SuC w Polsce

zibizz1

Pionier e-mobilności
SuC w Polsce były postawione tylko zeby dało się przejechać przez kraj jako tako. Potem wszedł salon więc były po to żeby dało się wygodniej dojechać do salonu/serwisu.
Na koniec 2020 było 8 lokalizacji średnio po 4 wtyczki. Tesli zarejestrowano w 2020 138sztuk w DE 16694 sztuk.
W 2023 już 4599 + 805 sprowadzonych. Teraz w DE sprzedaje się prawie 50tys

Użytkownicy zazwyczaj patrzą na świat jak on wygląda dziś i krytykują ten stan. A firmy i rządy starają się przewidzieć jak będzie wyglądał za 5-10-15 lat i co zrobić żeby dobrze się dopasować do tego świata który będzie wtedy. Tutaj przykład takiej strategii:


Tworzone są różne persony jak różne grupy będą chciały podróżować. Np może być grupa która kupiła sobie tanie auto z baterią 20-30kWh żeby jeździć po mieście no ale chciałby się wybrac z takiego Olsztyna do Gdańska coś załałatwić. No i chyba pod taką jest ta strategia EU że co 60km ma być 150kW do 2025.

Tesla nie ma aut z takimi małymi bateriami więc strategie będzie miała troche inną. Jedna lokalizacja co 200km wystarczy. Więcej stanowisk jak już wytłumaczyłem działa bardziej efektywnie. Zjazd, ładowanie, toaleta, skok do sklepu i w drogę. No i właśnie to żeby w okolicy był sklep i toaleta najlepiej 24h też sprawia że sprawa nie jest prosta.

Proponuje rozmawiać o nowych lokalizacjach bo widać że stawiane są według innej strategii niż te stare, ja nie widze dużego pola do krytyki. Bonarka w Krakowie rzeczywiście dla tranzytu słaba ale to rozbudowa i prawdopodobnie jak na zachodzie gdy SuC jest w centrum miasta dojdzie za jakiś czas coś przy obwdonicy dla tranzytu. Ale Ząbki i Szczecin całkiem spoko lokalizacje.

Zobaczcie też kiedy zostały ogłoszone nowe lokalizaje:

2 lata temu już został zaplanowany i naniesiony SuC koło Wrocławia bo już wtedy Kostomłoty były zakorkowane. Zresztą wszystkie lokazacje na szaro mają planowaną datę uruchomienia 2024. Skoro to trwa już ponad 2 lata od ogłoszenia to nie wierze żeby tam było mniej niż 10 stanowisk.
 
Last edited:

piotrpo

Pionier e-mobilności
Przy hub z 14 ładowarkami to dużo mniej prawdopodobne
Zależy ile takich hubów po 14 ładowarek jest dostępnych w okolicy. Oczywiście mając takie 12 V4 w Szczecinie, o łącznej mocy i średnim czasie ładowania powiedzmy 30 minut co niecałe 3 minuty jakieś miejsce się zwalnia, chociaż przy pełnym obłożeniu czas może się nieco wydłużyć.
Dyskusja akademicka, bo na razie mamy 1 takie hub w PL + chyba 2 V3. Jest też kilka V2 po parę słupków.
Nie mam problemu z tym, czy coś jest dużym hub'em, czy ładowarką na 2 wtyczki. Problem polega na tym, że Tesla nie zbudowała z jakiegoś powodu ani małych, ani dużych.
 

zibizz1

Pionier e-mobilności
Problem polega na tym, że Tesla nie zbudowała z jakiegoś powodu ani małych, ani dużych.
Prawdopodobnie z powodu tego że jeszcze ZE nie doprowadził mocy do tych hubów które Tesla chce postawić w Polsce od 2-3 lat, ale nie może ich postawić bo nie ma ich jeszcze z czego zasilić, a że są to huby które potrzbuje przynajmniej z 1.5MW a nie 150-300kW jak ładowarki stawiane obecnie po całym kraju przez konkurencję to jednak troche czasu to zajmuje
 

Raf24

Fachowiec
I tak zostaje przy swoim, bo na razie nie ma tak dobrze że i tak i tak powstaje gdzieś ładowarka i kwestią chciejstwa czy będzie 2x150 albo 10x150 , tylko realia mocy przyłączeniowych przy już istniejących MOP-ch .
Tak że decyzja , albo stawiamy co 150 km 10x150 bo w danym miejscu jest możliwość techniczna a dookoła pusto, albo w 90% MOP-ów stawiamy 2x150 , to ja jestem za tym drugim rozwiązaniem na najbliższe 5 lat .
 

Peteros

Zadomawiam się
Samych nowych Tesli przybyło w pierwszym półroczu prawie 3 tysiące, używanych pewnie z dwa razy tyle. Dostawiając średnio 2-3 SuC w roku to i tak nie będzie efektu gonienia króliczka? Zawsze za mało?
 

piotrpo

Pionier e-mobilności
Użytkownicy zazwyczaj patrzą na świat jak on wygląda dziś i krytykują ten stan.
To chyba oczywiste? Mam się zachowywać jak nauczyciel w podstawówce, gdzie Jasiu napisał wypracowanie na 3-, ale dostanie 4 "na zachętę"? Nie obchodzi mnie, czy Tesla postawi jakiś SuC za 5 lat, bo mogę wtedy mieć już inny samochód. Podobnie nie obchodzi mnie, że ciężkie dzieciństwo, a do szkoły pod górkę. Przyjmuję oczywiście do wiadomości, że u nas może być trudniej z ciągnięciem kabli, tylko te wszystkie "przyczyny obiektywne" nie zmieniają obrazu rzeczywistości - nie da się jeździć po Polsce korzystając wyłącznie z SuC, a obłożenie Teslowych ładowarek jest wyższe niż innych.
Aktualnie sieć SuC nie jest żadnym argumentem w decyzji przy wyborze samochodu. No może takim jak FSD.
Oczywiście mam nadzieję, że Tesla faktycznie złożyła ileś tam wniosków o przyłączenie do sieci, za rok, albo 5 pojawi się jakaś sensowna siatka teslowych ładowarek.

a że są to huby które potrzbuje przynajmniej z 1.5MW a nie 150-300kW jak ładowarki stawiane po całym kraju przez konkurencję to jednak troche czasu to zajmuje
Ja się na tym nie znam, ale nie da się zrobić tak, że stawiają 1 moduł V4 z tymi 350 kW, a jak energetyka dowiezie prąd, to kolejne 2-3? To tylko mój "chłopski rozum".
 

zibizz1

Pionier e-mobilności
Ja się na tym nie znam, ale nie da się zrobić tak, że stawiają 1 moduł V4 z tymi 350 kW, a jak energetyka dowiezie prąd, to kolejne 2-3? To tylko mój "chłopski rozum".
Da sie, przykładem jest właśnie Bonarka Kraków (v2 max obciete do 133kW, po modernizacji doszło 16 v3 a te stare odblokowane do 150kW). Jak juz jest dostępna spora moc to tak mozna zrobić, tylko mało jest mniejsc gdzie jest od ręki ~500kW
Ekoen na Postępu zrobił podobnie skorzystał z obecnego 800kW a docelowo 1,5roku później przepięte zostały na nowe przyłacze 1500kW.
Tylko to musi być juz infrastruktura czyli obecny parking + latwo i szybko dostępna duża moc. Ja na miejscu Tesli nie stawiałbym V4 na 350kW. Podjadą 4 auta i 100kW może nie być. Słabo wizerunkowo. GreenWay potrafi postawić np 2x65kW gdy nie da się więcej. Tesla żeby postawić 4 wtyczki v2 potrzebuje 300kW, ale już nie stawia v2.
Żeby postawić 12 wtyczek 250kW potrzeba z 1200kW
Zeby posatwić 4 wtyczki 250kW potrzeba z 600kW

Jeśli w danym miejscu nie ma tych 600kW to czas oczekiwania na podłaczenie będzie pewnie podobny jak na 1500kW. Dla zobrazowania to blok mieszkalny zasilany z ciepłowni gdzie jest 100 mieszkań potrzebuje 150kW. I np pod taki blok stawia się stacje trafo 300kW więc jest zapas 100%:)
 

KrzyCh

Pionier e-mobilności
Mam się zachowywać jak nauczyciel w podstawówce, gdzie Jasiu napisał wypracowanie na 3-, ale dostanie 4 "na zachętę"? Nie obchodzi mnie, czy Tesla postawi jakiś SuC za 5 lat, bo mogę wtedy mieć już inny samochód. Podobnie nie obchodzi mnie, że ciężkie dzieciństwo, a do szkoły pod górkę. Przyjmuję oczywiście do wiadomości, że u nas może być trudniej z ciągnięciem kabli, tylko te wszystkie "przyczyny obiektywne" nie zmieniają obrazu rzeczywistości - nie da się jeździć po Polsce korzystając wyłącznie z SuC, a obłożenie Teslowych ładowarek jest wyższe niż innych.
Aktualnie sieć SuC nie jest żadnym argumentem w decyzji przy wyborze samochodu. No może takim jak FSD.
Oczywiście mam nadzieję, że Tesla faktycznie złożyła ileś tam wniosków o przyłączenie do sieci, za rok, albo 5 pojawi się jakaś sensowna siatka teslowych ładowarek.

Wiem, że stary post, ale jednak się odniosę analogiczną przenośnią:
Z tą różną perspektywą jest tak, że możesz spokojnie Jasiowi postawić nawet i 2 z wypracowania. Jasia to już nie obchodzi, bo zaczął właśnie wakacje i ma już świadectwo z wyróżnieniem, ze wszystkich pozostałych przedmiotów 5-ki. Wygrał olimpiadę z matematyki i wyjeżdża w przyszłym semestrze na Sorbonę w ramach grantu dla wybitnie uzdolnionych.

W takiej sytuacji nauczyciel tego przedmiotu ma dwie strategie do wyboru:
  • Frustrować się i przekonywać kolegów i koleżanki po fachu, że Jaś nie przyłożył się do tego wypracowania. Tylko jakie znaczenie ma jedno wypracowanie w karierze Jasia? Albo może ten nauczyciel wstać z kolan i przekonywać nauczycieli pozostałych przedmiotów, że jego przedmiot jest najważniejszy, a to wypracowanie tym bardziej…
  • Dać sobie spokój z Jasiem i skupić się na swoim podwórku tak, by kolejne dzieci pisały coraz lepsze wypracowania i dzięki temu robiły swoje kariery. Może i Jaś kiedyś uzna, że to wypracowanie jest ważne i już jako Noblista poprosi o możliwość napisania poprawki? Kto wie. Nawet jeśli ten nauczyciel nie doczeka.
😉
Dla jednego sieć SuC nie jest argumentem, a dla innego jest.
Jakie to ma znaczenie skoro nie ma innego producenta EV, o wyborze którego decydowałaby jego sieć ładowarek w Polsce?
Ba - na świecie chyba jedyny taki producent to Nio z w miarę rozwiniętą siecią stacji wymian baterii w Chinach.
 
Top