Rady dla kupującego pierwszego elektryka

blazej

Pionier e-mobilności
Cała ta rozmowa rozwinęła się naprawdę w dziwnym kierunku. Zaskakuje mnie, bo prędzej spodziewałem się wmawiania przez LR userów, że zasięg robi różnicę w trasie itp., a po drugiej stronie SR userów, że przecież LFP to inny świat niż NCM. Tymczasem poszło o 4.4 do setki, biały kolor i audio. Niesamowite. Gdzieś jeszcze przypałętało się auto parkowanie, na co już w ogóle bym nie wpadł.

A efekt jest taki, że nikt nikogo do niczego nie przekonał.
 

piotrpo

Pionier e-mobilności
A efekt jest taki, że nikt nikogo do niczego nie przekonał.
A przekonanie kogokolwiek było celem dyskusji? Wymieniamy sobie poglądy (które mogą być różne, bo to poglądy a nie fakty). Nawet jeżeli się nie zgadzamy, to świadomość tego, że ktoś ma na jakiś temat inne zdanie jest całkiem sporą wartością.
Przedstawiamy jakieś tam argumenty, kolega Wojtek czyta i coś tam sobie w głowie układa, w wyniku czego podejmie bardziej świadomą decyzję.
 

Bronek

Pionier e-mobilności
Rady dla nowego a nowy wybrał a reszta jest na Forum. Więc to tylko takie piątkowe pisanie weekendowe
A propos jazdy Teslami
Lecialem starą Trójką 251 (pisałem tu gdzies?) na niedopuszczonej jeszcze do ruchu S6, pomimo niby blokady z wiatrem , o ile pamietam szla jak po szynach z trzema facetami
Xsem tez ponad 260 i nie narzekam, ale tu wiaterek boczny było czuć.
 

Wojtek Wawa

Tesla Model 3 LR RWD 2025
Zmienilo się co dodano i co pamietam
Pompa ciepla ,
Szyby podwójne
Komputer nowy
Grzanie kierownicy
Ładowarka indukcyjna
Elektryczny bagażnik
Inne zawieszenie
....
To z grubych rzeczy

........ to w pierwszych 3 latach
Zabrano dywanik z frunka i reg L-S pasażera
Tak, nawet byłem tego świadomy, bardziej chodziło mi o takie rzeczy grube, jak zasięg i czas ładowania.

Przyszły Chiny i wywróciły stolik. Choć dla mnie liczą się zupełnie inne rzeczy, niż 2.8 s do 100 kmh, to już że kosztuje to w Chinach 170 k zł i ładuje w 13 minut owszem, jest istotne.
 

qb4hkm

Pionier e-mobilności
1. Tesla RWD jest wystarczająco szybka, paradoksalnie LR jest dla mnie za szybki jeżeli korzysta się z jego osiągów. Jeżdżę teraz na zamianę benzyna i Teslą i bardzo odczuwalne jest to przyspieszanie w Tesli, na minus. Spalinowe auto mam z 7s do setki więc też nie jakieś wolne. Zjedz obfity posiłek i pociśnij kilka razy LR, niekoniecznie 0-100, po prostu dynamicznie. Poczytaj ilu ludzi jeździ LR w trybie standard, większość w chill. Kiedyś myślałem, że nie można mieć zbyt szybkiego auta.
Po spalinowym ciężko się przyzwyczaić że nie trzeba tak mocno cisnąć prawą stopą.

Kto napisał że kogoś stać czy nie stać na coś?
Napisałem że wg mnie nie ma żadnych plusów RWD oprócz ceny i tyle.Tak uważam i chyba mam prawo.
Nie zgodzę się, dla niektórych bateria LFP może być zaletą, jak ktoś się boi pożarów czy coś. Podobno też wolniej degradują, ale jak ktoś się przejmie zaleceniami i będzie codziennie pakował do 100 to może się zdziwić.

Dla mnie 6s do 100 kmh to zaleta nad 4.4s do 100 kmh. Moja żona nienawidzi mojego spalinowego samochodu który ma osiągi i tak gorsze niż RWD, muszę uważać, gdy z nią jadę.
Żonie odpalisz chill na profilu i będzie dobrze. Wtedy LR będzie miał osiągi jak RWD i do tego lekki lag na pedale przyspieszenia. AWD masz lepsze wyposażenie w 3 chyba?
 

Wojtek Wawa

Tesla Model 3 LR RWD 2025
Cała ta rozmowa rozwinęła się naprawdę w dziwnym kierunku. Zaskakuje mnie, bo prędzej spodziewałem się wmawiania przez LR userów, że zasięg robi różnicę w trasie itp., a po drugiej stronie SR userów, że przecież LFP to inny świat niż NCM. Tymczasem poszło o 4.4 do setki, biały kolor i audio. Niesamowite. Gdzieś jeszcze przypałętało się auto parkowanie, na co już w ogóle bym nie wpadł.

A efekt jest taki, że nikt nikogo do niczego nie przekonał.
Wątek aktywnie moderuje, bo to ode mnie były pytania. O LR vs. RWD sam pytałem, choć od razu zaznaczyłem, że tylko o zasięg zimą chodzi. Kolor i automatyczne parkowanie to fakt, który musiałem umieścić, żeby pozwolić innym zrozumieć dlaczego chcę zmieścić się w dopłacie i rzeczywiście mam inne priorytety, niż nabywcy białych LR bez innych opcji (gdy jeździłem słabymi samochodami, też jarało mnie przyśpieszenie i cyferki, każdy kiedyś miał 20 lat).

Wbrew pozorom dużo się dowiedziałem. Realne spalania od prędkości RWD i LR, zasięgi zimowe, czasy ładowania, zamienniki cokołu tesli, jak wystawia tesla faktury. Wiem też, żeby celować w wyższą moc na słupku, niże 3.9 kW (ładowanie na dużym mrozie w zimie). Samo złoto - dziękuję.

Czy brać inspekcję przy odbieraniu - mamy różne głosy i teraz nie wiem. Zależy ile to kosztuje...

Co do audio, nie pytałem, bo gra słabo w RWD - pisałem już o tym (wg mnie w testówce było zepsute, już przy 30% trzeszczało). Moje samochody mają lepsze zdecydowanie (oba mają też fabryczne subwoofery, oba były w firmie car audio na wygłuszeniu i poprawkach/zmianie głośników na lepsze i tesla może też tam trafi, jeśli to nie uszkodzony samochód był, a smutny standard).

Czy jest dobra i tania ładowarka uniwersalna na siłę i zwykłe gniazdko? Tesla już tej za 900+ zł nie daje, ktoś rzucił inną za 500 zł, ale widziałem tylko siła. Chciałbym wozić ze sobą jeden kabel, a nie kilka różnych, da się?

W sumie fajny wątek - 15 stron, a w poniedziałek może przyjdzie elektryk osiedlowy i wybije mi ładowarkę z głowy i kupimy jakiegoś lexusa :) To jedyny inny samochód, który ma dobre wyciszenie, nie skacze na dziurach i z telefonu można go nagrzać/schłodzić (dla osób bez garażu do jest must have). Szkoda, że ux300h ze składanymi lusterkami, wentylacją foteli, matrix led i pamięcią ustawień to 240 k zł (+50 k zł do F Sport Design). Stary samochód z wk... asystentami, który łatwo ukraść i ma coroczny przegląd gwarancyjny.
 
Last edited:

piotrpo

Pionier e-mobilności
Czy brać inspekcję przy odbieraniu
Nie. Odbierając nowy samochód w jakimkolwiek innym salonie brałbyś ze sobą jakiegoś Mirka mechanika? No właśnie.
Czy jest dobra i tania ładowarka uniwersalna na siłę i zwykłe gniazdko? Tesla już tej za 900+ zł nie daje, ktoś rzucił inną za 500 zł, ale widziałem tylko siła. Chciałbym wozić ze sobą jeden kabel, a nie kilka różnych, da się?
Prawdopodobnie nie potrzebujesz tej zwykłej ładowarki. Jeżeli potrzebujesz, to większość tych działających na siłę zadziała też na zwykłym gniazdku, kwestia zrobienia/kupienia przejściówki. Też się nasłuchałem opowieści EV-weteranów ile to dodatkowych kabli jest potrzebnych, a fakty są takie, że w tej chwili w PL naprawdę nie jest jakimś wyzwaniem znalezienie ładowarki. Chyba, że już masz jakiś pomysł gdzie chcesz tej ładowarki używać, np. zakładasz, że jadąc w te góry faktycznie podłączysz na 2 dni do gniazdka.
automatyczne parkowanie to fakt, który musiałem umieścić, żeby pozwolić innym zrozumieć dlaczego chcę zmieścić się w dopłacie
Czysto formalnie. Ten autopilot to aplikacja, którą możesz kupić w dowolnym momencie. Nie wchodzi do limitu dopłaty.
 

eimi

Pionier e-mobilności
W Tesli przyspieszenie jest zerojedynkowe, fajne jest to w SR w LR już męczy.
W SR reakcja na pedał gazu jest agresywniejsza od góry niż w LR. W SR przy starcie mocniej uderzysz potylica w zagłówek, ale to LR zrobi lepszy czas. W LR reakcja na gaz od góry jest zmiękczona, podobnie jak chill mode w SR, dzięki czemu w LR łatwiej można jeździć łagodnie w trybie standard bez przełączania na chill.

W LR mocno słychać silnik z przodu. Jak ktoś tego nie słyszy to ma 40+ lat. Po tym wieku obserwuje się znaczne pogorszenie słyszalności wysokich częstotliwości.

W SR jak bateria ma mniej niż 0 to się nie ładuje tylko grzeje. W LR ładuje się małym prądem nawet jak jest zamarznięta. LR szybciej grzeje baterie (2x3.5kW) niż SR (3.5kW).

Też uważam że audio czystsze w SR, ale nie przy bardzo głośnym słuchaniu.

SR ekonomiczniejszy - w zakupie i w eksploatacji.
 
Last edited:

Wojtek Wawa

Tesla Model 3 LR RWD 2025
Nie. Odbierając nowy samochód w jakimkolwiek innym salonie brałbyś ze sobą jakiegoś Mirka mechanika? No właśnie.
Ale to w Tesli mamy 24h na zgłoszenie usterek, w innych markach i kontrola jakości jest lepsza i odbiór spokojniejszy.

Żeby nie było - cieszą mnie głosy, że tego nie trzeba.

Prawdopodobnie nie potrzebujesz tej zwykłej ładowarki. Jeżeli potrzebujesz, to większość tych działających na siłę zadziała też na zwykłym gniazdku, kwestia zrobienia/kupienia przejściówki. Też się nasłuchałem opowieści EV-weteranów ile to dodatkowych kabli jest potrzebnych, a fakty są takie, że w tej chwili w PL naprawdę nie jest jakimś wyzwaniem znalezienie ładowarki. Chyba, że już masz jakiś pomysł gdzie chcesz tej ładowarki używać, np. zakładasz, że jadąc w te góry faktycznie podłączysz na 2 dni do gniazdka.

W domku w górach na dziś dzień mamy prawie 4 pełne baterie do wykorzystania z fotowoltaiki, albo przepadną. Szybka ładowarka to jest tam w miasteczku jedna 50 kW, nie wyobrażam sobie stania ponad godziny na niej i płacenia, jak mogę mieć swój prąd. Akurat tam jest siła.


Czysto formalnie. Ten autopilot to aplikacja, którą możesz kupić w dowolnym momencie. Nie wchodzi do limitu dopłaty.

Tak, wiem, niestety to niczego nie zmienia, bo cena LR ustalona jest na max pod limit, więc sam kolor kasuje tę możliwość.
 

Wojtek Wawa

Tesla Model 3 LR RWD 2025
W SR reakcja na pedał gazu jest agresywniejsza od góry niż w LR. W SR przy starcie mocniej uderzysz potylica w zagłówek, ale to LR zrobi lepszy czas. W LR reakcja na gaz od góry jest zmiękczona, podobnie jak chill mode w SR, dzięki czemu w LR łatwiej można jeździć łagodnie w trybie standard bez przełączania na chill.
Szczerze to nie wiedziałem, że LR można jeździć spokojniej niż RWD. To sporo wyjaśnia połowę z postów w tym wątku. Mi RWD w chill okazał się za szybki mimo starania się delikatnego dotykania gazu, a ludzie od LR piszą, że nie używają w ogóle chill, a ich rodziny nie narzekają.Szczerze to nie wiedziałem, że LR można jeździć spokojniej niż RWD. To sporo wyjaśnia połowę z postów w tym wątku. Mi RWD w chill okazał się za szybki mimo starania się delikatnego dotykania gazu, a ludzie od LR piszą, że nie używają w ogóle chill, a ich rodziny nie narzekają.
W LR mocno słychać silnik z przodu. Jak ktoś tego nie słyszy to ma 40+ lat. Po tym wieku obserwuje się znaczne pogorszenie słyszalności wysokich częstotliwości.
To dla mnie jest spory argument za RWD, w testach mam doskonałe słyszenie wysokich częstotliwości. Jak przebiegam obok remizy w dzielnicy obok, to szlak mnie trafia jak głośno dają jakieś anty-kuny, a obok aleje jerozolimskie (dla ludzi spoza Warszawy, jakieś 6 pasów ciągłego ruchu samochodowego).

W SR jak bateria ma mniej niż 0 to się nie ładuje tylko grzeje. W LR ładuje się małym prądem nawet jak jest zamarznięta. LR szybciej grzeje baterie (2x3.5kW) niż SR (3.5kW).
0 stopni C to akurat wcale nie tak rzadko w Polsce pod chmurką. Od tego zacząłem ten wątek, ale rozumiem, trzeba być świadomym ograniczeń - jak pisał @piotrpo trzeba pamiętać by zapiąć się zaraz po jeździe.

Też uważam że audio czystsze w SR, ale nie przy bardzo głośnym słuchaniu.
Temat rzeka. Przyznaję, że wiele sobie po Highlandzie obiecywałem w tej gestii, bo podwójne szyby i brak silnika spalinowego robiącego hałas + cichsze opony michelin. Pojawiły się tu jednak głosy, że opony głośne (ja nie narzekałem podczas jazd testowych), a samo audio nie grało, jak inni opisywali.

SR ekonomiczniejszy - w zakupie i w eksploatacji.
To dla mnie ważne, dzięki!
 
Top