 i wyżej. Ciekawe ... a mimo wszystko nie odważyłbym się siedzieć z nosem przy wydechu z najnowszego benzyniaka ;)
 

Michal

Moderator
Przyszła mi do głowy jeszcze jedna rzecz. Teoretycznie rzecz ujmując, takie auto homologowane na euro 4, a na pewno euro 5 i wyżej, będące sprawne technicznie, powinno działać jak doskonały filtr powietrza. To co podają normy, co powinno wylatywać z rury wydechowej spalinowca, powinno być dużo bardziej czyste, niż to powietrze, które dane auto wykorzystuje w procesie spalania.
Tyle teoria, a jak jest w praktyce? Przecież to co podają, te wyniki składu powietrza w miastach, są dużo gorsze, niż skład powietrza normy euro 5, nie mówiąc o euro 6 i wyżej. Ciekawe ... a mimo wszystko nie odważyłbym się siedzieć z nosem przy wydechu z najnowszego benzyniaka ;)
Wypowiedź w dyskusji pt. 'Po co kupować coś innego niż Teslę?' https://forum.elektrowoz.pl/threads/po-co-kupowac-cos-innego-niz-tesle.3294/post-78889
 

adamusek

Posiadacz elektryka
To prawda, ale w naszym kraju nic nie jest takie proste. Elektryk nie kopci, ale za to kopci elektrownia, która ten "prąd" produkuje, który to zasila nasze elektryki.
Ktoś powie, ale zaraz ... mam panele słoneczne. Ładuję "eko" (uogólniam, bo zaraz ktoś też powie, że pv nie są eko). Super, ale grono ludzi używających auta elektryczne ładuje je dopiero kiedy wraca z pracy, czyli po 16, 17 albo i później. A wtedy już jest ciemno i ładujesz też tym, co wyprodukuje elektrownia w zdecydowanej większości spalająca miał węglowy. W lato masz jakieś szanse na słonko po powrocie.
Nic tu nie jest ani proste, ani oczywiste. Rynek w kraju raczkuje jeśli zerknąć na statystyki dotyczące elektryków. Przecież to nawet nie jest ćwierć procenta w ogólnej liczbie wszystkich aut w Polsce ... jednego procenta!
Jak to się mówi ... pożyjemy, zobaczymy.
dlatego trzeba dokładać wiatraki, systemy bateryjne, szczytowo-pompowe, biomasę i będzie lepiej w nocy ;)
 

Kilt

Fachowiec
Wypowiedź w dyskusji pt. 'Po co kupować coś innego niż Teslę?' https://forum.elektrowoz.pl/threads/po-co-kupowac-cos-innego-niz-tesle.3294/post-78889
Dzięki ... poczytałem. Też się z tym zgadzam, że wnioski naciągane.
W jeździe codziennej, w mieście, najbardziej mi przeszkadza smród z diesli, tych zaniedbanych, co przepalają olej, z wyciętymi katami i filtrami pdf. Jeśli trafi mi się taki przede mną, robię co mogę, aby tego syfu nie wdychać.
 

adamusek

Posiadacz elektryka
Energia geotermalna też by się przydała.

również ale to nie jest dostępne wszędzie, ja myślę o źródłach które mogą generować prąd. Tanie baterie na domowe magazyny energii (i to takie 20-40kwh i większe) zrobiłyby dużą robotę, myślę sam o czymś zewnętrznym może być bateria z odzysku.
 
Top